Γράφει ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ
Η εγκατάλειψη και η προϊούσα φθορά του νεοκλασικού κτιρίου των παλιών δικαστηρίων αναζωπυρώνει κάθε τόσο τον διάλογο για την χρήση αυτού του αρχιτεκτονικού κοσμήματος της πόλης της Βέροιας.
Ειδικότερα όταν στην πλατεία Ρακτιβάν, την γνωστότερη σε όλους ως πλατεία Ωρολογίου η απλώς Ρολόι, πραγματοποιούνται διάφορες εκδηλώσεις, το αίτημα αξιοποίησης των παλιών δικαστηρίων ως χώρου πολιτισμού, εγείρεται κάθε φορά και πιο έντονα.
Η στήλη επαναφέροντας παλαιότερη πρόταση, τάσσεται υπέρ της στέγασης στο νεοκλασικό μέγαρο της πλατείας Ωρολογίου, της Δημοτικής Πινακοθήκης Βέροιας.
Οι οργανωμένες πινακοθήκες κάθε πόλης αποτελούσαν πάντα, κιβωτούς διαφύλαξης, ανάδειξης και προβολής της ιστορικής, εικαστικής και πνευματικής παράδοσης του τόπου.
Σε αυτές διατηρείται σε διαρκή επικαιροποίηση, η πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής και καθίστανται ευρύτερα γνωστοί οι εικαστικοί δημιουργοί, που με αυτόν τον τρόπο μετατρέπονται σε πρεσβευτές καλής θελήσεως του τόπου.
Σε ακούσιους διαφημιστές των πινακοθηκών με τα εκθέματα τους, των πόλεων που τις φιλοξενούν και των ευρύτερων περιοχών, μετατρέπονται και οι επισκέπτες που μεταφέρουν τις εντυπώσεις τους στους τόπους τους και στους επόμενους σταθμούς των περιηγήσεών τους.
Η ιδιαίτερη σημασία που ενέχεται στην ίδρυση και λειτουργία των πινακοθηκών στις πόλεις, διαφαίνεται και από την επιλογή των κτιρίων που τις στεγάζουν.
Κατά κανόνα οι πινακοθήκες στεγάζονται σε κτίρια, με ιστορική παράδοση και ιδιαίτερη αρχιτεκτονική προσωπικότητα.
Δεν είναι δε τυχαίο το γεγονός ότι στην όλη τουριστική προβολή κάθε πόλης περιλαμβάνονται και οι πινακοθήκες, που προτείνονται ως πρώτες επιλογές επίσκεψης.
Πέραν των πολύ γνωστών πινακοθηκών που έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν στις μεγάλες πόλεις της χώρας, ανάλογες υπάρχουν και στην περιφέρεια, με εξαιρετικά έργα διασήμων επώνυμων, αλλά και αξιολογότατων τοπικών δημιουργών.
Παρά το γεγονός ότι η Βέροια διαθέτει έναν τέτοιο ανεκτίμητο εικαστικό πλούτο, αυτός παραμένει αναξιοποίητος, χωρίς να επιτελεί το σκοπό για τον οποίο έχει δημιουργηθεί και συνεχίζει να εμπλουτίζεται.
Η αναζωπύρωση του διαλόγου για την χρήση του παλιού δικαστικού μεγάρου, ενεργοποιεί και την πρόταση για την στέγαση της Δημοτικής Πινακοθήκης Βέροιας.
Η προοπτική αυτή βρίσκεται σε άμεση συσχέτιση με το παρακείμενο Βήμα του Αποστόλου Παύλου, τις γειτονικές παραδοσιακές γειτονιές της Κυριώτισσας και της Μπαρμπούτας και τούς διακεκριμένης αρχιτεκτονικής παραπλήσιους χώρους, που στεγάζουν υψηλού επιπέδου πολιτιστικές δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων το Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο, το Βυζαντινό Μουσείο, το Αίθριο Πολιτισμού ΟΛΓΑΝΟΣ, την Συναγωγή, το Λαογραφικό Μουσείο και το Σπίτι των Βλάχων.
Η προοπτική λειτουργίας του παλιού δικαστικού μεγάρου ως Δημοτικής Πινακοθήκης με τις προδιαγραφές και τις παράλληλες δράσεις που αναπτύσσονται σε όλους τους αντίστοιχους ανά τον κόσμο χώρους, θα αναβαθμίσει ποιοτικά, λειτουργικά, κοινωνικά και οικονομικά ολόκληρη την περιοχή Ωρολογίου όπως παραδοσιακά αποκαλείται ή πλατεία Ρακτιβάν.
Οι εικαστικές δημιουργίες της πόλης θα στεγαστούν στο φυσικό τους χώρο και το παραμελημένο εικαστικό πρόσωπο της Βέροιας θα αναδείξει τη δική του δυναμική, στην γενικότερη αναπτυξιακή προσπάθεια, που λόγω της παρατεινόμενης κρίσης έχει υποστραφεί.
Με την υιοθέτηση του αιτήματος από κάθε αρμόδιο, για την στέγαση της Δημοτικής Πινακοθήκης Βέροιας στο συγκεκριμένο κτίριο, η διεκδίκηση του παλαιού δικαστικού μεγάρου από τον Δήμο της Βέροιας αποκτά συγκεκριμένο όραμα, περιεχόμενο και δυναμική ώστε να επιτευχθεί το ποθητό αποτέλεσμα.