Με 7 κενά εκπαιδευτικών πληροφορικής, 1 κενό γερμανικής γλώσσας και 27 κενά εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής βρίσκονται τα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ημαθία, μια εβδομάδα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ κάποια κενά σε μαθήματα μουσικής, θεάτρου και εικαστικών, καλύπτονται από δασκάλους που πλεονάζουν.
Σε γενικές γραμμές όμως τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, δεν θα υπάρχει κανένα σχολείο και καμία τάξη χωρίς δάσκαλο και νηπιαγωγό. Στις βασικές ειδικότητες τα σχολεία είναι καλυμμένα και τα κενά είναι διαχειρίσιμα, σύμφωνα με τον Προϊστάμενο Α/θμιας Εκπαίδευσης. Μιλώντας χθες στο Ράδιο Τύπος Fm 99,7 ο κ. Διονύσης Διαμαντόπουλος διαβεβαίωσε ότι εάν μέσα στην εβδομάδα έρθουν και οι αναπληρωτές που υποσχέθηκε το Υπουργείο, τότε θα υπάρχει πλήρης λειτουργία ενώ σε αντίθετη περίπτωση η Δ/νση θα ανταποκριθεί με εναλλακτικές λύσεις.
Αλλαγές σε δημοτικά και νηπιαγωγεία
Ενας ενιαίος πλέον τύπος σχολείου θα λειτουργεί από τη νέα σεζόν με ωράριο που θα ξεκινάει από τις 8.00 π.μ. έως τις 1.15 το μεσημέρι και στη συνέχεια, μέχρι τις 4.00 μ.μ. θα λειτουργούν τα ολοήμερα τμήματα όπου, εκτός από τη σίτιση, μπαίνει μια ώρα προετοιμασίας για τους μαθητές και μια ακόμα ώρα μαθήματος που θα αφορά το γνωστικό αντικείμενο που επιλέγουν οι γονείς.
Οσον αφορά το πρόβλημα με τις προϋποθέσεις εγγραφής παιδιών στα τμήματα αυτά, εξακολουθεί να υφίσταται, κυρίως για γονείς που δεν μπορούν να πάρουν βεβαίωση εργασίας από τον ασφαλιστικό τους φορέα, λόγω αδυναμίας πληρωμής, παρότι εργάζονται «Έχουν μείνει αρκετές αιτήσεις ανικανοποίητες αλλά προσπαθούμε να το λύσουμε εκ των ενόντων» τόνισε ο κ. Διαμαντόπουλος.
Οσο για τα νηπιαγωγεία γίνονται και αυτά ολοήμερα, με τμήματα που συνεχίζουν και μετά τη 1.00, μέχρι τις 4.00 μ.μ.
Για την πρωινή προσευχή
Με εγκύκλιο του Υπουργείου, πριν δύο ημέρες, περιγράφεται η διαδικασία εκκίνησης της σχολικής ημέρας ως εξής: προσέλευση των μαθητών τους οποίους παραλαμβάνουν οι δάσκαλοι, κουδούνι, συγκέντρωση, ενημέρωση, οι ανακοινώσεις της ημέρας και αμέσως μετά τα παιδιά μπαίνουν στις τάξεις. Η προσευχή ή η έπαρση σημαίας δεν περιγράφεται πουθενά, όμως, όπως επεσήμανε ο Προϊστάμενος, «για να μην υπάρχει παρανόηση, η προσευχή προβλέπεται με Προεδρικό Διάταγμα το οποίο είναι σε ισχύ. Για να καταργηθεί λοιπόν η προσευχή, θα πρέπει να υπάρξει ένα νέο Προεδρικό διάταγμα το οποίο θα τροποποιεί το υπάρχον. Όπως και η έπαρση της σημαίας και ο αγιασμός. Οποιαδήποτε αλλαγή εάν συμβεί θα γίνει με την έκδοση νέου προεδρικού διατάγματος και μέχρι σήμερα δεν έχουμε κάτι τέτοιο».
Οσο για το μάθημα των θρησκευτικών, που έγινε μεγάλη συζήτηση, αυτό δεν καταργείται αλλά μειώνεται από δύο σε μια ώρα για να εισαχθεί το μάθημα της πληροφορικής στις τάξεις. Αυτό ωστόσο που προγραμματίζεται είναι η αλλαγή του μαθήματος ως προς το περιεχόμενό του, αφού υιοθετούνται νέες θεματικές ενότητες, με έμφαση στη διευρευνητική μάθηση. «Προβλέπεται το άνοιγμα του μαθήματος και σε νέα θρησκεύματα. Η νέα προσέγγιση είναι ότι θα πρέπει να γίνεται το μάθημα έτσι, ώστε να το διδάσκονται υποχρεωτικά όλοι οι μαθητές. Σήμερα, κάποια παιδιά για λόγους θρησκευτικών πεποιθήσεων απαλλάσσονται και βγαίνουν στην αυλή. Ενώ το σχολείο θα πρέπει να ενώνει και να προωθεί την ομαδική διδασκαλία, σε πολλές περιπτώσεις στο μάθημα των θρησκευτικών διαιρεί. Όμως, κυρίαρχη θέση έχει η ορθόδοξη χριστιανική πίστη» ανέφερε ο κ. Διαμαντόπουλος ο οποίος εξέφρασε και την προσωπική του θέση επί του θέματος «Γεωγραφία δεν μαθαίνουμε μόνο για την Ελλάδα και για άλλες χώρες, όπως και ιστορία δεν μαθαίνουμε μόνο για τη χώρα μας, άρα και στα θρησκευτικά, ως φαινόμενο, θα έπρεπε τα παιδιά να διδάσκονται, ως γνώση, τι συμβαίνει και στις υπόλοιπες χώρες».
Μέχρι να εφαρμοστεί όμως, θα πρέπει να εκδοθούν και να μοιραστούν τα νέα βιβλία και να επιμορφωθούν οι δάσκαλοι, κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα στη χρονιά (2016-17) και να ξεκινήσει το επόμενο έτος.
Μαθήματα κολύμβησης
Με τις αλλαγές στην εκπαίδευση μπαίνει και το μάθημα κολύμβησης στα δημοτικά σχολεία. «Βρισκόμαστε σε στάδιο διερεύνησης για τα κολυμβητήρια που μπορούν να μας φιλοξενήσουν δωρεάν και είχαμε θετικές απαντήσεις από τα κολυμβητήρια των Δήμων Νάουσας και Αλεξάνδρειας και από ιδιωτικό κολυμβητήριο της Βέροιας. Αλλά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πρώτα πώς θα καλυφθεί το κόστος μεταφοράς των μαθητών. Οι πληροφορίες μας λένε ότι το Υπουργείο θα διαθέσει ένα κονδύλιο, διότι διαφορετικά δεν μπορεί να γίνει η μετακίνηση των μαθητών που είναι απαραίτητη, αφού το μάθημα μπορεί να γίνεται σε κολυμβητήριο μέχρι 25 χλμ μακριά από το σχολείο, σε ένα δίωρο της γυμναστικής».
Εκπαίδευση προσφυγόπουλων
Το μοντέλο εκπαίδευσης που υιοθέτησε το Υπουργείο Παιδείας παρουσιάστηκε ήδη στους Διευθυντές Εκπαίδευσης από τον Γ. Γρ. του Υπουργείου και έχει δύο σκέλη:
Παιδιά ηλικίας 4-7 ετών θα εκπαιδευτούν σε νηπιαγωγεία που θα δημιουργηθούν μέσα στα κέντρα φιλοξενίας.
Παιδιά ηλικίας 8-12 ετών θα εκπαιδευτούν σε τάξεις υποδοχής που θα λειτουργήσουν το απόγευμα στα γειτονικά δημοτικά σχολεία.
«Είναι ένα μοντέλο εκπαίδευσης κι όχι ένα μοντέλο σχολικής ενσωμάτωσης. Για να ενσωματωθούν και να φοιτήσουν με τα υπόλοιπα παιδιά, θα πρέπει να υπάρξει ένας διαφορετικός σχεδιασμός, διότι τα γειτονικά νηπιαγωγεία δεν χωράνε. Ούτε στην Αγ. Βαρβάρα μπορεί να πάρει το νηπιαγωγείο άλλα 30 παιδιά, ούτε της Αλεξάνδρειας επιπλέον 52-53 παιδιά. Στα δημοτικά σχολεία, όχι όμως όμορα, θα μπορούσαν να προωθηθούν, όμως το μοντέλο που υιοθετεί το Υπουργείο , μέχρι σήμερα που μιλάμε, είναι μοντέλο εκπαίδευσης κι όχι ενσωμάτωσης. Βέβαια το προσφυγικό όπως εξελίσσονται τα πράγματα φαίνεται να παίρνει στη χώρα μας μια μονιμότερη μορφή και ίσως να υπάρξει ένας επανασχεδιασμός. Κατά την προσωπική μου γνώμη όταν παρουσιάστηκε σε μας το μοντέλο εκπαίδευσης, είχα στείλει επιστολή στο Υπουργείο για έναν διαφορετικό τρόπο, που να προβλέπει και τη σχολική ενσωμάτωση με την κατανομή αυτών των μαθητών σε όλα τα σχολεία, στον πρωινό κύκλο. Δεν ξέρω εάν θα ληφθεί υπόψιν με τα νέα δεδομένα, θα ήθελα όμως μια καλύτερη οργάνωση της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων που θα συμπεριλάμβανε και την κοινωνική και τη σχολική τους ενσωμάτωση, όχι μόνο την εκπαίδευση». (Εντός των ημερών πάντως στα κέντρα φιλοξενίας θα διαμορφωθούν οι χώροι – αίθουσες μαθημάτων).
Κλείνοντας τη συνέντευξη ο Προϊστάμενος ευχήθηκε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές καλή δύναμη και καλή πρόοδο και απηύθυνε έκκληση προς τους γονείς να είναι δίπλα στα παιδιά τους, να ενδιαφέρονται για την πρόοδό τους και να συνεργάζονται με το σχολείο…
Σοφία Γκαγκούση