Δεν έχουμε σκοπό σήμερα να κάνουμε μάθημα αρχαίων και νέων ελληνικών, αλλά να διεισδύσουμε λιγάκι στην ουσία και στο πραγματικό νόημα της εκπαίδευσης.
Αφορμή, μας έδωσε το προχθεσινό κουδούνι λήξης της σχολικής χρονιάς σε δημοτικό σχολείο της Βέροιας, όταν ο διευθυντής του σχολείου απευθυνόμενος στους μαθητές, γονείς και συναδέλφους του, πέραν των ευχών, τόνισε ότι επιδίωξή τους με τη λήξη της σχολικής χρονιάς δεν ήταν απλώς να έχουν δημιουργήσει παραγεμισμένα κεφάλια με γνώσεις, αλλά σωστούς και χρήσιμους ανθρώπους με γνώσεις και δεξιότητες…
Αυτό αλήθεια δεν είναι και το πραγματικό νόημα; Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η έννοια της εκπαίδευσης έχει ταυτισθεί με το νόημα της λέξης στα νεοελληνικά, δηλαδή παίδεμα και ταλαιπωρία για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η διαδοχή κυβερνήσεων και υπουργών παιδείας με τις παρεμβάσεις που επιχειρούν, έχουν κάνει το εκπαιδευτικό σύστημα λάστιχο που άλλος το τεντώνει άλλος το χαλαρώνει κατά το δοκούν. Κανένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, καμία συνεννόηση πάνω στον τομέα που αποτελεί τη βάση και το μέλλον της κοινωνίας μας.
Μήπως είναι καιρός να συνειδητοποιήσουμε ότι πρέπει να δούμε την εκπαίδευση με την αρχαιοελληνική έννοια της ολοκληρωμένης ανατροφής και διαπαιδαγώγησης;
Οι υπηρεσιακοί παράγοντες της παιδείας, μετά το τελευταίο κουδούνι της κάθε σχολικής χρονιάς, μην περιμένουν όταν επανέλθουν τον Σεπτέμβριο να λειτουργούν όλα στην εντέλεια ως δια μαγείας! Την επομένη της λήξης του σχολικού έτους πρέπει να ξεκινούν πυρετωδώς οι προετοιμασίες για τη νέα χρονιά, έτσι ώστε έγκαιρα να είναι στην θέση τους τον Σεπτέμβριο εκπαιδευτικοί, βιβλία και ό,τι χρειάζεται για το ερχόμενο εκπαιδευτικό έτος.
Επομένως το μήνυμα του διευθυντή του δημοτικού σχολείου της Βέροιας για ραντεβού τον Σεπτέμβριο με σωστή προετοιμασία και στόχευση, δείχνει, ως πυξίδα, τον δρόμο σε αυτούς που καθορίζουν την τύχη της εκπαίδευσης.