Ένα άρθρο της για την σχέση των παιδιών με τα παραμύθια διαβάσαμε πρόσφατα και μας κίνησε το ενδιαφέρον να το δημοσιεύσουμε για να δώσουμε ένα κίνητρο ακόμα στους γονείς για την αξία του καλού βιβλίου, του καλού παραμυθιού για τα παιδιά τους. Κάνουν τα παραμύθια πιο έξυπνα τα παιδιά; Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας βιβλίων για παιδιά Ελισάβετ Τάρη:
«Πολλά έχουν γραφτεί για την επιρροή των παραμυθιών και γενικά της παιδικής λογοτεχνίας στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών. Έτσι, θεωρείται πως μεταξύ άλλων τα παραμύθια:
• Κινητοποιούν τη φαντασία των παιδιών και αναπτύσσουν την ευαισθησία τους
• Μέσα από τα μηνύματα που περιέχουν, προβάλουν ιδανικά και αξίες και αναδεικνύουν πρότυπα δράσης και συμπεριφορών
• Βοηθάνε το παιδί να κοινωνικοποιηθεί μέσα από την ταύτιση με τους ήρωες και τη μίμηση στάσεων και συμπεριφορών
• Καλλιεργούν και εμπλουτίζουν τη μητρική γλώσσα του παιδιού
• Αναπτύσσουν αισθητικά κριτήρια αφού το βιβλίο, χάρη στην τυπογραφική του εμφάνιση και την εικονογράφηση, αποτελεί ένα μικρό έργο τέχνης
• Καλλιεργούν την αναγνωστική συνήθεια, την κριτική ικανότητα και τη δημιουργική σκέψη
Όλα αυτά είναι χωρίς καμιά αμφιβολία πολύ σημαντικά και επιβεβαιώνουν τόσο τον ψυχαγωγικό όσο και παιδαγωγικό ρόλο που παίζει το παραμύθι στην ψυχή του παιδιού. Και αν η επιβεβαίωση αυτή προέκυπτε ως τώρα μέσα από την εμπειρική έρευνα και παρατήρηση, πλέον τεκμηριώνεται και επιστημονικά. Συγκεκριμένα, όπως δημοσιεύεται στην Αμερικανική Επιστημονική Επιθεώρηση «Pediatrics», αποδείχθηκε πως το διάβασμα παραμυθιών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ενεργοποιεί τα μέρη του εγκεφάλου τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της φαντασίας και της κατανόησης μιας αφήγησης. Οι δεξιότητες αυτές, υποστηρίζει η ίδια έρευνα, αποτελούν το κλειδί στην ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας, αλλά και των ικανοτήτων που σχετίζονται με την κατάκτηση των μηχανισμών γραφής και ανάγνωσης. Όπως εξηγεί χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της εν λόγω έρευνας δρ. Thomas DeWitt, «υπάρχουν πλέον βιολογικές αποδείξεις γι’ αυτό που οι γονείς ήξεραν εκ των προτέρων. Ότι το να διαβάζουν στα παιδιά τους είναι μια σημαντική συνήθεια που τα βοηθά να αναπτύξουν τον εγκέφαλό τους».Η έρευνα αυτή, θα λέγαμε πως έρχεται να αποδείξει αυτό που είπε, ως συμβουλή προς τους γονείς, ο Αϊνστάιν: «Αν θέλετε τα παιδιά σας να γίνουν έξυπνα, τότε να τους διαβάζετε παραμύθια. Αν θέλετε να γίνουν ακόμα πιο έξυπνα, διαβάστε τους ακόμα πιο πολλά παραμύθια».
Η Ελισάβετ Τάρη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ζει στη Βέροια. Σπούδασε παιδαγωγικά στην Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης και στο Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ. Μετεκπαιδεύτηκε στη Γενική Αγωγή στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Είναι επίσης πτυχιούχος του Νομικού Τμήματος της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ και μεταπτυχιακή διπλωματούχος της ίδιας Σχολής με ειδίκευση στη θρησκευτική ελευθερία στην Εκπαίδευση. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με θέματα παιδικής λογοτεχνίας, με συγγραφή παιδικών παραμυθιών, καθώς και με θέματα αντιρατσιστικής αγωγής και ισότητας ευκαιριών στην Εκπαίδευση, με παρουσίαση εισηγήσεων σε εκπαιδευτικά συνέδρια και δημοσίευση άρθρων σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά.
Εργάστηκε σε διάφορους τύπους σχολείων στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Βέροια και υπηρέτησε ως διευθύντρια στο 6/θέσιο Ελληνικό Δημοτικό Σχολείο της Αλεξάνδρειας Αιγύπτου. Από τον Ιανουάριο του 2012 υπηρετεί ως Σχολική Σύμβουλος στην 1η Περιφέρεια Δημοτ. Εκπ/σης Πέλλας, όπου προωθεί προγράμματα και δράσεις φιλαναγνωσίας στα σχολεία.
Το πρώτο της βιβλίο “Η μάγισσα Σουσουρέλα και η αλφαβήτα” εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Θερμαϊκός (2012).
“Η μάγισσα Σουσοσυρέλα και οι αριθμοί” από τις Εκδόσεις Φυλάτος (2015). Τα δύο αυτά παραμύθια απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, με στόχο να κάνουν την εκμάθηση της αλφαβήτας και των αριθμών μια ευχάριστη και δημιουργική δραστηριότητα.
Άλλα της βιβλία “Επιθετική συμπεριφορά στο σχολείο - Ζητήματα και προτάσεις” - Συλλογικό Έργο -Εκδόσεις Φυλάτος (2013).
“Θρησκευτικό μάθημα - Παιδαγωγικό πλαίσιο και νομικές προϋποθέσεις” Εκδόσεις Φυλάτος (2015).
Σ. Γκ.