Τα σχολεία εν μέσω εκλογών άνοιξαν, οι μαθητές παρέλαβαν τον όγκο των βιβλίων αλλά τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και τα ρεπορτάζ κάνουν και φέτος λόγο για τεράστιες ελλείψεις εκπαιδευτικών σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη τη χώρα. Θέλοντας να δούμε την εικόνα των σχολείων στην Ημαθία, καλέσαμε, κατ’ αρχήν, τον Προϊστάμενο της Α/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας κ. Διονύση Διαμαντόπουλο ο οποίος μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Ράδιο Τύπος Fm. 99,7 «Επί Τύπου και τόπου», εκτίμησε ότι όντως υπάρχουν ελλείψεις σε πολλά σχολεία της χώρας και είναι λογικό αφού με βάση το νόμο, σε 25 παιδιά αντιστοιχεί ένας εκπαιδευτικός. Με δεδομένες τις αποχωρήσεις κυρίως λόγω συνταξιοδότησης αλλά και αδειών και με δεδομένο ότι οι διαδικασίες μετακίνησης γίνονται έτσι κι αλλιώς πολύ δύσκολα, όλα αυτά δημιουργούν έναν κύκλο προβλημάτων που κάθε χρόνο τέτοια εποχή προκύπτει ως προτεραιότητα.
«Οι εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο δεν ξέρουν πού θα πάνε το Σεπτέμβριο. Τα τελευταία χρόνια από το 2010 και μετά λόγω της συχνής αλλαγής των κυβερνήσεων και της Παιδείας αυτή η διαδικασία δεν μπορεί να τρέξει γρήγορα αφού κάθε αλλαγή απαιτεί και μία ενημέρωση σε βάθος για τις υπηρεσιακές μεταβολές. Πόσο μάλλον φέτος που είχαμε το Σεπτέμβριο και εκλογές. Δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει την αποκέντρωση και την ευελιξία των συστημάτων της Ευρώπης ώστε να μπορούμε να λειτουργούμε περιφερειακά. Όλα καθορίζονται από το Κέντρο και αυτό δημιουργεί μία σειρά προβλημάτων. Ελπίζουμε μέσα σε μία εβδομάδα να έχουμε καλύψει τα κενά μας τα οποία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουν δύο εικόνες. Η μία αφορά την γενική, τυπική εκπαίδευση και η άλλη αφορά την ειδική αγωγή. Στη γενική εκπαίδευση τα κενά μας παραδόξως είναι απολύτως διαχειρίσιμα γιατί είναι πολύ λίγα. Δηλαδή, ενώ οι καιροί είναι δύσκολοι και υπάρχουν πολλά σχολεία πανελλαδικά χωρίς δασκάλους, εμείς αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τάξη δημοτικού χωρίς δάσκαλο ούτε νηπιαγωγείου χωρίς νηπιαγωγό. Τα τέσσερα κενά δασκάλων που έχουμε αφορούν σε τμήματα που είναι πάνω από 25 μαθητές τα οποία θα τα «σπάσουμε» την επόμενη εβδομάδα και αφορούν σχολεία στις περιοχές της Νάουσας και της Αλεξάνδρειας, τα οποία ωστόσο λειτουργούν κανονικά αυτή τη στιγμή, αλλά με 26 μαθητές. Τα τέσσερα κενά νηπιαγωγείων που έχουμε αφορούν κυρίως ολοήμερα, όχι στην περιοχή της Βέροιας, τα οποία ελπίζω πάρα πολύ σύντομα να τα καλύψουμε κι αυτά. Πρόκειται για τα νηπιαγωγεία των Ριζωμάτων, της Βεργίνας, του Διαβατού και του Νησελίου. Επίσης έχουμε κάποιες ελλείψεις που είναι κάθε χρόνο σταθερές και αφορούν τις ειδικότητες γυμναστών, αγγλικής γλώσσας, γαλλικής, γερμανικής, καλλιτεχνικών κ.λπ. Αυτές οι ειδικότητες που καλύπτονται με ΕΣΠΑ εντάσσονται πρωτίστως στα δέκα σχολεία του νομού που λειτουργούν με τα νέα προγράμματα τα λεγόμενα ΕΑΕΠ. Σ’ όλη τη χώρα τέτοια σχολεία λειτουργούν 1.300 περίπου. Στην Ημαθία υπάρχουν επτά σχολεία στη Βέροια, δύο στη Νάουσα και ένα στην Αλεξάνδρεια. Στη Βέροια συγκεκριμένα πρόκειται για το 1ο, το 4ο, το 5ο, το 8ο, το 9ο, το 10ο και το 12ο. Αυτά λειτουργούν με τα νέα προγράμματα και έχουν ενσωματωμένα στον πρωινό κύκλο μαθημάτων την πληροφορική. Ταυτόχρονα διδάσκονται θεατρική αγωγή, εικαστικά και μουσική από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Αυτές οι ειδικότητες είναι που μας λείπουν, διότι φέτος είχαμε κάποια καθυστέρηση, ενώ ο κορμός των μαθημάτων γίνεται κανονικά. Πολύ σύντομα θα μπουν κι αυτά στο ρυθμό τους.
Στην Ειδική Αγωγή το μεγάλο πρόβλημα
Το μεγάλο πρόβλημα όμως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση του νομού μας αφορά την ειδική αγωγή. Εκεί δηλαδή που έπρεπε η ευαισθησία όλων μας να είναι πολύ πιο αυξημένη και τα κενά αυτά να καλύπτονται πολύ νωρίς, τουλάχιστον από την 1η Σεπτεμβρίου. «Εξακολουθούμε δυστυχώς στο χώρο της ειδικής αγωγής να έχουμε και φέτος έντονα προβλήματα. Έχουμε 19 κενά δασκάλων ειδικής αγωγής και ένα κενό εκπαιδευτικού για τη μέθοδο braille σε μαθητές που έχουν προβλήματα όρασης. Εκτός από το ειδικό σχολείο της Βέροιας το οποίο είναι σε καλύτερο βαθμό στελεχωμένο σε ειδικές θέσεις, πολύ μεγάλες ελλείψεις έχουμε στο Δήμο της Αλεξάνδρειας και ακόμη περισσότερες στο ειδικό σχολείο της Νάουσας όπου είχαμε μόνο έναν δάσκαλο και μία διευθύντρια ειδικότητας φυσικής αγωγής. Φαντάζεστε πώς μπορεί να λειτουργήσει ένα ειδικό σχολείο με 15 μαθητές και δύο μόνο εκπαιδευτικούς που δεν είναι και η ειδικότητά τους. Έτσι αναγκαστήκαμε να κάνουμε σε πρώτη φάση υποχρεωτικές μετακινήσεις για να καλυφθούν άμεσα αυτά τα λειτουργικά κενά. Ευελπιστώ ότι σε πρώτη φάση θα διοριστούν οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής ωστόσο είναι ένα μεγάλο θέμα που θα πρέπει οπωσδήποτε να μας απασχολήσει».
Να σημειώσουμε ότι παλαιότερα υπήρχε ένα κίνητρο για την Ειδική Αγωγή το οποίο όμως από το πρώτο μνημόνιο του 2010 καταργήθηκε, οπότε η επιλογή επαφίεται πλέον στην ευαισθησία ή τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού και όσοι υπηρετούν σ’ αυτόν τον κλάδο το κάνουν βασικά από προσωπικό μεράκι.
Κάθε υπουργός κι άλλο σύστημα
Ρωτήσαμε τον κ. Διαμαντόπουλο πόσο ζημιογόνες είναι για την Εκπαίδευση οι συνεχείς αλλαγές υπουργών αλλά και συστημάτων τα τελευταία χρόνια. «Το σύστημά μας έχει αδυναμία, δεν είναι ευέλικτο. Σε πολλές χώρες του εξωτερικού, τα κενά ή άλλα ζητήματα δευτερεύουσας σημασίας, λύνονται σε επίπεδο τοπικό ή περιφερειακό. Θα μπορούσαμε εμείς ως Δ/νση Εκπ/σης να κάνουμε τις απαραίτητες μετακινήσεις για να καλύψουμε κάποιες ανάγκες κι όχι να απευθυνόμαστε για κάθε τι στο Υπουργείο με τα γρανάζια της γραφειοκρατίας να κάνουν πολύπλοκα τα προβλήματα με το συγκεντρωτικό τους σύστημα. Π.χ. δεν μπορούμε εμείς ως Δ/νση να μετακινήσουμε έναν εκπαιδευτικό αρμοδιότητάς μας που μπορεί να έχει ένα περίσσευμα ωρών στο ΚΕΔΥ για να επισπεύσουμε τις διαδικασίες αξιολόγησης των μαθητών που είναι ένα μείζον θέμα. Ακόμη και για μια μικρή άδεια δεν μπορούμε εδώ τοπικά να διευθετήσουμε το θέμα άμεσα και στοχευμένα».
Κλείνοντας να σημειώσουμε ότι φέτος λειτουργούν και δύο νέα σχολεία αυτό των Ριζωμάτων και το 10ο σχολείο Νάουσας τα οποία πολύ σύντομα θα εξοπλιστούν και με όλα τα αναγκαία εποπτικά μέσα διδασκαλίας.
Σοφία Γκαγκούση