Οι γραπτές επιδόσεις των μαθητών στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης αποτελούν ένα ενδιαφέρον στοιχείο που οδηγεί σε συμπεράσματα ανάλογα με την ανάγνωση τους. Ξεκινώντας με δεδομένο ότι οι εξετάσεις αυτές είναι εξετάσεις κατάταξης σε φθίνουσα σειρά των υποψηφίων για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ,θα λέγαμε ότι τα ποιοτικά ευρήματα που προκύπτουν δεν έχουν , δυστυχώς , κανένα ενδιαφέρον για τους υπεύθυνους χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Χρόνια τώρα επισημαίνουμε συγκεκριμένα προβλήματα και καταθέτουμε προτάσεις σε συνέδρια και ημερίδες αλλά οι πρωτοβουλίες που παίρνονται δεν λαμβάνουν υπόψη τίποτε από τα παραπάνω με αποτέλεσμα να ανακυκλώνονται τα ίδια προβλήματα.
Α. …και πάλι «αριστερά»
Στον πίνακα 1. φαίνονται οι επιδόσεις πανελλαδικά από το 2013 έως το 2015. Η κατανομή παρουσιάζει ασυμμετρία όπως ακριβώς συμβαίνει τα τελευταία 15 χρόνια. Την ίδια περίπου κατανομή παρουσιάζουν και οι επιδόσεις στα πέντε δημόσια Λύκεια στη Βέροια. Σύμφωνα με τη διδακτική των μαθηματικών αν οι επιδόσεις δεν ακολουθούν περίπου κανονική κατανομή καθιστούν την εξέταση άκυρη.
Β. «… μήπως έχει κάτι το νερό της Έδεσσας; »
Οι επιδόσεις των μαθητών θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης φαίνονται στους πίνακες που ακολουθούν . Στον Πίνακα 2. φαίνεται η κατανομή πανελλαδικά , Βέροιας , Έδεσσας και ενός μικρού δείγματος από τα γραπτά που διορθώθηκαν στο βαθμολογικό κέντρο της Βέροιας. Είναι εντυπωσιακή η διαφορά ιδιαίτερα στις υψηλές βαθμολογίες. Η επίδοση [18,20] συγκεντρώνει ποσοστό περίπου τριπλάσιο από αυτό των πανελλαδικών επιδόσεων ενώ οι επιδόσεις [15-18) συγκεντρώνει ποσοστό διπλάσιο από όλα τα υπόλοιπα. Εκτός από τους πολύ καλούς μαθητές που είχε η Έδεσσα και της πολύ καλής δουλειάς που γίνεται από τους καταξιωμένους συναδέλφους μήπως θα έπρεπε να δούμε και σε ποιο βαθμολογικό κέντρο βαθμολογήθηκαν τα γραπτά αυτά; Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το αποτέλεσμα από την σύγκριση των επιδόσεων των μαθητών Θετικής Κατεύθυνσης όπως φαίνεται στον Πίνακα 3.
Γ. «δεν θέλουν ή δεν μπορούν ; »
Μακάρι το παραπάνω εύρημα να είναι τυχαίο. Θα μπορούσαμε να παρουσιάσουμε και άλλα τέτοια «τυχαία» ευρήματα αλλά θα περιοριστούμε σε αυτό. Πόσο δύσκολο τελικά είναι να γίνεται μια δειγματοληψία ανιχνεύοντας συγκεκριμένα στοιχεία; Με αυτό τον τρόπο διαπιστώνεις , ερμηνεύεις , αξιολογείς , βελτιώνεις ,και ανατροφοδοτείς το σύστημα. Από ότι φαίνεται είναι δύσκολο. Το εύκολο είναι «η κοπτοραπτική » της ύλης χωρίς καμία αιτιολογία και σκοπό. Απόδειξη περίτρανη οι αλλαγές στην ύλη της Γ΄Λυκείου.