Την Πέμπτη 30 Απριλίου οι μαθητές της γ΄ γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα μάθημα λογοτεχνίας διαφορετικό που οργανώθηκε από τον καθηγητή του ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ, κ. Καρακίτσιο Ανδρέα με πρωτοβουλία της φιλολόγου του σχολείου, Ιντζεβίδου Κυριακής.
Οι μαθητές της τάξης αντί για το συνηθισμένο μάθημα λογοτεχνίας, που στηρίζεται στην ανάλυση κειμένων καταξιωμένων λογοτεχνών, πήραν μέρος σε ένα εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής. Έγιναν δηλαδή οι ίδιοι «λογοτέχνες» και παρήγαγαν τα δικά τους λογοτεχνικά κείμενα στηριζόμενοι σε συγγραφικές πρακτικές και συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη μάθηση. Ο κ. Καρακίτσιος με συγκεκριμένες ασκήσεις, που εφαρμόζονται στα πλαίσια του καινοτόμου προγράμματος Δημιουργικής Γραφής, αποκάλυψε τα λογοτεχνικά τους ταλέντα και τις συγγραφικές τους δεξιότητες ενθαρρύνοντάς τους να απελευθερώσουν τη σκέψη τους, να διευρύνουν τη φαντασία τους και να γίνουν επαρκέστεροι αναγνώστες, μέσω της πλέον βιωματικής δραστηριότητας στον χώρο της λογοτεχνίας, της συγγραφής.
Τα κείμενα που γράφτηκαν ήταν μια έκπληξη για όλους τους μαθητές, οι οποίοι αυθόρμητα ξεσπούσαν σε χειροκροτήματα κάθε φορά που διαβάζονταν ένα κείμενο δικό τους. Στο τέλος ενθουσιασμένοι από το βιωματικό λογοτεχνικό μάθημα παρουσίασαν στον κ. Καρακίτσιο, μέσα σε μια ιδιαίτερα συγκινητική ατμόσφαιρα, μελοποιημένα αποσπάσματα από το έργο του μεγάλου μας ποιητή, Οδυσσέα Ελύτη.
O Aνδρέας Καρακίτσιος σπούδασε Φιλολογία και Ψυχολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου. Έχει δημοσιεύσει μια σειρά άρθρων και ειδικών μελετών για θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας σε ελληνικά και ξένα περιοδικά. Από το 1992 διδάσκει μαθήματα «Παιδικής Λογοτεχνίας», «Θεωρίας της Αφήγησης» και «Δημιουργικής Γραφής» στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., όπου υπηρετεί ως Αναπληρωτής Καθηγητής.
Το γνωστικό πεδίο της δημιουργικής γραφής εμφανίστηκε και αναπτύχθηκε στην πανεπιστημιακή κοινότητα των ΗΠΑ, στις αρχές του 20ου αιώνα ενώ σήμερα έχει εξαπλωθεί στους εκπαιδευτικούς φορείς όλης σχεδόν της γης. Στην Ελλάδα αποτελεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα καινοτόμο, στην φιλοσοφία του οποίου οι μαθητές προσεγγίζουν με βιωματικό τρόπο τη γλώσσα και τον γραπτό λόγο ενώ η πρόσληψη της λογοτεχνίας, από αποκλειστικά παθητική, γίνεται ενεργητική και οι μαθητές μέσω της βαθμιαίας εξοικείωσής τους με συγγραφικές πρακτικές, αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους με τρόπο τέτοιο ώστε ως δημιουργοί δεν «περιγράφουν» απλώς το περιβάλλον τους, αλλά παρεμβαίνουν δυναμικά σε αυτό και το αναδημιουργούν. Έτσι μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες βασισμένες σε αφηγηματικά και λογοτεχνικά κείμενα εξοικειώνονται με το λόγο και της δυνατότητές του, συμφιλιώνονται με τη γραφή, που συνήθως τους φοβίζει και παράγουν δικά τους λογοτεχνικά κείμενα.
Ευχαριστούμε τον κ. Καρακίτσιο για τις στιγμές δημιουργικής ευχαρίστησης που μας χάρισε. Στο Μουσικό Σχολείο, τα τελευταία χρόνια, γίνεται προσπάθεια να εντάσσονται βιωματικές και καινοτόμες μέθοδοι μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε να συνδέεται η γνωστική με τη συναισθηματική καλλιέργεια και τη δημιουργικότητα.