Θεωρώ, ότι ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν στην σημερινή κατάσταση την ΕΤΑ (και γενικά τις Δ.Επιχειρήσεις ), αποτελώντας την αρχή των μεγάλων προβλημάτων, είναι η 413/09 ΑΔ.Σ., που μετατρέπει την πρώην ΔΕΤ σε Α.Ε.
Εμείς τότε προβλέψαμε τον κίνδυνο, ότι, με βάση το θεσμικό πλαίσιο του 3463/06, οι επιχειρήσεις του είδους, κάτω από ανάλογες δυσμενείς οικονομικές συνθήκες με τις σημερινές, θα οδηγηθούν σε κλείσιμο, σε ξεπούλημα, ή σε κάποιο ΣΔΙΤ (στρατηγικό επενδυτή )με ταυτόχρονα το πέταγμα των εργαζομένων στον δρόμο. Γιαυτό προτρέψαμε την κοινωνία και τους εργαζόμενους, να προστατέψουν την Δημοτική περιουσία και το δικαίωμα στην εργασία, με το πέρασμα των περουσιακών στοιχείων της επιχείρησης και της υπηρεσίας στον Δήμο, μέσα από διεκδίκηση και αγώνα για αλλαγή του πλαισίου.
Αυτό όμως είναι το καπιταλιστικό σύστημα. Μέσα από κυκλικές περιόδους, δημιουργεί κρατικές ή Δημοτικές επιχειρήσεις, με κρατική χρηματοδότηση και στην συνέχεια ,δημιουργώντας τις ανάλογες συνθήκες, έτοιμες, ξεπουλά τις κερδοφόρες ή τα φιλέτα στο ιδιωτικό κεφάλαιο, μικρό ή μεγάλο. Σήμερα πανελλαδικά, μέσα από την λογική της αξιοποίησης της Δημόσιας και δημοτικής περιουσίας, έχουν περάσει ή περνάνε φιλέτα στους ιδιώτες , είτε Δημόσια είτε Δημοτικά, λογική που ασπάζεται και η σημερινή κυβέρνηση.
Συνεπώς είναι μια καλοστημένη μηχανή, και υπάρχουν πολιτικές ευθύνες γιαυτό σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο κάτω από τις επιταγές της Ε.Ε.
Στην περίπτωσή μας, μερίδιο ευθύνης έχουν η τότε Δ.Α. και όσοι τότε στο Δ.Σ. του 2009 υπερψήφισαν αυτή την απόφαση ευθυγραμμισμένοι στις εντολές κράτους κι Ε.Ε.. Όμως ευθύνη έχουν και όλοι οι άλλοι, μέσα και έξω από την αίθουσα, που δεν αντιλαμβάνονται ή κάνουν ότι δεν κατανοούν, ότι, οι Δ.Ε., μέσα στο αδυσώπητο καπιταλιστικό ανταγωνισμό, είναι δύσκολο να σταθούν χωρίς προστασία και ότι έρχεται η στιγμή που αποτελούν βορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, ειδικά με στημένα νομοθετικά πλαίσια, όπως το ισχύον. Που πρέπει να επισημάνουμε, ότι, π.χ. και στον τουριστικό τομέα οι ιδιώτες, παρά τα κέρδη τους και τα χαμηλά μεροκάματα, δίνουν σαν προίκα στου εργαζόμενους την ανασφάλιστη και απλήρωτη εργασία.
Η σημερινή Δ.Αρχή με τις δηλώσεις του Δημάρχου αλλά και την μέχρι σήμερα στάση του σε ανάλογες περιπτώσεις, δείχνει ότι, υιοθετεί όλες αυτές τις καπιταλιστικές πολιτικές και πραχτικές. Εκτιμάμε ότι δεν θα διαφοροποιούνταν από την απόφαση του Δ.Σ του 2009.
Χρησιμοποιεί την σημερινή οικονομική κατάσταση της επιχείρησης ως μανδύα για το ξεπούλημα και την ιδιωτικοποίηση της ETA, αρχικά, με τον στρατηγικό επενδυτή – management, (εφόσον είναι εφικτό νομικά). Τι θα γίνει όμως σε περίπτωση αποτυχίας; Μήπως θα προχωρήσει στην πώληση των μετοχών, εφικτό γεγονός, μετά από τροποποίηση του καταστατικού και απόφαση της Γ.Σ.; Διότι όταν η ΛΑΣ προέβλεπε τις σημερινές εξελίξεις το 2009 και καταψήφιζε, ποιος εκ των υπερμάχων των Δ.Ε. διανοούνταν, ότι η ΕΤΑ θα αστοχούσε οικονομικά και ότι θα κινδύνευε με ιδιωτικοποίηση, πλειστηριασμό ή κατάσχεση των περιουσιακών της στοιχείων και απώλεια θέσεων εργασίας;
Βέβαια, η σημερινή Δ.Α., προεκλογικά άλλα υπόσχονταν, ότι δήθεν υπάρχουν καλύτερες διαχειριστικές λύσεις και επιχειρηματικές πραχτικές που δήθεν θα διασφάλιζαν επιχείρηση και εργαζόμενους, που όμως δεν φάνηκαν μέχρι σήμερα.
Αντί αυτών, είδαμε μονομερείς ανακοινώσεις, αγνοώντας την Γ.Σ. δηλαδή το Δ.Σ., θεωρώ έξω από τα νομικά πλαίσια και αυτής της ίδιας αστικής νομοθεσίας, με αποτέλεσμα: 1)Δημιούργησαν δικαιολογημένες ανησυχίες και στην συνέχεια αντιδράσεις από το απλήρωτο προσωπικό, που προχώρησαν στην επίσχεση εργασίας, εκτιμώντας στις σημερινές συνθήκες, ότι, δεν έχουν-άλλο-τρόπο-άμυνας 2)Κλείσιμο τμημάτων της επιχείρησης και ακυρώσεις εκδηλώσεων, με αποτέλεσμα απώλεια εσόδων και επιδείνωση της ήδη κακής οικονομικής--κατάστασης. . 3)Να διαφαίνεται, δρομολόγηση εξελίξεων και λύσεων αλά καρτ με αυτές του Χ.Κ., που ήρθαν μετά την αποτυχία στα Πηγάδια των μεγαλόσχημων σχεδίων περί ΣΔΙΤ.
Εμείς δηλώνουμε ότι θα στηρίξουμε οποιαδήποτε προσπάθεια διάσωσης των περιουσιακών στοιχείων και των εργαζομένων της επιχείρησης έστω και με την σημερινή της μορφή και σχήμα, χωρίς περαιτέρω αλλαγές και μετατροπές. Παράλληλα όμως θεωρούμε ότι, η μόνη εφικτή και πραγματική πρόταση για να παραμείνει ο Άγιος Νικόλας Δημοτικός στις σημερινές περιστάσεις, με φθηνή προσφορά υπηρεσία για τους Δημότες, είναι η πρόταση της ΛΑΣ, μέσα από ένα Δημοτικό Οργανισμό με φθηνή υπηρεσία και πέρασμα των εργαζομένων στον Δήμο.
ΛΑΣ