Ο κ. Λάμπρος Παγούνης, υποψήφιος διδάκτορας του τομέα Βιβλικής Γραμματείας, μας μετέφερε στα γεγονότα του πάθους του Θεανθρώπου μέσα από κείμενα χριστιανών καθώς και άλλων συγγραφέων της εποχής όπως ο Ιώσηπος. Ο ομιλητής επεσήμανε και ερμήνευσε εδάφια του Εβραϊκού και Ρωμαϊκού Νόμου περιγράφοντας τη νομική διάσταση της σταυρώσεως του Ιησού, υπογραμμίζοντας τη μοναδικότητα της συγκεκριμένης δίκης σύμφωνα με το σύστημα δικονομίας κατά τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Μέσα από την εισήγηση αποκαλύφθηκε η διαφορετική στάση που διατήρησαν οι αρχές απέναντι στον Ιησού, δικάζοντάς τον 4 φορές και κρίνοντάς τον 6 φορές αθώο, στοιχείο που τονίζει την ιδιαιτερότητα του συμβάντος. Η σταύρωση ως ποινή ήταν γνωστή από τους Πέρσες και κατοχυρώθηκε νομικά αποκλειστικά για τους μη Ρωμαίους πολίτες ή δούλους, αποτελώντας την πιο εξευτελιστική ποινή εκείνη την περίοδο. Η σταύρωση ήταν ο χειρότερος θάνατος που θα μπορούσε να υποστεί κάποιος, γεγονός που προβάλλει τη μέγα ταπείνωση που υπέστη ο Χριστός εκτελώντας υπομονετικά το προαιώνιο σχέδιο του Θεού.
Ο δεύτερος εισηγητής κ. Δημήτρης Χρυσικόπουλος, όντας μαθηματικός, απόφοιτος Θεολογίας και γνώστης της τέχνης της αγιογραφίας, παρουσίασε την εμφάνιση και εξέλιξη της εικόνας της σταύρωσης ανά τους αιώνες και περιέγραψε λεπτομερώς την ορθόδοξη εικόνα, τόσο από αισθητική όσο και από δογματική άποψη. Προσπάθησε να κάνει αντιληπτή τη σύνδεση της εικόνας με τα κείμενα των κανονικών Ευαγγελίων και παρουσίασε τα στοιχεία της εικόνας που πηγάζουν από τις διηγήσεις των απόκρυφων ευαγγελίων και τη λοιπή γραμματεία, αφού και αυτά μετά από προσεκτική μελέτη της Εκκλησίας ενσωματώθηκαν στην εικονογραφία και την υμνολογία της. Η περιγραφή της εικόνας αποκάλυψε τους συμβολισμούς που εμπεριέχονται σε αυτή και το μεγαλείο της δόξης του ίδιου του γεγονότος της σταυρώσεως, το οποίο αποτελεί τον πυρήνα της εκκλησιολογίας, πηγή ελπίδας για τους πιστούς, σύμβολο θυσίας και προεικονίσεως της Αναστάσεως του Ιησού και κατ’ επέκταση όλης της ανθρωπότητας.
Δέσποινα Γερουλίδου