Μπέρτολτ Μπρεχτ. Του Ορέστη Σιδηρόπουλου

Μπέρτολτ Μπρεχτ. Του Ορέστη Σιδηρόπουλου

«Σιγά να μην ασχοληθώ με κουλτουριάρηδες Γερμαναράδες» θα πεις από μέσα σου φίλτατε αναγνώστη αντικρίζοντας τον τίτλο του χρονογραφήματος.

Κι όμως, ούτε «Γερμαναράς» θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ο Μπρεχτ, ούτε κουλτουριάρης υπήρξε ποτέ. Το διαπιστώσαμε καλύτερα όσοι βρεθήκαμε (και βρεθήκαμε ανελπίστως πολλοί) στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στην ομιλία του Βασίλη Αλεξίου.

Στην ουσία πάντως, εμείς δε θα μιλήσουμε για τον Μπρεχτ. Για τον Κάρολο Κουν θα μιλήσουμε. Για τον Κουν, τον ανεπανάληπτο θεατράνθρωπο, τον μεγάλο σκηνοθέτη, που βάζοντας τη σφραγίδα του στον «Καυκασιανό κύκλο με την κιμωλία» έκανε γνωστό στους Έλληνες τον Μπρεχτ και ανέδειξε το συγγραφικό του ταλέντο. Και μάλιστα, την εποχή που στην ίδια την πατρίδα του, η προσπάθεια κάποιων σκηνοθετών να δώσουν ιδεολογικές προεκτάσεις στο έργο, υποχρέωνε τους θεατρικούς κριτικούς να εκφράζονται με σοβαρές επιφυλάξεις για τον συγγραφέα Μπρεχτ. Όχι πως ήταν για κλάματα το θεατρικό του δημιούργημα «Ο κύκλος με την κιμωλία». Όσοι όμως πίστεψαν πως θα αποκόμιζαν κομματικές περγαμηνές αναδεικνύοντας πολιτικά μηνύματα μέσα από την επική δημιουργία του Γερμανού συγγραφέα, απογοήτευσαν και απογοητεύθηκαν.

Την άνοιξη του 1957 ο Κουν ανέβασε το έργο στο «Θέατρο Τέχνης» εξαντλώντας τις αρετές του δικού του ταλέντου. Αξιοποίησε το ανθρωπιστικό (και όχι το πολιτικό) μήνυμα του συγγραφέα και χάρισε στους θεατές την απόλαυση που έκλεινε το έργο και η αψεγάδιαστη ερμηνεία των ηθοποιών.

Το καλοκαίρι του ιδίου έτους, στο θέατρο Κήπου της Θεσσαλονίκης, ήμουν κι εγώ ένας από τις εκατοντάδες των θεατών που χαρήκαμε την απλοϊκή, αλλά και συγκλονιστική πλοκή του έργου. Γοητευτήκαμε από την υποκριτική τέχνη των ηθοποιών που εκάλυπταν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους: Τον Γιώργο Λαζάνη, τον Κώστα Μπάκα, τον Μηνά Χριστίδη και των δύο γυναικών: της Νέλης Αγγελλίδου και της Τάσιας Πανταζοπούλου.

Το έργο παίχθηκε σε 6 σκηνές. Εν τούτοις, χάρη στην σκηνοθεσία του Κουν, κάθε σκηνή παρουσίαζε μιαν αυτοτέλεια, γύρω από έναν αδιόρατο άξονα που δημιουργούσε το αλτρουϊστικό μεγαλείο της ηρωίδας του έργου Γηρούσιας.

Το έργο έκλεινε αριστοτεχνικά ο ιδιότυπος κύκλος με την κιμωλία και η Σολομώντεια κρίση του θυμόσοφου λαϊκού δικαστή Αζτάκ.

Αν ο Μπρεχτ δεν είχε φύγει έναν χρόνο πριν από τη ζωή, θα απολάμβανε τη σκηνοθετική ερμηνεία του Κουν. Γιατί ο Κουν, αντιλήφθηκε πως το έργο γράφτηκε στα τέλη του 1944, τότε που ο φριχτός πόλεμος ήταν στο τέλος του. Τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να ονειρεύονται έναν νέο τρόπο ζωής, έναν νέο κόσμο: «Γαλήνη απλώνεται πάνω από την πολιτεία» λέει το τραγούδι που βάζει ο Μπρεχτ στο στόμα του ερωτευμένου στρατιώτη. Ποια σχέση έχει το τραγούδι αυτό με τα πολεμοχαρή σχέδια των κομματαρχών που ονειρεύονται και ετοιμάζουν έναν νέο πόλεμο προτού ακόμη ο προηγούμενος τελειώσει;

Ορ. Σιδηρόπουλος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ… 29 Απριλίου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ… 29 Απριλίου

Ελληνικά Γεγονότα• 1930: Αυτοκτονεί η ποιήτρια Μαρία...

Τίτλοι τέλους για τον Γιώργο Παπαδάκη στο «Καλημέρα Ελλάδα»

Τίτλοι τέλους για τον Γιώργο Παπαδάκη στο «Καλημέρα...

Το πρωί της Δευτέρας(28/4/2025), ανήμερα της συμπλήρωσης 34...

Από αύριο προσωρινή διακοπή της πλατφόρμας Α21 για το Επίδομα Παιδιού

Από αύριο προσωρινή διακοπή της πλατφόρμας Α21 για το...

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα Α21 για το Επίδομα Παιδιού θα...

Νέες ζημιές στην παραγωγή της Ημαθίας από το χαλάζι της περασμένης εβδομάδας

Νέες ζημιές στην παραγωγή της Ημαθίας από το χαλάζι...

Ένας ακόμα δύσκολος Απρίλιος και μια ακόμα δύσκολη...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ… στις 26 και 27 Απριλίου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ… στις 26 και 27 Απριλίου

26 Απριλίου• 1825 – Μάχη της Σφακτηρίας: Ο Ιμπραήμ Πασάς...

«Πονηροί» προσπαθούν να εξαπατήσουν τηλεφωνικά μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου Βέροιας

«Πονηροί» προσπαθούν να εξαπατήσουν τηλεφωνικά μέλη...

Όπως πληροφορηθήκαμε τις τελευταίες ημέρες άγνωστοι...

TV100: Για την Βέροια η εκπομπή της Κυριακής  «Είμαι στον τόπο σου» με τον Γ. Ροδάκογλου

TV100: Για την Βέροια η εκπομπή της Κυριακής «Είμαι στον...

Ένα ακόμα επεισόδιο για την Βέροια, μετά την «Κιβωτό...

ΜεΜιαΜατια  Βέρροια, κάρτα εποχής 1918, η προτομή του Δ.Ρακτιβάν (1827 - 1893)

ΜεΜιαΜατια Βέρροια, κάρτα εποχής 1918, η προτομή του...

Επιμέλεια: Στέργιος Ζυγουλιάνος – Συλλέκτης...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Για πρώτη φορά στη Βέροια, δύο λάτρεις των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αναρωτήθηκαν πως θα ήταν να έπαιζαν το δικό τους βίντεοπαιχνιδι!! Έτσι και αποφάσισαν να περάσουν στην πράξη και δημιουργήθηκε μια...

«Τρανό παράδειγμα στην δυσλειτουργία ανάμεσα στο υπουργείο υγείας και στους γιατρούς που θα κληθούν να εφαρμόσουν το οποιοδήποτε νομοθέτημα, είναι ο νόμος για το προσωπικό γιατρό για τον οποίο και πάλι δεν...

Για μια ακόμη χρονιά, οι "Φίλοι Κλασικού Αυτοκινήτου Βέροιας" βγάλανε τις καθιερωμένες χριστουγεννιάτικες φωτογραφίες στην στολισμένη πλατεία Ελιάς στο κέντρο της Βέροιας. Συγκεκριμένα ο πρόεδρος...

Σαν σήμερα πριν από 20 χρόνια, στις 8 Δεκεμβρίου 2002, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Πλατείας Δημαρχείου και του υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων(πάρκινγκ) επί δημαρχίας Γιάννη Χασιώτη. Την «κορδέλα» είχε κόψει...