Ποιοι είναι οι εύποροι πολίτες των Αιγών που μιμούνται τη βασιλική μεγαλοπρέπεια στη μεταθανάτια ζωή τους, με νεκρικές κλίνες, στεφανωμένοι και πορφυροντυμένοι; Ποια αιτία έκοψε το νήμα της ζωής μιας κοπελίτσας, για να «ταξιδεύει» έως σήμερα αγκαλιά με τον καθρέφτη του Έρωτα;
Μπροστά σε νέα μυστήρια βρίσκονται οι αρχαιολόγοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, που προσπαθούν να ερμηνεύσουν τα πλούσια ευρήματα ασύλητων και συλημένων τάφων του 4ου αι. π.Χ. Είκοσι, συνολικά, ήρθαν στο φως το περασμένο καλοκαίρι, κατά τη διάρκεια ανάδειξης της νεκρόπολης Αιγών (έργο ΕΣΠΑ) και, όπως επισημαίνει η προϊσταμένη της Εφορείας Αγγελική Κοτταρίδη, παρά την πιθανή Γαλατική λεηλασία (σε 15) μάς εκπλήσσουν με τα πολύτιμα και σπάνια κτερίσματά τους.
Στον πιο πλούσιο τάφο της ομάδας, τα υπολείμματα νεκρικής κλίνης διακοσμημένης με πήλινες ανάγλυφες πλάκες, φέρουν την Αθηνά τυλιγμένη στο ιμάτιό της να παρακολουθεί μια μάχη Ελλήνων με βαρβάρους –ένα θέμα που απηχεί προφανώς την εκστρατεία της Ανατολής.
Σπάνια ευρήματα έκρυβε και ο τάφος μιας κοπέλας, «πολυαγαπημένης των γονιών της που της χάρισαν στο ταξίδι χωρίς γυρισμό χρυσά στολίδια, σκουλαρίκια και χάντρες και τον μοναδικό καθρέφτη που βρέθηκε έως τώρα στις Αιγές –ένα χάλκινο κομψοτέχνημα, έργο προφανώς ενός πολύ επιδέξιου τορευτή», περιγράφει η κ. Κοτταρίδη. «Στο καπάκι του καθρέφτη ο Έρωτας, στο σχήμα τρυφερού παιδιού, έρχεται πετώντας να αγκαλιάσει τον θεό του πόθου και του πάθους, τον Διόνυσο, που με μορφή θαλερού νέου κάθεται πάνω στα βράχια που είναι στρωμένη η δορά του πάνθηρα».
Ποιος είναι, όμως, ο στεφανωμένος άνδρας που αποκάλυψε ένας πλούσια κτερισμένος κιβωτιόσχημος ασύλητος τάφος –σπάνιο για τη νεκρόπολη των Αιγών– που χρονολογείται στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου; Επιτύμβιο με επιγραφή δεν βρέθηκε και ως εκ τούτου, όπως επισημαίνει η κ. Κοτταρίδη, μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε. Ο νεκρός, ηλικίας περίπου 50 ετών, στεφανωμένος με χάλκινο επίχρυσο στεφάνι κισσού, ήταν ξαπλωμένος σε ξύλινη κλίνη. Στο σώμα του ήταν ακουμπισμένη μια ερυθρόμορφη οινοχόη με παράσταση συμποσίου και γύρω του σκεύη συμποσίου, μεταξύ αυτών ένας χάλκινος κάδος άριστης ποιότητας για το ανακάτεμα του οίνου με το νερό.
Ίχνη πορφύρας από τα ενδύματα του νεκρού, υφασμάτων από τα στρωσίδια και κατάλοιπα της ξύλινης κλίνης με επίχρυση διακόσμηση αντίστοιχης με εκείνη των χρυσελεφάντινων κλινών από τον τάφο του Φιλίππου, παραπέμπουν σε εύπορο αστό.
Η «Ανατομία ενός τύμβου της νεκρόπολης των Αιγών» ανακοινώθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης από την κ. Αγγελική Κοτταρίδη, στο Αρχαιολογικό Συνέδριο Μακεδονίας-Θράκης.