Με στόχο τη σχολική και κοινωνική ενσωμάτωση προχωρά εδώ και μια πενταετία περίπου το πρόγραμμα συμμετοχής των μικρών παιδιών του καταυλισμού των τσιγγάνων στο Εργοχώρι στα δημοτικά σχολεία της Βέροιας. Σύμφωνα με τα στοιχεία και την πορεία του προγράμματος, πρόκειται για επιτυχία των τοπικών αρχών, μέσω μιας συνεπούς και αδιάλειπτης προσπάθειας με διαρκή εξέλιξη από το 2010 και αποτελέσματα που κρίνονται εξαιρετικά. Τα παιδιά έχουν ενσωματωθεί πλήρως στη σχολική κοινότητα και προοδεύουν και στα γράμματα.
Σήμερα 32 παιδιά του καταυλισμού φοιτούν στα δημοτικά σχολεία της Βέροιας. Εννιά στο 4ο, δέκα στο 5ο και δεκατρία στο 8ο. Χωρίς μάλιστα να διαφαίνεται διαρροή ή τάσεις εγκατάλειψης του σχολείου.
Ο κ. Διαμαντόπουλος
Σύμφωνα με τον διευθυντή της α΄βάθμιας Διονύση Διαμαντόπουλο η σχολική ενσωμάτωση ξεκίνησε το 2010 μέσα από συγκεκριμένες δράσεις. Ο δήμος Βέροιας έκανε την καταγραφή και τον εμβολιασμό των παιδιών, η περιφερειακή ενότητα τα ενέταξε στα μαθητικά δρομολόγια για τη μεταφορά τους, η μητρόπολη ανέλαβε μέρος της σίτισης, ενώ η διεύθυνση α΄βάθμιας εκπαίδευσης δημιούργησε στα τρία γειτονικά του καταυλισμού σχολεία τάξεις υποδοχής, με επιπλέον δασκάλους, με πρώτο στόχο τη σχολική και κοινωνική ενσωμάτωση και στη συνέχεια τη γνωστική πρόοδο.
«Τα παιδιά έχουν ενσωματωθεί πλήρως στη σχολική κοινότητα και προοδεύουν και στα γράμματα, σε βαθμό που νέες οικογένειες που έρχονται στον καταυλισμό αναζητούν το σχολείο που θα εγγράψουν τα παιδιά τους», σημειώνει στον ‘Λαό’ ο κ. Διαμαντόπουλος, κάνοντας λόγο για πρόγραμμα που εκτελείται με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα, όπως και σε άλλες περιοχές του νομού.
Ο κ. Χατζηαθανασίου
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Τηλέμαχος Χατζηαθανασίου αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα σε πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Μιλώντας στον ‘Λαό’ ο πρόεδρος τονίζει τις προσπάθειες που είχαν γίνει από πολύ νωρίτερα στον καταυλισμό προς την ίδια κατεύθυνση. Τότε που είχε στηθεί ένα αντίσκηνο προπαίδευσης με εθελοντές, στη συνέχεια ένα λυόμενο σχολείο, ενώ ακολούθησε (μετά από αίτημα) ο σχεδιασμός να μπουν τα παιδιά τους στα σχολεία της πόλης. «Παρά τα αρχικά προβλήματα στην εφαρμογή του προγράμματος, μετά από αρκετές συσκέψεις, επικράτησε ωριμότητα και σήμερα το πρόγραμμα πορεύεται ομαλά χωρίς διαρροές ή τάσεις εγκατάλειψης», λέει ο κ. Χατζηαθανασίου.
Το επόμενο βήμα των τοπικών αρχών, και ταυτόχρονα ελπίδα των ίδιων των τσιγγάνων, είναι η επαναφορά των σκέψεων και σχεδιασμών αλλαγής του χώρου διαβίωσής τους, με στόχο την κοινωνική τους ενσωμάτωση και μακροπρόθεσμα την αλλαγή νοοτροπίας και στάσης ζωής.