Το Μοναστήρι της Υπαπαντής. (Η Έξω Υπαπαντή.) Μέρος ΙΖ΄ τελευταίο. Γράφει ο Μανώλης Βαλσαμίδης

Το Μοναστήρι της Υπαπαντής. (Η Έξω Υπαπαντή.) Μέρος ΙΖ΄ τελευταίο. Γράφει ο Μανώλης Βαλσαμίδης

Η εικόνα της Υπαπαντής, χωρίς σε καμιά περίπτωση να χωράει αμφισβήτηση για το σχετικώς πρόσφατο γεγονός ότι βρέθηκε στα ερείπια του παλαιού ναού, έχει τη δική της ιστορία. Εκτεθειμένη για έναν αιώνα στα χαλάσματα, κάτω από ακραίες καιρικές συνθήκες δεν μπορεί παρά να είχε υποστεί μεγάλη φθορά. Διατηρήθηκε η ίδια ή αντικαταστάθηκε θα μας το πει η ίδια η εικόνα. Είναι, με τα σύγχρονα μέσα, δυνατό. Το βέβαιο είναι ότι η σημερινή ζωγραφιά είναι προϊόν σύγχρονου εργαστηρίου, της εποχής που η θεια Νούλα είναι στην Υπαπαντή. Αυτό δεν το κρύβει η θεια Νούλα.

Στην εικόνα υπάρχουν οι εξής επιγραφές: 

α) "Η υπαπαντή του Χριστού". Η επιγραφή βρίσκεται στο επάνω τόξο, στο κέντρο της εικόνας και είναι γραμμένη με γράμματα μικρά, με επιμελημένη γραφή σειράς και με ορθογραφικό λάθος στον τόνο της λέξης "Υπαπαντή". 

β) Η δεύτερη επιγραφή βρίσκεται στο κάτω μέρος της εικόνας και έχει ως εξής: 

"Διά Δαπάνης Δεσποινίδων των εργ[........]". Τα τελευταία γράμματα καλύπτονται από ασημένιο επίθημα. Πιθανό να είναι "των εργοστασίων".

γ) Κάτω από τη δεύτερη επιγραφή υπάρχει τρίτη, που δεν αφήνει καμιά αμφιβολία, ότι η εικόνα, ζωγραφίστηκε ή επιζωγραφίστηκε στα χρόνια της θεια Νούλας και με δική της πρωτοβουλία από Ναουσαίο αγιογράφο που ευγενικά αποσιωπά το όνομά του. Η επιγραφή έχει ως εξής: "αίτια Ευγενή [.. ου]". Τα δύο γράμματα που λείπουν πιθανότατα είναι "Ρ" και "ά". Αίτια της αγιογράφησης λοιπόν είναι η θεια Νούλα. 

     Εκτός από τις επιγραφές υπάρχουν τέσσερα ασημένια επιθέματα στα τέσσερα άκρα της εικόνας. Τα επάνω εικονίζουν την  μητέρα του Θεού ως πλατυτέρα με δεξιά και αριστερά της τα "ΜΡ" "Θ.".  Στην αγκαλιά της Παναγίας αποτυπώνεται νέος ο Χριστός ως παντοκράτωρ. Τα κάτω είναι εξαπτέρυγα. Είναι πρόσθετα στην εικόνα ή είναι της αρχικής εικόνας, αφαιρέθηκαν για την επιζωγράφισή της και επανατοποθετήθηκαν στη θέση τους δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε. Η  κάλυψη του τέλους της δεύτερης επιγραφής επιβεβαιώνει το ότι είναι επιθήματα στην εικόνα. 

     Σχετικά με τις εικόνες θα πρέπει εδώ να πούμε ότι υπόκεινται στη φθορά και στο ξύλο και στις βαφές. Υπάρχει βέβαια πάντοτε η φροντίδα της αποκατάστασης των παλαιών εικόνων με τεχνικές συντήρησης από ειδικούς συντηρητές αγιογράφους και συντηρούνται πολλά κειμήλια και φυλάσσονται με πολλή προσοχή και διατηρούνται σε συνθήκες ειδικές κατά περίπτωση σε εκκλησίες ή στα μουσεία. 

      Όπου η φθορά στις βαφές της εικόνας είναι μεγάλη αλλά το ξύλο είναι γερό, έχουμε επιζωγράφιση. Αν η εικόνα είναι κειμήλιο, αλλά η φθορά και στο ξύλο πολύ μεγάλη, η εικόνα κατακαίεται. Και θα θυμηθώ αυτό που άκουσα ως φοιτητής σε αίθουσα διδασκαλίας στο Πανεπιστήμιο, ότι στην περίπτωση της καύσης, αυτή πρέπει να γίνεται με πολύ σεβασμό. Το Πατριαρχείο π.χ. καίει τις παλιές εντελώς φθαρμένες εικόνες - κειμήλια στην τελετή παρασκευής του αγίου Μύρου.

     Στην περίπτωση της εικόνας της Υπαπαντής η θεια Νούλα ούτε επιστήμων συντηρητής ήταν, ούτε είχε γνώση του τι έπρεπε να κάνει. Ήταν λάθος της η επιζωγράφιση; Αν αναφερθώ σε λάθη που έγιναν από επιστήμονες συντηρητές, αν πω συγκεκριμένα πού, πώς και πότε εξαφανίστηκαν εικόνες, ας πούμε, τύπου "Φαγιούμ" ή τι μεγάλο λάθος διέπραξαν οι Άγγλοι συντηρητές στα μάρμαρα του Παρθενώνα και πόσο τα έβλαψαν, δεν θα με πιστέψετε.

      Προς τη θεια Νούλα και τις δεσποινίδες των εργοστασίων είμαστε ευγνώμονες, γιατί με την ανιδιοτελή φροντίδα και δαπάνη τους κράτησαν γερούς τους κρίκους τις παράδοσης και ενεργό την Πίστη τόσων πολιτών της Νάουσας που αγαπούν το μοναστήρι, προσκυνούν την Παναγιά την "Υπαπαντούλα" και αναπέμπουν εκεί ψηλά ευχές και δεήσεις και δέχονται τη Χάρη τη

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

40 ημέρες από τον θάνατό του… Παύλος Δ. Πυρινός, ο βίος,  η προσωπικότητα και το πολυσχιδές του έργο

40 ημέρες από τον θάνατό του… Παύλος Δ. Πυρινός, ο βίος, ...

Πέρασαν 40 μέρες από τον θάνατο του Παύλου Πυρινού, του...

Κοπή βασιλόπιτας του Συλλόγου Μελισσοκόμων Βερμίου Νάουσας

Κοπή βασιλόπιτας του Συλλόγου Μελισσοκόμων Βερμίου...

Την βασιλόπιτα τους έκοψαν την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025,...

Έφυγε από τη ζωή η Κυριακή Χαλίδου σε ηλικία 96 ετών

Έφυγε από τη ζωή η Κυριακή Χαλίδου σε ηλικία 96 ετών

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται το Σάββατο 25 Ιανουαρίου...

Την Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025 το 40νθήμερο μνημόσυνο του Παύλου Πυρινού

Την Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025 το 40νθήμερο μνημόσυνο του...

Τελούμε την Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025 στον Ιερό Ναό...

Έφυγε από τη ζωή ο Αθανάσιος Σεράκης σε ηλικία 69 ετών

Έφυγε από τη ζωή ο Αθανάσιος Σεράκης σε ηλικία 69 ετών

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται αύριο Σάββατο 25...

Έφυγε από τη ζωή ο Φώτης Σιδηρόπουλος σε ηλικία 64 ετών

Έφυγε από τη ζωή ο Φώτης Σιδηρόπουλος σε ηλικία 64 ετών

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται σήμερα Παρασκευή 24...

Έφυγε από τη ζωή η Γλυκερία Γιάννενα σε ηλικία 91 ετών

Έφυγε από τη ζωή η Γλυκερία Γιάννενα σε ηλικία 91 ετών

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται σήμερα Παρασκευή 24...

Από Δευτέρα οι εργασίες ανάπλασης του δημοτικού πάρκου Νάουσας

Από Δευτέρα οι εργασίες ανάπλασης του δημοτικού...

Σε προσωρινή περίφραξη μέρους του δημοτικού πάρκου...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Η είδηση της αιφνίδιας απώλειας του 66χρονου ηλεκτρολόγου Γιώργου Κουτσιώνη, το πρωί της Τετάρτης (29/5/2024), σκόρπισε θλίψη στην κοινωνία της Βέροιας.  Ο Γιώργος Κουτσιώνης υπήρξε άριστος επαγγελματίας και...

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...