«Μετ᾽ εὐσεβείας προσδράμωμεν εὐτόνως, πηγαῖς ἀχράντοις ρεύσεως σωτηρίου, Λόγον κατοπτεύοντες ἐξ ἀκηράτου, ἄντλημα προσφέροντα δίψης ἐνθέου».
Στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου τελεσιουργοῦνται σήμερα τά μεγάλα καί τά ὑψηλά. Στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου τελεσιουργοῦνται τά μυστήρια καί σωτήρια. Ὁ Χριστός βαπτίζεται γιά νά ἁγιάσει τά ὕδατα καί νά τά μετατρέψει σέ ὕδατα καθάρσια τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως. Ὁ Θεός-Πατέρας ἐπισφραγίζει τή δωρεά καί τό Ἅγιο Πνεῦμα βεβαιώνει «τοῦ λόγου τό ἀσφαλές».
Ἡ βάπτιση τοῦ Χριστοῦ στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου σηματοδοτεῖ τήν πρώτη φάση τοῦ μυστηρίου τῆς λυτρώσεως τοῦ ἀνθρωπίνου γένους. Ὁ Χριστός γίνεται ἄνθρωπος καί ἀκολουθεῖ ὅ,τι προέβλεπε ὁ νόμος γιά κάθε ἄνθρωπο. Ὁ Χριστός βαπτίζεται καί σφραγίζει μέ τή βάπτισή του τό ἁμαρτωλό παρελθόν τῆς ἀνθρωπότητος. Δέν βαπτίζεται γιά τίς δικές του ἁμαρτίες. Δέν ἔχει ἄλλωστε καμία ὡς ἀπολύτως καθαρός καί ἀναμάρτητος. Βαπτίζεται γιά τίς δικές μας ἁμαρτίες. Βαπτίζεται γιά νά δείξει σέ μᾶς τόν τρόπο τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν μας. Γιά νά μᾶς δείξει πώς τό βάπτισμά μας εἶναι ἡ ἀφετηρία μιᾶς νέας ζωῆς, τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, ὅπως ἡ δική του βάπτιση εἶναι ἡ ἀφετηρία μιᾶς νέας φάσεως τοῦ μυστηρίου τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Καί ἡ νέα αὐτή φάση πού ἀρχίζει μέ τή βάπτιση τοῦ Χριστοῦ ἀπό τόν Πρόδρομό του στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου, εἶναι ἡ ἀποκάλυψη τοῦ εὐαγγελίου του, εἶναι ἡ διδασκαλία του, στήν ὁποία στηρίζεται ἡ νέα ζωή τήν ὁποία καλούμεθα νά ζήσουμε μετά τή βάπτισή μας, εἶναι αὐτή στήν ὁποία βασίζεται ἡ ἐν Χριστῷ ζωή μας.
Ἡ βάπτιση τοῦ Χριστοῦ στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου προοιωνίζεται τό ὕδωρ τό ζῶν πού προσφέρει ὁ Χριστός σέ κάθε διψῶντα ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος τόν πλησιάζει. Προοιωνίζεται τό ὕδωρ τό ζῶν πού προσφέρει, καί ἐκείνους πού σάν τήν Σαμαρείτιδα τοῦ προσφέρουν τό ἄντλημά τους γιά νά τό γεμίσει μέ τό δικό του ὕδωρ πού θά κορέσει τή δίψα τους καί θά τούς κάνει νά μήν διψάσουν στόν αἰῶνα.
Νά γιατί ὁ ἱερός ὑμνογράφος μᾶς ἀπευθύνει σήμερα αὐτή τήν πρόσκληση λέγοντας: «Μετ᾽ εὐσεβείας προσδράμωμεν εὐτόνως, πηγαῖς ἀχράντοις ρεύσεως σωτηρίου, Λόγον κατοπτεύοντες ἐξ ἀκηράτου, ἄντλημα προσφέροντα δίψης ἐνθέου».
Νά γιατί μᾶς καλεῖ νά σπεύσουμε στόν Ἰορδάνη. Ὄχι ἀπό περιέργεια, ὅπως τρέχουν συνήθως οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖ πού ἐκτυλίσσονται τά γεγονότα, ἀλλά ἀπό εὐσέβεια. Ὄχι ἁπλῶς γιά νά δοῦμε, ἀλλά γιά νά ἀντλήσουμε ἀπό τίς πηγές τῆς σωτηρίου ρεύσεως.
Νά πῶς μᾶς καλεῖ νά σπεύσουμε στόν Ἰορδάνη. Νά σπεύσουμε μέ τίς ψυχές μας ἕτοιμες νά δεχθοῦν τήν κάθαρση τῶν σωτηρίων ναμάτων. Νά σπεύσουμε μέ τίς ψυχές μας ἕτοιμες νά γεμίσουν ἀπό τό ὕδωρ τό ζῶν καί σωτήριο πού προσφέρει ὁ βαπτιζόμενος Χριστός, τό ὕδωρ πού ξεδιψᾶ τή δίψα ὅσων διψοῦν γιά τόν Θεό καί τήν παρουσία του στή ζωή τους.
Ἀδελφοί μου, ζῶντας σέ ἕνα κόσμο πού ἀναζητᾶ ἐναγωνίως τόν Θεό χωρίς πολλές φορές νά τό γνωρίζει καί νά τό συνειδητοποιεῖ• ζῶντας σέ ἕνα κόσμο πού παρότι διψᾶ γιά τήν δικαιοσύνη, τήν ἀλήθεια καί τήν ἀρετή συχνά δέν τολμᾶ νά στραφεῖ πρός τόν Θεό• ζῶντας σέ ἕνα κόσμο πού ἐπιβαρυμένος ἀπό τούς ρύπους τῆς ἁμαρτίας ἔχει ἀνάγκη τήν κάθαρση ἀλλά διστάζει νά πλησιάσει τόν Χριστό πού τήν προσφέρει, ἄς μήν ἀγνοήσουμε τήν πρόσκληση πού μᾶς ἀπευθύνει ὁ ἱερός ὑμνογράφος. Ἄς σπεύσουμε στήν πηγή τῶν ὑδάτων, ἄς σπεύσουμε στά νοητά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου, στήν Ἐκκλησία, καί ἄς ἀντλήσουμε ὕδωρ ἁγιασμοῦ, ὕδωρ καθάρσεως, ὕδωρ ζωῆς αἰωνίου, τό ὕδωρ πού διανέμει δωρεάν ὁ ἐν τοῖς ρείθροις τοῦ Ἰορδάνου βαπτιζόμενος διά τήν ἡμῶν σωτηρίαν Χριστός, γιά νά γίνουμε μέτοχοι τοῦ ὕδατος καί τῆς σωτηρίας πού μᾶς προσφέρει.
Διάπυρος πρός τόν ἐν τοῖς ρείθροις τοῦ Ἰορδάνου βαπτισθέντα Κύριον εὐχέτης
† Ὁ Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης
καί Καμπανίας Παντελεήμων