Στο ιστορικό της φετινής παραγωγής και στα προβλήματα διάθεσής της λόγω του ρωσικού εμπάργκο καθώς και στις νέες αγορές όπου απευθύνεται πλέον η Κοινοπραξία Ομάδων Παραγωγών του Νομού μας, αναφέρθηκε ο Χρήστος Γιαννακάκης (πρόεδρος της Κοινοπραξίας) σε συνέντευξή του χθες στην εκπομπή «Επί Τύπου και Τόπου» στο Ράδιο Τύπος Fm 99,7. Η διανομή φρούτων ήταν μια καλή διέξοδος για την παραγωγή, ωστόσο η Κοινοπραξία ακολουθώντας το ισπανικό και ιταλικό μοντέλο, βγαίνει πλέον σε νέες αγορές στην Αραβική Χερσόνησο με νέα εμπορική πολιτική, με ενιαίο «πρόσωπο» και μια κοινή τιμή. Για όλα αυτά ο κ. Γιαννακάκης μας είπε:
«Το πρόβλημα των ροδάκινων ξεκίνησε πριν από το ρωσικό εμπάργκο λόγω ευρωπαϊκής υπερπαραγωγής και λόγω μειωμένης κατανάλωσης. Οι τιμές ήταν χαμηλές από το πρώτο διάστημα που ξεκίνησε η εμπορική περίοδος και φυσικά φτάσαμε σε ένα τραγικό επίπεδο να πουλάμε 25 λεπτά τα συσκευασμένα σε κλούβα και να μένει ένα καθαρό υπόλοιπο 18 λεπτά για τον παραγωγό που είναι κάτω του κόστους παραγωγής. Δηλαδή, φέτος λόγω των κακών συνθηκών της αγοράς και της υπερπαραγωγής ο παραγωγός δεν μπορεί να καλύψει ούτε το κόστος, όχι να επιβιώσει. Είναι θέμα καλλιέργειας πλέον του ροδακίνου. Έρχεται λοιπόν και το ρωσικό εμπάργκο και δημιουργείται για λίγες ημέρες ένα άσχημο κλίμα όπου κάποιοι τυχοδιώκτες, καιροσκόποι, λένε ήρθε η ώρα να πάρουμε το ροδάκινο για ψίχουλα Και πρόσφεραν 12, 15 λεπτά το κιλό. Ευτυχώς με ενέργειες της Κοινοπραξίας – και είναι γεγονός αυτό – έγινε το ραντεβού με τον Υπουργό Γεωργίας και τον Αναπληρωτή Υπουργό και αποφασίστηκε να ξεκινήσει η δωρεάν διανομή φρούτων. Ολο το πακέτο των προσπαθειών και όλο το συντονισμό το χρεώθηκε η Κοινοπραξία και έτσι μπορέσαμε και αναστρέψαμε το κλίμα, ενώ φαινόταν ότι θα ήταν πιο τραγικό από ότι το αντιμετωπίζαμε εκείνη τη στιγμή. Ευτυχώς βρέθηκε αυτή η διέξοδος και έτσι αμβλύνθηκε η πίεση την οποία δεχόμασταν».
-Για τη διανομή φρούτων πληρώθηκαν οι παραγωγοί;
«Για τις διανομές αυτές ήδη έχουν υποβάλει τους φακέλους, έχουν ελεγχθεί από τη Δ/νση Γεωργίας Ημαθίας και τα στοιχεία πήγαν στην Αθήνα. Εγώ φεύγω Αθήνα για δύο ημέρες και μεταξύ άλλων θα δω και το θέμα αυτό, πότε δηλαδή μπορούν να ξεκινήσουν οι πληρωμές και να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι. Ηδη στα πλαίσια των δωρεάν διανομών ξεκίνησε χθες η διανομή χυμού ροδακίνου στους πολύτεκνους της Αθήνας και προχωράει και αυτό το θέμα καλά».
-Πού έγινε η διανομή;
Ο κύριος όγκος των ποσοτήτων έφυγε στους Συλλόγους Πολυτέκνων και στις Κοινωνικές Υπηρεσίες και Φορείς των Δήμων. Και στη συνέχεια σε εκκλησίες και κάποιους μικρότερους φορείς, ενώ συνεχίζεται το δεύτερο πρόγραμμα με ακτινίδια και μήλα.
Αυτό το οποίο σήμερα διεκδικούμε από το Υπουργείο Γεωργίας, επειδή το πλαφόν που πήραμε από την Ε.Ε. είναι υψηλό και δεν θα μπορέσουμε να το καλύψουμε με τις δωρεάν διανομές σε ιδρύματα μέχρι 30 Δεκεμβρίου, ζητήσαμε και ζητάμε και επιμένουμε σ’ αυτό να ξεκινήσει η διαδικασία χυμοποίησης και για το ακτινίδιο ώστε να πληρωθεί με 30 λεπτά στο χέρι του παραγωγού.
-Οσον αφορά τις αγορές, κάνατε ήδη ένα νέο άνοιγμα στη Σαουδική Αραβία και μάλιστα πάτε οργανωμένοι και συντονισμένοι με μια κοινή εμπορική στρατηγική και σε νέες αγορές πέρα από τη Ρωσία και την Ουκρανία…
«Εχουμε βάσιμες υποψίες ότι η ρώσικη αγορά δύσκολα θα ξανανοίξει μέχρι το επόμενο καλοκαίρι. Το κλίμα δεν είναι καλό. Προβλέποντας ότι δεν θα πάνε καλά τα πράγματα στη βασική μας αγορά κάναμε προσπάθειες ως κοινοπραξία να βρούμε νέες αγορές, που δεν σημαίνει ότι θα μας ανοίξουν τις πόρτες τους 100%, που δεν σημαίνει ότι θα μας καλύψουν και τις ποσότητες που στέλναμε στη Ρωσία. Σαφώς όχι… Αλλά θα αμβλύνουμε το πρόβλημα και θα διεκδικήσουμε άλλο ένα πακέτο διανομών στα ιδρύματα το επόμενο καλοκαίρι ώστε να υπάρχει μια εξισορρόπηση. Εμείς λοιπόν θελήσαμε να αξιοποιήσουμε τα μέτρα που έλαβε το καλοκαίρι η Ε.Ε. για τα ροδάκινα, μεταξύ των οποίων προέβλεπε ένα κονδύλιο 300.000 ευρώ μέσα από τα επιχειρησιακά προγράμματα για προώθηση του ροδακίνου σε νέες αγορές. Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του προγράμματος σχεδιάσαμε σαν κοινοπραξία τη συμμετοχή μας σε έκθεση στη Σαουδική Αραβία που είναι μια καλή αγορά, έχουμε στις 3 Δεκεμβρίου αποστολή και συναντήσεις με εισαγωγείς και σούπερ μάρκετ στο Αμπουντάμπι στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα και στις 15 Δεκεμβρίου έχουμε στο Κάϊρο της Αιγύπτου αντίστοιχα τις ίδιες δράσεις. Υλοποιούμε πρόγραμμα προώθησης που είχε ξεκινήσει από πέρσι η VENUS στις Σκανδιναβικές χώρες για να μπορέσουμε να μπούμε και σε εκείνες τις αγορές και παράλληλα καταθέσαμε τέλος Σεπτεμβρίου ένα τριετές πρόγραμμα ως Κοινοπραξία για την Αραβική Χερσόνησο, με διαφήμιση, προώθηση και δωρεάν διανομή φρούτων στα μαγαζιά. Αρα λοιπόν κινούμαστε συντονισμένα και οργανωμένα ώστε να πετύχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα. Αυτό το οποίο όμως είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα, είναι ότι αποφασίσαμε επιτέλους να υλοποιήσουμε αυτό που λέγαμε για πολλά χρόνια. Να εμφανιζόμαστε σε αγορές με ένα νομικό πρόσωπο. Γι’ αυτό προχθές, αποφασίσαμε από την Κοινοπραξία να οριστεί ένας υπεύθυνος ο οποίος θα κάνει τις πωλήσεις ξεκινώντας από τα ακτινίδια και ορίστηκε ο κ. Γιάννης Γεωργίου που είναι υπεύθυνος πωλήσεων του αγροτικού συνεταιρισμού Μέσης. Όλη η ζήτηση από τους πελάτες του εξωτερικού, από την Αραβική Χερσόνησο, θα πηγαίνει σ’ αυτόν και στη συνέχεια ο καθένας ανάλογα με τη διαθεσιμότητά του θα δίνει προϊόντα. Θα έχουμε ένα κοινό τελάρο, κοινό σήμα και η τιμολόγηση θα γίνεται από την Κοινοπραξία προς τον πελάτη (μια κοινή τιμή). Στην Σαουδική Αραβία με όσους συναντηθήκαμε εμφανιζόμασταν και οι δέκα ως μέλη της κοινοπραξίας αλλά η δική τους ανάγκη ήταν να συζητούν με ένα πρόσωπο που θα εκπροσωπεί όλους. Και αυτό είναι το σωστό. Εχουμε λοιπόν στη σκέψη μας αυτό το μοντέλο το οποίο ξεκινήσαμε να χτίζουμε για όλη την Αραβική Χερσόνησο και θα το συνεχίσουμε και σε κάποιες άλλες αγορές όπου αυτό είναι εφικτό».
-Αυτή η ανάγκη να πάτε συντονισμένα νομίζω ότι είναι η καλύτερη συνταγή για την προώθηση των προϊόντων μας. Μήπως άργησε κιόλας;
«Μέχρι σήμερα είχαμε ξεκινήσει και άλλη μια προσπάθεια πριν αρκετά χρόνια, όταν είχαμε κάνει την κοινοπραξία ομάδων παραγωγών Κεντρικής Μακεδονίας. Δεν το είχαμε αξιοποιήσει σωστά αν και είχαμε και κονδύλια από την Ε.Ε. για την προώθηση. Αυτή τη στιγμή όμως ωρίμασε αρκετά και δεν κάνουμε κάτι καινούργιο και πρωτοπόρο. Ακολουθούμε τα βήματα των Ισπανών και των Ιταλών, κάνουμε κάτι δοκιμασμένο ήδη από τους άλλους, πετυχημένο, ενώ εμείς σερνόμασταν κουτρουβαλώντας από πίσω. Ομως ήρθε η ώρα να το κάνουμε».
-Και προφανώς, μονόδρομος…
« Δύο είναι οι κατευθύνσεις ή πας στις λαχαναγορές που σε σφαγιάζουνε ή πας σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπου εκεί οι κανόνες της «σφαγής» είναι προσυμφωνημένες από την αρχή. Η διασφάλιση όμως από την αλυσίδα είναι μεγάλη, ενώ από τη λαχαναγορά σου λένε ότι καθαρίσεις και συνήθως αυτός που καθαρίζεται στο τέλος είναι ο παραγωγός. Οι συντονισμένες ενέργειες λοιπόν είναι απαραίτητες…
-Πότε εκτιμάτε ότι θα φύγουν τα πρώτα φορτία με το κοινό σήμα, το κοινό τελάρο και την κοινή τιμή;
«Εμείς προσπαθούμε να επισπεύσουμε ταχύτερα τη διαδικασία. Θα στείλουμε μέσα στην εβδομάδα τις προσφορές μας και από εκεί και πέρα μπαίνουμε σε μια διαπραγμάτευση. Οι τιμές μας είναι ικανοποιητικές, είναι ανταγωνιστικές και η ποιότητα άριστη. Θα ξεκινήσουμε με ακτινίδια και πιθανόν να κλείσουμε και δουλειά για τα μήλα».
Σοφία Γκαγκούση