Πριν ακόμα συμπληρωθεί ένας μήνας μαθημάτων οι μαθητές της γ' τάξης του δημοτικού σχολείου των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Βέροιας «Ι. Σαφαρίκα-Ι. Μπαρμπαρούση» ολοκλήρωσαν και "εξέδωσαν" το δικό τους ελληνο-αγγλικό λεξικό!
Στο δίγλωσσο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Βέροιας παρέχεται στους μαθητές η δυνατότητα να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν την αγγλική γλώσσα σε ένα δίγλωσσο, ευχάριστο περιβάλλον, από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς.
Σύμφωνα με την παιδαγωγική αρχή της «μέγιστης δυνατής έκθεσης στη γλώσσα» (Cummins 1999), ο μαθητής που θα εκτεθεί όσο το δυνατόν περισσότερο στη γλώσσα (την Αγγλική στη συγκεκριμένη περίπτωση), θα αναπτύξει τις κατάλληλες δεξιότητες, ώστε να οδηγηθεί αποτελεσματικότερα στην κατάκτησή της.
Με αυτή τη νοοτροπία η καθηγήτρια Αγγλικών της γ' τάξης του Δημοτικού κ. Μαρίνα Βράνα οργάνωσε για τους μαθητές της από την περασμένη κιόλας σχολική χρονιά μία ιδιαίτερα εποικοδομητική δραστηριότητα.
Πιο συγκεκριμένα, με τα μαθήματα που έκαναν καθ' όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι μικροί μαθητές κατέκτησαν ένα βασικό λεξιλόγιο στην αγγλική γλώσσα το οποίο και κατέγραψαν στο δικό τους πρώτο λεξικό το οποίο φυσικά ονόμασαν "Our first dictionary"! Η ...συγγραφή του λεξικού αποδείχτηκε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα! Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, θυμήθηκαν τις λέξεις, τις κατέγραψαν, τις απεικόνισαν ζωγραφικά και τελικά τις καταχώρισαν στο λεξικό τους με μεγάλο ζήλο και χαρά!
Η οργάνωση του λεξικού ακολούθησε βασικές παιδαγωγικές αρχές σύμφωνα με τις οποίες ένα λεξικό χαρακτηρίζεται ως παιδικό. Κάποια από τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα είναι η απουσία ορισμών και συντομογραφιών, η παρουσία εικόνων για όλες τις λέξεις, ο περιορισμός στην ποσότητα των λέξεων, η υπεροχή των λημμάτων με συγκεκριμένες έννοιες και η χρησιμοποίηση αφηγηματικών κειμένων (Τελόπουλος, 1997).
Άλλωστε αυτό το είδος λεξικού έχει ως στόχο να βοηθήσει τα παιδιά ηλικίας περίπου 6-8 ετών να εξοικειωθούν με το αλφάβητο, να κατακτήσουν βασικές δεξιότητες του λεξιλογίου και να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το λεξικό και τις τυπογραφικές ιδιαιτερότητές του. Το λημματολόγιό του είναι τέτοιο, ώστε να ανταποκρίνεται στις επικοινωνιακές και μαθησιακές ανάγκες των μαθητών αυτής της ηλικίας. (Ευθυμίου και Μητσιάκη, 2006)
Με αυτή τη δραστηριότητα οι μικροί μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν μία πολύ καλή επανάληψη της ύλης όλης της προηγούμενης χρονιάς, να ελέγξουν τις γνώσεις τους, να ανακαλύψουν την ομορφιά της γλώσσας, να ενεργοποιήσουν την κρίση και τη δημιουργική τους φαντασία, να οξύνουν το νου τους αλλά και να καλλιεργήσουν τις συνεργατικές, επικοινωνιακές και δημιουργικές τους δεξιότητες.
Μία τόσο φιλόδοξη αρχή μόνο αισιοδοξία για αξιόλογη συνέχεια μπορεί να γεννά!