Κύριε Διευθυντά,
Με αφορμή τα δημοσιεύματα του κ. Δάσκαλου (τον οποίο τιμώ) σχετικά με το παραπάνω θέμα, θα ήθελα να προσθέσω και τα πιο κάτω :
Ο κ. Δάσκαλος προφανώς γνωρίζει καλλίτερα τα όσα αφορούν την πολύπαθη γέφυρα μετά την 01.01.2003, που έπαψα να είμαι Δήμαρχος της πόλης. Εξ άλλου για την περίοδο αυτή είναι άλλοι, πολύ αρμοδιότεροι εμού. Σε ό,τι όμως αφορά την προ της 01ης.01.2003 περίοδο, θεωρώ ότι είμαι περισσότερο αρμόδιος να εκθέσω το ιστορικό αυτής, όπως προκύπτει από δημόσια έγγραφα και τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου (Δ.Σ.)
Η πατρότητα της ιδέας ανήκει πράγματι στον κ. Παύλο Παυλίδη, συνεργάτη μου τότε και υποψηφίου δημοτικού συμβούλου του συνδυασμού μου και στις εκλογές του 1994 και του 1998. Εκφράστηκε από αυτόν τον Αύγουστο του 1998, σε μία σύσκεψη του συνδυασμού μας, υιοθετήθηκε αμέσως και περιλήφθηκε στο πρόγραμμά μας. Αμέσως μετά τις εκλογές (Φεβρουάριος 1999), κατόπιν εισηγήσεώς μας, το Δημοτικό Συμβούλιο, με την υπ’ αρ. 109/08.02.1999 απόφασή του, αποφάσισε, κατά πλειοψηφία, να προταθεί το συγκεκριμένο έργο (μαζί με άλλα 12 έργα) για ένταξη στο 3ο Κ.Π.Σ. με προϋπολογισμό 430.000.000 δραχμών τότε. Το έργο (μαζί με άλλα 5 ή 6 αν θυμάμαι καλά, μεταξύ των οποίων η δυτική παράκαμψη, τα πολιτιστικά Κέντρα Ράχης και Τριποτάμου κλπ) εντάχθηκε στο 3ο Κ.Π.Σ. (σκέλος Νομαρχιακού Προγράμματος) και άρχισε ένας αγώνας δρόμου για την υλοποίησή του. Σημειωτέον ότι το έργο δεν περιελάμβανε μόνο την κατασκευή της γέφυρας αλλά και την διαπλάτυνση της οδού Ακροπόλεως με την κατασκευή τοιχίων μέχρι την στροφή για την περιοχή που ρίχνουμε τον Σταυρό. Πιο συγκεκριμένα :
- Την άνοιξη του 1999, ζήτησα από τον κ. Κώστα Πατραμάνη (διευθύνοντα σύμβουλο της ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗΣ τότε και έναν από τους καλύτερους γεφυροποιούς της χώρας) να εκπονήσει δωρεάν τρεις διαφορετικές προμελέτες για την γέφυρα και το Δ.Σ. επέλεξε τελικά την πρόταση για την κατασκευή μιας τοξοειδούς γέφυρας που θα εδραζότανε στα πρανή του Τριποτάμου, για να δένει μορφολογικά με την πιο πάνω γέφυρα της «Καραχμέτ»
- Το Δ.Σ. με την υπ’ αρ. 477/1999 απόφασή του τροποποίησε το σχέδιο πόλης στην περιοχή Κτηνιατρείου, για να διασφαλίσει την πρόσβαση στην γέφυρα.
- Το Δ.Σ. με την υπ’ αρ. 609/13.12.1999 απόφασή του απέρριψε την ένσταση της Ν.Α. Ημαθίας για την παραπάνω τροποποίηση του σχεδίου πόλης και δήλωσε την εμμονή του για την κατασκευή του έργου και της γέφυρας, όπως είχαν αποφασισθεί.
Οφείλω να σημειώσω ότι η ανωτέρω ένσταση υποβλήθηκε εν απουσία του τότε Νομάρχη κ. Σπάρτση. Μετά την επιστροφή του μου ζήτησε να επισκεφτούμε μαζί τον χώρο για να λάβει γνώση επί τόπου. Επιδεικνύοντας υψηλό επίπεδο ορθοφροσύνης αντιλήφθηκε ότι η πρόταση της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης για την κατασκευή της γέφυρας όχι στην φυσική προέκταση της Λεωφόρου Ανοίξεως δεν ήταν ορθή και για αυτό, αργότερα (το έτος 2002), συμφώνησε αμέσως στην δωρεάν παραχώρηση του τμήματος του οικοπέδου Κτηνιατρείου που απαιτείτο.
- Το έτος 1999 εκπονήθηκε η υδρολογική μελέτη του Τριποτάμου για την οριοθέτηση της οριογραμμής των όχθων του Τριποτάμου με βάση την πλημμυρική παροχή 50ετίας, η οποία εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 329/10.07.2000 απόφαση Δ.Σ.
- Το έτος 2001 εκπονήθηκε και εγκρίθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου (υπ’ αρ. 3/14.01.2002 απόφαση Δ.Σ.), η οποία εγκρίθηκε και με απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου.
- Τα έτη 2001 και 2002 : α) έγινε γεωτεχνική έρευνα στα πρανή του Τριποτάμου στα σημεία που θα εδραζότανε η γέφυρα, β) εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία η μελέτη οδοποιίας και των τοιχίων αντιστήριξης της οδού Ακροπόλεως (μελετητής ο κ. Μάρκος Κακοδήμος), γ) εκπονήθηκε η τελική μελέτη της γέφυρας και δ) συντάχθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης του έργου. Όλες αυτές οι μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης εγκρίθηκαν από το Δ.Σ. με την υπ’ αρ. 215/01.04.2002 απόφασή του.
- Την άνοιξη του 2002 ζητήσαμε από το Νομαρχιακό Συμβούλιο να μας παραχωρήσει δωρεάν το τμήμα του οικοπέδου του παλαιού Κτηνιατρείου που ρυμοτομούνταν για την πρόσβαση στην γέφυρα, το οποίο και ομόφωνα (αν θυμάμαι καλά) μας το παραχώρησε.
- Τέλος, για την πλήρη ωριμότητα του έργου, το 1ο τρίμηνο του 2002 συντάχθηκε κτηματολογικό διάγραμμα και κτηματολογικός πίνακας των ρυμοτομούμενων ακινήτων για την διαπλάτυνση της οδού Ακροπόλεως, που εγκρίθηκαν και κηρύχθηκε η απαλλοτρίωση αυτών με την υπ’ αρ. 255/15.04.2002 απόφαση του Δ.Σ.
Έτσι, τον Ιούνιο του 2002 το έργο ήταν απολύτως ώριμο και έτοιμο να δημοπρατηθεί, γιατί είχε όλες τις αναγκαίες μελέτες και εγκρίσεις καθώς και τα τεύχη δημοπράτησης. Ζήτησα τότε, από το Νομάρχη κ. Σπάρτση, να φέρει το θέμα στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, προκειμένου να ζητήσει αυτό από την Περιφέρεια την άδεια δημοπράτησης του έργου, πλην όμως, λόγω των επικείμενων δημοτικών εκλογών του 2002, το αίτημα δεν έγινε αποδεκτό. Ανέμενα ότι θα δημοπρατείτο αμέσως μετά την ανάληψη καθηκόντων της από την επόμενη Δημοτική Αρχή.
Το τι έγινε εν συνεχεία μετά την 01.01.2003 και ένα έργο απολύτως ώριμο, για το οποίο το μόνο που χρειαζότανε ήταν η δημοσίευση στην εφημερίδα των όρων της προκήρυξης, και δεν προχώρησε, δεν γνωρίζω. Η ουσία όμως είναι ότι το έργο απεντάχθηκε, ενώ θα μπορούσε να κατασκευαστεί με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς να χρειάζεται η γενναία δωρεά των αδελφών Κούσιου, τα χρήματα της οποίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για ένα άλλο έργο της πόλης. Όπως δεν γνωρίζω με λεπτομέρειες που και γιατί σκάλωσε η κατασκευή του έργου μετά τη δωρεά των αδελφών Κούσιου.
Τελειώνοντας θα ήταν παράλειψή μου να μην εξάρω την απίστευτη γενναιοδωρία των αδελφών Κούσιου (που έβαλε τα γυαλιά σε πολλούς Βεροιώτες σημαντικούς οικονομικούς παράγοντες), καθώς και την τεράστια συμβολή για την ωρίμανση του έργου των τότε διατελεσάντων αντιδημάρχων τεχνικών έργων κ.κ. Στράτου Λελεκάκη και Μένιου Ποτουρίδη, του Προέδρου του ΗΦΑΙΣΤΟΥ αειμνήστου Τάκη Πέτκου και των στελεχών – συνεργατών της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου μας.
Εύχομαι και ελπίζω ο νέος Δήμαρχος να δώσει, το ταχύτερο δυνατόν, την πρέπουσα λύση και να ολοκληρωθεί, επιτέλους, ένα τόσο χρήσιμο έργο.
Και μία μικρή απορία : Πόσο η «ανάπλαση» της Λεωφόρου Ανοίξεως συναρμόζει με την ολοκλήρωση της κατασκευής της ονομασθείσας (και δικαίως πλέον) «γέφυρας Κούσιου», που φυσιολογικά θα την φορτώσει με ένα πολύ μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο;
Με ιδιαίτερη εκτίμηση
Γιάννης Χασιώτης