Τη θέση της για το νέο λύκειο και την Τράπεζα Θεμάτων αναπτύσσει με κείμενό της η ΕΛΜΕ Ημαθίας, αφού συγκέντρωσε στοιχεία των εξετάσεων της Α΄ τάξης των Γενικών Λυκείων του Νομού Ημαθίας. Οι εκτιμήσεις του δ.σ. της ΕΛΜΕ είναι οι εξής:
Εξαπλασιάστηκε το ποσοστό των μαθητών που παραπέμφθηκαν για επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο σε σχέση με πέρσι. Από τους 978 μαθητές, παραπέμφθηκαν φέτος 196 και σε ποσοστό 20,04%, ενώ πέρσι από τους 1017 μαθητές είχαν παραπεμφθεί μόνο 33 και σε ποσοστό 3,24%.
Εκτός της αύξησης των μαθητών που δεν προάγονται θα πρέπει να ελεγχθεί και η συγκριτική μείωση της βαθμολογίας των προαγόμενων, κάτι που είναι δύσκολο να αποτυπωθεί αυτή τη στιγμή. Η εκτίμηση είναι πως εμφανίζεται μεγάλη μείωση στις βαθμολογίες των γραπτών εξετάσεων ακόμη και στους “καλούς μαθητές”
Αποδεικνύονται και στους πιο δύσπιστους, τα αδιέξοδα και παράλογα ενός εξεταστικού συστήματος που ταυτίζει τις διαδικασίες προαγωγής των μαθητών από τάξη σε τάξη με τις εντελώς διαφορετικές απαιτήσεις και άλλης ποιότητας διαδικασίες επιλογής των μαθητών για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Επιβεβαιώνεται η χρεοκοπία ενός εξεταστικού συστήματος το οποίο δίνει απόλυτη εξουσία στο υπουργείο να ελέγχει το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, δηλαδή να καθορίζει την απόδοση των μαθητών.
Ακόμη αναπαράγει τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση ισοπεδώνοντας και τις ιδιομορφίες και ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και σχολικής μονάδας, αλλά και δίνοντας τη δυνατότητα σε ιδιωτικά σχολεία να παρουσιάζουν πλασματικές επιδόσεις-όπως φάνηκε και από τις καταγγελίες που εμφανίστηκαν στον τύπο.
Την ίδια στιγμή οι μαθητές ενσωματώνουν την «αποτυχία» ως ατομική υπόθεση, απογοητεύονται και ωθούνται να εγκαταλείψουν το Γενικό Λύκειο και την προοπτική της πανεπιστημιακής μόρφωσης.
Παράλληλα, οι λεγόμενοι «αδύναμοι μαθητές», προτρέπονται να ακολουθήσουν την υποβαθμισμένη μορφωτική – επαγγελματική επιλογή της κατάρτισης μέσω των μεταγυμνασιακών ΣΕΚ που θα παράγουν φτηνό εργατικό δυναμικό προσαρμοσμένο στις ανάγκες τη αγοράς.
Το γεγονός ότι ο βαθμός προαγωγής της Α΄ Λυκείου προσμετράται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εντείνει τον εξεταστικοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου και υπονομεύει τον μορφωτικό ρόλο.
Στη δοσμένη εξοντωτική πραγματικότητα ενός εξεταστικού συστήματος που καταργεί πλήρως το Λύκειο σαν αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα και στερεί από τους μαθητές και από τα τελευταία υπολείμματα δημιουργικής μάθησης και ελεύθερου χρόνου, οι τελευταίοι παραδίδονται στην ομηρία του φροντιστηρίου και της παραπαιδείας.
Ό,τι απέμεινε όρθιο στην εκπαίδευση από την επίθεση Κυβερνήσεων – ΕΕ – ΔΝΤ κατεδαφίζεται με διαδικασίες εξπρές, αυτό αποδεικνύουν τα τραγικά αποτελέσματα που έρχονται να προστεθούν στο ήδη επιβαρημένο τοπίο στην εκπαίδευση από την πολιτική της υποχρηματοδότησης, των απολύσεων, της αξιολόγησης σχολείων και εκπαιδευτικών, κ.α.
Επιπλέον, φάνηκε μια πλευρά της χρήσης του διαβόητου συστήματος ηλεκτρονικής καταγραφής-παρακολούθησης “my school” για το οποίο η εκπαιδευτική κοινότητα έχει προειδοποιήσει έγκαιρα. Δημιούργησε άπειρα προβλήματα και καθυστερήσεις στην ηλεκτρονική καταχώρηση και έκδοση των αποτελεσμάτων έχοντας λάθος αλγόριθμο, με αποκλειστική ευθύνη-ανευθυνότητα του υπουργείου, όταν για το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό φακέλωμα έχουν δαπανηθεί χρήματα του έλληνα φορολογούμενου.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ πιστεύει ότι πρέπει τώρα να δοθεί άμεση λύση για να αποτραπεί η σφαγή δεκάδων χιλιάδων μαθητών της Α΄ Λυκείου σε όλη τη χώρα και να μην είναι τα πρώτα θύματα ενός αντιεκπαιδευτικού εξεταστικού συστήματος. Το Δ.Σ. με βάση τα παραπάνω στοιχεία προτείνει:
- Για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου να ισχύσει το παλιό σύστημα προαγωγής, με το οποίο βγήκαν τα αποτελέσματα της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου.
- Οι βαθμοί της Α΄ Λυκείου να μην προσμετρήσουν για την εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων.
- Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 4186/13, που μετατρέπει το Λύκειο σε εξεταστικό κέντρο και θεσμοθετεί τη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και τη μαθητεία.
- Όχι στις απολύσεις – μόνιμες και σταθερές θέσεις για όλους.
- Όχι στις συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολείων.
- Ενιαίο δημόσιο δωδεκάχρονο σχολείο για όλα τα παιδιά.
-20 μαθητές στο τμήμα. Μαζικούς διορισμούς. Ενισχυτική διδασκαλία με διορισμό καθηγητών. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση των σχολείων.
- Να καταργηθεί το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης των σχολείων “my school”.
Η κατάργηση του νόμου και η ικανοποίηση των παραπάνω αιτημάτων θα έρθει μόνο μέσα από το συντονισμένο και ανυποχώρητο αγώνα καθηγητών , γονέων, συλλόγων, μαθητών. Ταυτόχρονα, ο αγώνας αυτός θα αναδείξει την αναγκαιότητα για ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν, 12χρονο σχολείο, με κατάργηση όλων των εξετάσεων - ακόμα κι αυτών για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, ενός σχολείου που θα χωράει όλους τους μαθητές, όλους τους εκπαιδευτικούς, όλη τη γνώση και θα υπηρετεί τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και τους στόχους που η ίδια η κοινωνία θα θέτει.
Καλούμε τους συλλόγους γονέων, τα μαθητικά συμβούλια και τους καθηγητές να αποτρέψουμε την διάλυση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και να προωθήσουμε τις διεκδικήσεις μας.