Πολύ σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν όσοι αναπτύσσουν δραστηριότητες (εμπορικές, ψυχαγωγίας κτλ) σε λαϊκά, θρησκευτικά και πάσης φύσης πανηγύρια ανά την Ελλάδα, εξ αιτίας των αλλαγών που εισαγάγει ο νόμος 4264 (ΦΕΚ118Α) 15-5-2014για την άσκηση δραστηριοτήτων εκτός καταστημάτων και λοιπών διατάξεων.
Μέχρι πρόσφατα οι ενδιαφερόμενοι προσέρχονταν στους οικείους Δήμους προσκομίζοντας τη σχετική άδεια άσκησης της δραστηριότητας τους και καταβάλλοντας το προβλεπόμενο τίμημα λάμβαναν άδεια ανάπτυξης της δραστηριότητας τους στα πανηγύρια.
Όπως αναφέρεται στο άρθρο 26 παράγραφος 1. του ίδιου νόμου, πλέον για τη συμμετοχή σε εμποροπανηγύρεις που διενεργούνται με την ευκαιρία θρησκευτικών ή επετειακών εορτών, σε παραδοσιακές εμποροπανηγύρεις και ζωοπανηγύρεις που τελούνται μία φορά το χρόνο, σε πασχαλινές και σε χριστουγεννιάτικες αγορές, απαιτείται άδεια.
Η ισχύς των αδειών αυτών δεν μπορεί να υπερβαίνει για τις εμποροπανηγύρεις των θρησκευτικών ή επετειακών εορτών τις πέντε (5) συναπτές ημέρες, για τις παραδοσιακές εμποροπανηγύρεις και ζωοπανηγύρεις που τελούνται μία φορά το χρόνο τις επτά (7) συναπτές ημέρες, για τις πασχαλινές αγορές τις δέκα (10) συναπτές ημέρες και για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τις δεκαπέντε (15) συναπτές ημέρες.
Αυτό που περιπλέκει ακόμα περισσότερο τη διαδικασία για τους ενδιαφερόμενους, είναι πως με το νέο νόμο προβλέπεται πλέον ότι η άδεια χορηγείται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο αποφαίνεται και για τη διάρκεια ισχύος της.
Στον ίδιο νόμο και σε επόμενες παραγράφους του άρθρου 26 αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
2. Στην έννοια του υπαίθριου στάσιμου εμπορίου περιλαμβάνεται και η παροχή πρόχειρων γευμάτων στους διερχόμενους που παρασκευάζονται επί τόπου είτε εντός αυτοκινούμενων ή ρυμουλκούμενων οχημάτων (καντίνες) που σταθμεύουν σε συγκεκριμένη θέση και για χρόνο ίσο προς τη ληφθείσα άδεια είτε σε φορητές εγκαταστάσεις έψησης.
3. Το υπαίθριο στάσιμο εμπόριο διεξάγεται σε πλατείες ή άλλους ανεξάρτητους, υπαίθριους, ελεύθερους, ιδιωτικούς, δημόσιους, δημοτικούς ή εκκλησιαστικούς χώρους. Το Δημόσιο, οι δήμοι και οι εκκλησιαστικές αρχές δεν επιτρέπεται να εκμισθώνουν ή να παραχωρούν κατά χρήση χώρους που προορίζονται για τη λειτουργία του υπαίθριου στάσιμου εμπορίου σε πρόσωπα που δεν κατέχουν τη σχετική ειδική άδεια.
4. Οι άδειες που εκδίδονται για το υπαίθριο στάσιμο εμπόριο της παραγράφου 1 έχουν ισχύ όση και η διάρκεια της δραστηριότητας για την οποία εκδόθηκαν.
5. Στο υπαίθριο στάσιμο εμπόριο επιτρέπεται και η πώληση των προϊόντων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 9 του παρόντος τηρουμένου του άρθρου 17 του παρόντος.
6. Οι κάτοχοι άδειας πωλητή λαϊκών αγορών δεν δύνανται να συμμετέχουν στις δραστηριότητες της παραγράφου 1 του παρόντος.
Ο Δήμος Βέροιας καλεί τους έχοντες άδειες ανάπτυξης δραστηριοτήτων σε πανηγύρια να απευθυνθούν στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου για να λάβουν όλες τις απαραίτητες οδηγίες προκειμένου έγκαιρα να μεριμνήσουν για την εξασφάλιση της άδειας που προβλέπεται από το νόμο.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο νομιμότητας των δραστηριοτήτων τους είναι:
(α) οι υπηρεσίες και τα όργανα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
(β) οι υπηρεσίες και τα όργανα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,
(γ) οι υπηρεσίες και τα όργανα των Περιφερειών,
(δ) οι υπηρεσίες και τα όργανα των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειών και Περιφερειακών Ενοτήτων,
(ε) οι υπηρεσίες και τα όργανα του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων,
(στ) οι αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων,
(ζ) οι Υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, στην περιοχή της δικαιοδοσίας τους,
(η) η Ελληνική Αστυνομία,
(θ) το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) και οι Τελωνειακές Αρχές.