Καλή σας μέρα φίλοι μου
μπορεί κάποιοι να σας έχουν συνηθίσει να σκέφτεστε τα λεγόμενα \\”βαριά\\” έργα, εγώ όμως σήμερα θα σας μιλήσω για τις ελαφριές, τις ασθενείς (όχι άρρωστες!) κατασκευές. Μην χαίρεστε όμως και για αυτές απαιτούνται μηχανικοί, πιο εξειδικευμένοι βέβαια, αλλά πάλι θα τους βρείτε μπροστά σας, και εάν έχουν και πολλά κυβικά, τότε θα σας κρύβουν όλο το οπτικό σας πεδίο.
Λοιπόν αγαπητοί μου συμπολίτες,
είτε μας αρέσει είτε όχι διανύουμε τον 21ο αιώνα, που σημαίνει ότι υπάρχει πλέον η δυνατότητα (την παρέχει η τεχνολογία), οι πολίτες - δημότες να εξυπηρετούνται από απόσταση. Αυτό που συνηθίζω να λέω, πατάω ένα κουμπί και βγαίνει μία χοντρή, σε λίγο θα είναι πραγματικότητα. Που σημαίνει ότι ο δημότης θα αρκεί να πατάει ένα κομβίο και να εξυπηρετείται. Με απλά λόγια σας λέω, δηλαδή, ότι οι δήμοι θα πρέπει να λειτουργούν πλέον ψηφιακά.
Και για να τα κάνουμε πενηνταράκια (όχι κύριοι δεν θα κόψουμε δικό μας νόμισμα!):
Με το πρωινό ξύπνημα, ο μπαμπάς πίνοντας το πρώτο καφεδάκι (με ή χωρίς παξιμάδι!) θα μπορεί να ενημερώνεται για τα τεκταινόμενα μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου, από την οποία ενδεχομένως να μπορεί να \\”αντλεί\\” πληροφορίες για όμορους ή άλλους πιο απομακρυσμένους δήμους του νομού, της περιφέρειας.
Επίσης θα μπορεί να υποβάλλει ηλεκτρονικές αιτήσεις για πιστοποιητικά, χωρίς να απαιτείται να πηγαίνει στις διάφορες υπηρεσίες, καθώς και να \\”πληρώνει\\” τα δημοτικά τέλη της επιχείρησής του και να εξοφλεί και τους λογαριασμούς της ΔΕΥΑΒ. Τα πιστοποιητικά από το ΚΕΠ, να μπορούν να αποστέλλονται στην ηλεκτρονική του διεύθυνση.
Με άλλα λόγια θα πρέπει να δοθεί πλέον στον δημότη η δυνατότητα να κατευθύνεται ηλεκτρονικά στις διάφορες υπηρεσίες του δήμου.
Αφήνοντας τον μούτσο του καραβιού (μπαμπάς), προχωράμε στον γκρινιάρη καπετάνιο (τη μαμά!), η οποία θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να εκφράζει τα παράπονά της με \\”ευρωπαϊκούς\\” τρόπους. Να μπορεί να διαμαρτύρεται για το φωτισμό της γειτονιάς της, να ζητά να καθαριστεί ο δρόμος από σκορπισμένα φύλλα, κομμένα δένδρα, να φωνάζει ηλεκτρονικά για τις λακκούβες, … μέσω μιας ηλεκτρονικής υπηρεσίας εξυπηρέτησης παραπόνων.
Λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης, πλέον, όλων των δημοτών, πρέπει να δημιουργηθούν ιστοσελίδες ενημέρωσης, πληροφόρησης και υποστήριξης των πολιτών σε διάφορα θέματα, όπως απλά ζητήματα υγείας, παιδείας, κοινωνικά θέματα όπως τα ναρκωτικά και να υπάρχει η δυνατότητα άντλησης πληροφοριών για να συμβουλεύει στη συνέχεια τα παιδιά της. Προς Θεού δεν εννοώ να αντικαταστήσουμε το επιστημονικό δυναμικό του δήμου μας, αλλά οι απασχολούμενοι με τα κοινά σκοπό πρέπει να έχουν τη λεγόμενη κοινωνική πολιτική, η οποία έχει θεσπιστεί και πρέπει να συνεχιστεί.
Τα τέκνα της οικογένειας (επιτέλους ήρθε η σειρά τους) που είναι εξοικειωμένα με τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, εκτός από τις ειδήσεις που θα τους παρέχονται για το δήμο τους, να μπορούν να συμμετέχουν μέσω ιστοσελίδων ανοιχτού διαλόγου στη βελτίωση της καθημερινότητάς τους και της ποιότητας ζωής τους, με ηλεκτρονικές διαβουλεύσεις, ηλεκτρονικές δημοσκοπήσεις, μαζεύοντας ηλεκτρονικές υπογραφές ….
Το ενδιαφέρον των παιδιών μπορούμε να το \\”προσελκύσουμε\\” και με προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης από απόσταση, πάνω σε θέματα εθελοντισμού, εργασίας, κοινωνικού χαρακτήρα σε συνεργασία πάντα με τα σχολεία και τους διδάσκοντες.
Ο φοιτητής της οικογένειας που θα επισκεφθεί την πόλη μας με την κοπέλα του, και για να εντυπωσιάσει τη μέλλουσα πεθερά του, θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα \\”ψηφιακής μετακίνησης\\” καθώς και πλήρη επισκέψιμο τουριστικό οδηγό μέσω της τουριστικής ιστοσελίδας του δήμου. Πως θα αισθανότανε άραγε η μέλλουσα πεθερούλα εάν, ενώ την κυκλοφορούσε ο παίδαρος με το τετράποδό του (συγνώμη τετράτροχο εννοούσα), θα μπορούσε να ενημερώνεται ότι στη συγκεκριμένη διαδρομή υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση και να του προτείνεται εναλλακτική διαδρομή.
Η ελληνική οικογένεια συνήθως έχει παππού και γιαγιά. Κάτι πρέπει να γίνει και για αυτούς οι οποίοι θα είναι και οι πιο δύσπιστοι, για αυτό θα μπορούσε να δημιουργηθεί το δίκτυο τηλεπρόνοιας - τηλεϋποστήριξης. Επειδή η μετακίνηση μπορεί να είναι δύσκολη και μη εφικτή, ιδίως το χειμώνα, να υπάρχει η δυνατότητα αποστολής δεδομένων και πληροφοριών στο νοσοκομείο ή στο θεράποντα ιατρό μέσω της υπηρεσίας του δήμου.
Επιπλέον, το σύστημα θα συγκεντρώνει, θα απεικονίζει και θα διαχειρίζεται πληροφορίες και δεδομένα του δήμου που αφορούν τα αιτήματα, με σκοπό την αύξηση της αποτελεσματικότητάς του σε καθημερινά προβλήματα για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Τα προσδοκώμενα οφέλη από την εισαγωγή και χρήση των νέων τεχνολογιών είναι αρκετά και σημαντικά, όπως:
•πολύ απλός τρόπος επικοινωνίας των πολιτών με τις υπηρεσίες του δήμου,
•ηλεκτρονική συναλλαγή με τους πολίτες, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα για αυτόματη υποβολή αιτήματος σε 24ωρη βάση,
•περιορισμό των δαπανών μέσα από την απλοποίηση - κατάργηση των γραφειοκρατικών μηχανισμών,
•σημαντική μείωση των επισκέψεων του κοινού στο δήμο, εφόσον οι πληροφορίες και οι υπηρεσίες θα είναι διαθέσιμες μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου (σταθερού - κινητού),
•καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη με περισσότερη ποιότητα,
•αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών του δήμου, και το σημαντικότερο
•ο πολίτης που λόγω της γενικότερης κατάστασης γίνεται πλέον πιο εύκολα \\”επιθετικός\\” στους υπαλλήλους πάσης φύσεως, θα μάθει να ξεσπά στο πληκτρολόγιό του και να γλυτώνει και τυχόν εγκεφαλικά! (κύριοι φροντίζουμε και για την υγεία σας - ευεξία σας - διάθεσή σας!)
Πολλά από τα παραπάνω υφίστανται ως δυνατότητες άμεσα αξιοποιήσιμες στον Δήμο Βέροιας ο οποίος, μάλιστα φίλοι μου, είναι πολύ προχωρημένος σε υποδομές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, έχοντας μάλιστα χρησιμοποιήσει ευρωπαϊκά προγράμματα. Υπάρχει, βέβαια, και το αδύναμο σημείο. Πέρα από κάποιες εφαρμογές, όπως π.χ. το ελεύθερο wi fi που απολαμβάνουμε στο κέντρο της πόλης μας και οι τελεϊατρικές υπηρεσίες που παρέχονται στους κατοίκους των Ριζωμάτων, οι σημαντικές αυτές υποδομές υπολειτουργούν ελλείψει ειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού. Εκείνο όμως που μετρά, είναι ότι τις διαθέτουμε και μάλιστα χάρη στις προσπάθειες της παρούσας δημοτικής αρχής. Και ας κάνουν ότι το αγνοούν υποψήφιοι δήμαρχοι που υπόσχονται ότι θα εξοπλίσουν το δήμο μας με καινοτόμες τεχνολογίες. Κύριοι, χάσατε, τις έχουμε ήδη. Αυτό που μένει να γίνει, και για το οποίο δεσμεύτηκε ο υποψήφιος Δήμαρχος Κώστας Βοργιαζίδης, είναι να ολοκληρωθεί όλο αυτό το εγχείρημα με την απαραίτητη στελέχωση, αλλάζοντας άρδην την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Και για να επανέλθω στο γνώριμο ύφος μου, κατανοώ τους φόβους σας ότι θα υπάρξουν δυσκολίες για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής ανάπτυξης και από την πλευρά των πολιτών, κυρίως από τους μη εξοικειωμένους, με τις νέες τεχνολογίες, κατοίκους της υπαίθρου. Υπάρχουν όμως τα πλην και τα συν.
Στην αρχή η γριούλα θα νομίζει ότι το wi fi σημαίνει γουάι φαί (γιατί να τρως;) και δεν θα μαγειρεύει στον μπαμπόγερο. Αυτός με τη σειρά του θα είναι θυμωμένος με την \\”μανιά\\” που δεν θα τον περιποιείται, αλλά ταυτόχρονα θα είναι και χαρούμενος γιατί θα διαπιστώσει ότι με τη βοήθεια της τεχνολογίας θα μπορεί να έχει στο \\”πιάτο\\” του, τη Μόνικα, τη γυναίκα των ονείρων του!