Το νομοσχέδιο για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ παρουσιάστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υπό τον Πρωθυπουργό. Στα πρότυπα της ΔΕΗ θα δημιουργηθεί μία νέα εταιρία, «Νέοι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», στην οποία θα συγχωνευτούν ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ ΚΑΙ ΓΑΙΑ ΟΣΕ, ενώ προβλέπονται ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας, στις δικλείδες ασφαλείας και στην αξιολόγηση του προσωπικού, γνωστοποίησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την εισήγησή του. Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, κατά το πρότυπο της ΔΕΗ.
Σχετικά με τα νέα μέτρα άμεσης εφαρμογής που προβλέπονται στο νομοσχέδιο και αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας του σιδηροδρόμου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για ένα νέο τεχνολογικό εργαλείο που θα έχει σε 3 μήνες από σήμερα στα χέρια του το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας. Πρόκειται για το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, το σύστημα HEPOS το οποίο μπαίνει υποχρεωτικά σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί σε ολόκληρο τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο.
Το νομοσχέδιο στηρίζεται σε δύο πυλώνες. Ο πρώτος θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις, οι οποίες θα στοχεύουν στην ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ ο δεύτερος θα αφορά το προσωπικό.
Ο Πρωθυπουργός γνωστοποίησε ότο το εν λόγω σύστημα θα είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες μέσω του railway.gov.gr.
Παράλληλα με τα συστήματα τηλεδιοίκησης και ETCS, το σύστημα γεωεντοπισμού θα λειτουργήσει ως μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας ώστε να μην ξανασυγκρουστούν ποτέ τρένα στον σιδηρόδρομο. Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι σφιχτό, είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση». Πρόσθεσε ότι ήδη το συγκεκριμένο σύστημα το ECTS το οποίο φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας. Και παράλληλα προστίθεται μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία που δεν είναι άλλη από μια νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μία πρόσθετη δικλείδα ασφάλειας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων κι αυτό διότι ενώ τα συμβατικά συστήματα GPS δίνουν πληροφορίες με απόκλιση έως και 15 μέτρα το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας το οποίο ιδρύεται χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, θα παρακολουθεί τους συρμούς με απόκλιση εκατοστών. Έτσι θα εντοπίζεται εξαρχής κάθε πιθανό πρόβλημα τόσο σε μονή όσο και σε διπλή γραμμή», είπε ο κ. Μητσοτάκης.
«Σκοπός μας είναι ο ΟΣΕ να γίνει νέα ΔΕΗ, την οποία παραλάβαμε πρακτικά χρεοκοπημένη και τώρα είναι πρωταγωνιστής στην αγορά ενέργειας» συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος εξήγησε ότι «ο νέος ΟΣΕ θα ενσωματώνει στη νέα λειτουργία του το σύνολο των συστάσεων της ΕΕ και για τη ΡΑΣ και για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ γιατί έχει σημασία η πρόληψη των κινδύνων και όχι μόνο η αντιμετώπισή τους».
«Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες» σημείωσε ο Πρωθυπουργός. Αλλάζουν και αυστηροποιούνται τα μέτρα για το προσωπικό. O Πρωθυπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά: Αξιολόγηση παντού, ψυχομετρικά τεστ σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις, κέντρο εκπαίδευσης με σύγχρονους προσομοιωτές και ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Όσοι είναι αντικειμενικά σωστοί στη δουλειά τους δεν έχουν να ανησυχούν για τίποτα. Όσοι όμως είναι αποδεδειγμένα ακατάλληλοι, δεν έχουν θέση στον νέο ΟΣΕ.
Μαζί με τα έργα υποδομής και τις συνθήκες ασφαλείας απαιτείται από την Hellenic Train και τον μέτοχό της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας, είπε ακόμη.
Καταλήγοντας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε: «Ως πολιτεία πρέπει να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος με ένα έργο που θα φέρει αποτελέσματα. Έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες που πλήγωσε την ελληνική κοινωνία».