Σύσκεψη με τις ηγεσίες των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με αντικείμενο τις προτεραιότητες των δύο υπουργείων, είχε χθες ο πρωθυπουργός δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην εφαρμογή της αξιολόγησης στον Δημόσιο τομέα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία που θα υλοποιηθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και αφορά στην οριζόντια αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες που θα κληθούν να απαντήσουν σε ένα αναλυτικό ερωτηματολόγιο.
Στο θέμα της αξιολόγησης επέμεινε ιδιαίτερα ο πρωθυπουργός, θυμίζοντας ότι πριν από 11 χρόνια έκανε την πρώτη απόπειρα στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, χωρίς αποτέλεσμα, λόγω μεγάλων αντιστάσεων, όπως είπε.
«Σήμερα, όμως, για πρώτη φορά έχουμε ένα σύστημα αξιολόγησης το οποίο πραγματικά μπορεί να ξεχωρίσει τους άριστους δημοσίους υπαλλήλους, να τους επιβραβεύει και ταυτόχρονα να μας δίνει και τα απαραίτητα εργαλεία για εκείνους οι οποίοι υπολείπονται, οι οποίοι δεν έχουν τις επιδόσεις τις οποίες προσδοκούμε, να μπορούμε να παρέμβουμε για να βελτιώσουμε την απόδοσή τους» τόνισε και πρόσθεσε: «Θέλω να σταθώ, σε μια σημαντική πρωτοβουλία η οποία θα παρουσιαστεί τις επόμενες εβδομάδες. Αυτή δεν είναι άλλη από την οριζόντια αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες. Μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα, 4 εκατομμύρια πολίτες θα λάβουν ένα πολύ αναλυτικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης δημοσίων υπηρεσιών -όταν θα έρθει η ώρα θα μιλήσουμε πιο αναλυτικά γι’ αυτό- και νομίζω ότι αυτό το ερωτηματολόγιο θα είναι εξαιρετικά χρήσιμο και για εμάς, για να δούμε που πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας και για να εγκαθιδρύσουμε μια ουσιαστική κουλτούρα λογοδοσίας. Ο τελικός κριτής των υπηρεσιών του κράτους πρέπει να είναι ο πολίτης και για πρώτη φορά θα του δώσουμε τα εργαλεία να μπορεί να μας αξιολογεί συνολικά και να μας κάνει υποδείξεις για το πώς μπορούμε να βελτιωθούμε».
Στη χθεσινή συνάντηση στο ΥΠΕΣ γνωστοποιήθηκε και μια σειρά από πρωτοβουλίες για την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης μέσα από ένα πλέγμα μεταρρυθμίσεων, όπως:
-Την αναβάθμιση των διοικητικών εργαλείων και την ενσωμάτωση τεχνογνωσίας από το εξωτερικό, την ακαδημαϊκή έρευνα και τον ιδιωτικό τομέα,
-Την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα της δημόσιας διοίκησης,
- Την στοχοθεσία, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση σε ετήσια βάση του παραγόμενου έργου και κυρίως την υποστήριξη με κάθε μέσο του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης.
-Την αλλαγή της διοικητικής νοοτροπίας με ένα ενιαίο και σύγχρονο πλαίσιο για την εφαρμογή της αξιολόγησης και την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για την εκπλήρωση των καθηκόντων του υπαλλήλου
-Κατάργηση βαθμολογίας για τους υπαλλήλους η οποία λόγω της προηγούμενης ρύθμισης που ίσχυε πριν το 2019 και βασιζόταν σε καθαρά υποκειμενικά κριτήρια, «καθιστούσε την αξιολόγηση μη αξιολόγηση, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται ως “άριστοι” στις αξιολογήσεις το 97% των υπαλλήλων».
-Διατήρηση βαθμολογίας για τους προϊσταμένους από 1 έως 5 με τρεις κατηγορίες κριτηρίων: Κατά 50% για την επίτευξη ή μη της Στοχοθεσίας, κατά 40% για την εκπόνηση και παρακολούθηση του Ατομικού Σχεδίου Ανάπτυξης του κάθε υπαλλήλου και κατά 10% από τις αξιολογήσεις των μελών της ομάδας του για τον ίδιο.
- Για την αξιολόγηση των προϊσταμένων απαραίτητο προαπαιτούμενο και υποχρεωτικός στόχος η σύνταξη και παρακολούθηση της υλοποίησης του «Ατομικού Σχεδίου Ανάπτυξης» για κάθε δημόσιο υπάλληλο
- Θεσμός Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού
-Πρόβλεψη για Τριμελείς Επιτροπές Αξιολόγησης με συμμετοχή του ΑΣΕΠ, της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τη διασφάλιση της ποιότητας των αξιολογήσεων.
Για τον δημόσιο τομές, έκανε επίσης λόγο, στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, που, όπως είπε, έχει ήδη εφαρμοστεί στο μεγαλύτερο κομμάτι του ιδιωτικού τομέα.