Με την απουσία της παράταξης Κορωνά στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής, «λόγω της ακατάλληλης ώρας για τα μέλη της ομάδας του», ξεκίνησε χθες στις 3:00 το μεσημέρι η διαδικασία, στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Βέροιας.
Τα ερωτήματα που κατατέθηκαν στο Προεδρείο, ήταν μόνο δύο, από τον Κώστα Παλουκίδη, επικεφαλής της παράταξης της μείζονος μειοψηφίας και τον σύμβουλο της παράταξης, Χρήστο Μακρίδη.
Ρυθμίσεις των οφειλών στον Δήμο Βέροιας
Το θέμα του κ. Μακρίδη αφορούσε στην προθεσμία υποβολής αίτησης ρύθμισης οφειλών σε Δήμους και Περιφέρειες και συγκεκριμένα στη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών στον Δήμο Βέροιας. Ρώτησε, ποια ενημέρωση παρέχεται για την παράταση της προθεσμίας και πώς διασφαλίζεται ότι γνωρίζουν οι δημότες τα δικαιώματά τους για ρύθμιση και διαγραφή προσαυξήσεων. Επίσης ζήτησε να ενημερωθεί το Δημοτικό Συμβούλιο εάν ο Δήμος Βέροιας έχει προβεί σε κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών δημοτών για ληξιπρόθεσμες οφειλές, και αν ναι, ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται για την επιβολή αυτών των κατασχέσεων, καθώς και τα ποσά που έχουν κατασχεθεί μέχρι σήμερα.
Απάντηση Βασιλειάδη
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος οικονομικών Κώστας Βασιλειάδης, ενημέρωσε οτι έχουν γίνει εκτενείς αναφορές πανελλαδικά και τοπικά, αλλά και στο δημοτικό συμβούλιο, ενώ παράλληλα οι πολίτες ενημερώνονται από την Υπηρεσία για την διαδικασία και τον τρόπο υπαγωγής στις ρυθμίσεις των 60 δόσεων.
Όσον αφορά τις κατασχέσεις, ο αντιδήμαρχος απάντησε ότι ο δήμος έχει προβεί σε κατασχέσεις, το 2024 και το 2025 και τα ποσά που έχουν κατασχεθεί είναι περίπου: 232.000 ευρώ για το ΄24 και 64.000 ευρώ για το ΄25, ενώ τυχόν διαγραφή προσαυξήσεων, γίνεται μόνο εάν προβλέπεται μέσω της ρύθμισης με νομοθετική διάταξη. Ο κ. Μακρίδης ρώτησε εάν έχουν γίνει κατασχέσεις πριν προβεί ο δημότης σε ρυθμίσεις και ο κ. Βασιλειάδης απάντησε, ότι αν κάποιος πολίτης χρωστάει στο δήμο από οποιαδήποτε πρόστιμο, η διαδικασία είναι καταρχάς στέρηση δημοτικής ενημερότητας, κατόπιν φορολογικής και το επόμενο βήμα είναι η κατάσχεση εις χείρας τρίτου. «Εννοείται ότι σε προγενέστερο χρόνο έχει ειδοποιηθεί ο πολίτης», πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος.
Σε παρέμβασή του ο δήμαρχος Κώστας Βοργιαζίδης, υπογράμμισε ότι «ο νόμος για τις ρυθμίσεις προς ΟΤΑ είναι πρόσφατος (Φθινόπωρο 2024) άρα η διαδικασία κατασχέσεων είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα». Επεσήμανε επίσης ότι εαν κάποιος θέλει να υπαχθεί στις ρυθμίσεις έχει κάθε δικαίωμα να το κάνει, ακόμα και αν του έχει γίνει η κατάσχεση. «Δικαιούται μέχρι τις 14 Μαρτίου να ζητήσει υπαγωγή, να πληρώσει αυτό που προβλέπει η νομοθεσία και σε αυτή την περίπτωση δεν θα προχωρήσει η κατάσχεση».
Δρομολόγια του ΚΤΕΛ στα ορεινά χωριά των Πιερίων
Το θέμα που έθεσε ο Κ. Παλουκίδης στην απολογιστική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αφορούσε στη συγκοινωνία και στα δρομολόγια του ΚΤΕΛ στα ορεινά χωριά των Πιερίων (ΔΕ Μακεδονίδος).
Συγκεκριμένα στην ερώτηση ανέφερε: «Πριν από ένα περίπου χρόνο με σχετική ερώτηση του δημοτικού συμβούλου του συνδυασμού μας Χρήστου Μακρίδη, ζητούσαμε να ληφθούν μέτρα έτσι ώστε οι Κοινότητες των Ριζωμάτων, της Σφηκιάς, του Πολυδενδρίου και του Δασκίου να εξυπηρετούνται με πιο τακτικά δρομολόγια από το ΚΤΕΛ Ημαθίας. Ας σημειωθεί ότι υπήρχε ένα και μοναδικό δρομολόγιο κάθε Τρίτη περίπου στις 8 το πρωί. Μετά την πάροδο ενός χρόνου ζητούμε να μας ενημερώσετε για το ποια μέτρα έχει λάβει μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα η δημοτική αρχή και αν όχι γιατί, ώστε να καλυτερεύσει η καθημερινότητα των συμπολιτών μας που διαμένουν σε αυτές τις κοινότητες. Είναι αρκετά τα παραδείγματα άλλων δήμων (Κατερίνης, Ξάνθης κλπ) που έχουν βρει τρόπους να εξυπηρετούν με δρομολόγια απομακρυσμένες κοινότητες της περιοχής τους. Ο δήμος Βέροιας τι έχει κάνει μέχρι σήμερα», ρώτησε και από εδράνου, άσκησε κριτική στην δημοτική Αρχή, για «ανικανότητα να βρει λύση στην εξυπηρέτηση και την ταλαιπωρία των κατοίκων».
Αναλυτικά στοιχεία, έγγραφα και ενέργειες
Αναλυτικά στοιχεία και όλη την αλληλογραφία που εστάλη σε ΚΤΕΛ, Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας, κατέθεσε ο πρόεδρος των Ριζωμάτων Γιώργος Μελιόπουλος, απαντώντας στο ερώτημα.
Δίνοντας ένα συνολικό πλαίσιο ενεργειών, ο κ. Μελιόπουλος ανέφερε:
« Τα ΚΤΕΛ είναι πλέον ιδιωτικές πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες και εποπτεύονται άμεσα από το δημόσιο, με συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο και κανόνες. Ένας από αυτούς, λέει ότι για να γίνει ένα δρομολόγιο πρέπει να έχει ποσοστό πληρότητας 30%, δηλαδή στις 50 θέσεις, τουλάχιστον 15 με 17 άτομα. Εάν δεν έχει, το ΚΤΕΛ μονομερώς παύει το δρομολόγιο και δεν μπορεί να πει κανείς τίποτα. Το ποσοστό πληρότητας στα χωριά μας κυμαίνεται από 8% έως 10% στην καλύτερη περίπτωση, άρα το ΚΤΕΛ έχει κάθε δικαίωμα να μην βάζει λεωφορείο. Για την ΔΕ Μακεδονίδος, υπάρχει συγκοινωνία μία ημέρα την εβδομάδα, με δύο δρομολόγια κάθε Τρίτη (πρωί και μεσημέρι) ενώ τις καθημερινές μπορεί κάποιος να εξυπηρετηθεί με τα μαθητικά δρομολόγια. Τα σαββατοκύριακα δεν υπάρχει καθόλου συγκοινωνία».
Ο κ. Μελιόπουλος διευκρίνισε ότι όλες οι ενέργειες έγιναν εξ ονόματος των προέδρων όλων των χωριών και πρόσθεσε τι ακριβώς συνέβη και πότε: «Αρχές Μαρτίου θέσαμε το θέμα στον πρόεδρο του ΚΤΕΛ κ. Συμεωνίδη, που μας παρέπεμψε στην Περιφέρεια. Στις 6/3 στέλνουμε έγγραφο και στα ΚΤΕΛ και στην ΠΕ Ημαθίας στη διεύθυνση μεταφορών και συγκοινωνιών για να μας βάλουν ένα ακόμη λεωφορείο την Παρασκευή ώστε να μοιραστεί η εβδομάδα στη μέση. Το ΚΤΕΛ απάντησε ότι δεν μπορεί να το κάνει λόγω μικρού ποσοστού πληρότητας». Στο σημείο αυτό ο πρόεδρος εκτίμησε ότι το χαμηλό ποσοστό οφείλεται στον λιγοστό πληθυσμό των κοινοτήτων και στην απαξίωση του συγκεκριμένου μέσου. Και συνεχίζει: «Στις αρχές Μαΐου 2024 ξανασυναντηθήκαμε με τον κ. Συμεωνίδη που μας ανέφερε το παράδειγμα της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης και όχι του δήμου Ξάνθης, όπου η περιφέρεια πριμοδοτεί με 55 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο τις απομακρυσμένες περιοχές συν μία έκπτωση 25% από το ΚΤΕΛ, οπότε μειώνεται το κόμιστρο και μπορεί να εξυπηρετήσει τα μακρινά χωριά. Στις 29/5 συντάσσω έγγραφο προς τη Διεύθυνση Μεταφορών Ημαθίας ζητώντας να εφαρμοστεί το παράδειγμα της Ξάνθης. Καμία απάντηση. Πιέσαμε προφορικά τον πρόεδρο και στις 21/6/24 καταφέραμε να μπει ένα ακόμη δρομολόγιο την Παρασκευή για το καλοκαίρι, που σταμάτησε όμως με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Για το έγγραφο που στείλαμε στις 29 /5 δεν είχαμε καμία απάντηση. Στις 14/11 στέλνουμε οι πρόεδροι της ΔΕ Μακεδονίδας νέο έγγραφο ζητώντας να εφαρμοστεί ο υπάρχουν νόμος (ΦΕΚ 29/9/22) για τον οποίο ωστόσο δεν είχαν υπογραφεί ΚΥΑ για προκήρυξη διαγωνισμού, ανάληψη και οργάνωση εφαρμογής δρομολογίων που αντιστοιχούν σε κάθε περιφέρεια σύμφωνα με τον πληθυσμό της. Ο νόμος χρήζει αποκλειστικά υπεύθυνο τις 13 Περιφέρειες της χώρας και κατ επέκταση της Περιφερειακές Ενότητες. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν αναφέρει πουθενά τη λέξη δήμος. Ο νόμος αυτός προβλέπει ότι μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ για 10 συν 5χρόνια, πριμοδοτεί στο 100% όλες τις γραμμές και όλα τα δρομολόγια όλων των περιφερειών της ελληνικής επικράτειας, πλην των ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΤΕΛ Ημαθίας, για την ΔΕ Μακεδονίδος προβλέπει 1.300 δρομολόγια ετησίως, δηλαδή 4 τις καθημερινές και δύο τα σαββατοκύριακα. Υπάρχουν ήδη περιφέρειες που είναι έτοιμες, έχουν συντάξει και έδωσαν τα δρομολόγια. Στο έγγραφο που ξαναστείλαμε στην Περιφέρεια, στις 14/11/24, ζητάμε να μας ενημερώσουν σε ότι τους αφορά, πού βρίσκεται το θέμα, αν είμαστε έτοιμοι ως νομός κι αν χρειάζονται κάποια στοιχεία από εμάς. Δεν πήραμε καμία απάντηση. Πιστεύω κάποια στιγμή να μας απαντήσουν, να ολοκληρωθεί ο προγραμματισμός τους, να αποσταλούν στο υπουργείο και να εφαρμοστεί επιτέλους ο νόμος που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα των δρομολογίων των απομακρυσμένων περιοχών», κατέληξε ο κ. Μελιόπουλος.
Ο πρόεδρος των Ριζωμάτων απαντώντας στις αναφορές Παλουκίδη για τα δρομολόγια της Κατερίνης, τόνισε ότι προφανώς αφορά το δρομολόγιο για Ελατοχώρι, όπου η γραμμή εξυπηρετεί 2 κοινότητες της Πιερίας, (Πιερίων και Πέτρας) οι οποίες «είναι 150% παραπάνω πληθυσμιακά από τα χωριά των Πιερίων της Ημαθίας, η πληρότητα ξεπερνάει το 35 και 40% και ότι προφανώς οι κάτοικοι δεν έχουν απαξιώσει το μέσον, κάτι που εμάς δεν μας τιμά», είπε.
Παίρνοντας τον λόγο, ο δήμαρχος Βέροιας εκτίμησε ότι «η τοποθέτηση Παλουκίδη βρίθει ανακριβειών, με βασικότερη, ότι οι συγκοινωνίες δεν είναι αρμοδιότητα των ΟΤΑ Α΄ βαθμού. Επίσης, πρόσθεσε «ουδέποτε υπήρχε μόνο ένα δρομολόγιο την εβδομάδα διότι όλους τους μήνες που είναι ανοιχτά το γυμνάσιο και λύκειο Ριζωμάτων, υπάρχει ημερήσια συγκοινωνία, άρα ούτε αυτό ισχύει».
Παλουκίδης: «Για όλα φταίτε εσείς δήμαρχε»
Κλείνοντας ο κ. Παλουκίδης κατηγόρησε τον δήμαρχο για «υπεκφυγή ευθυνών» με απαντήσεις που ρίχνουν ευθύνες ή στους κατοίκους ή στην περιφέρεια ή στο υπουργείο. «Έχετε κουράσει κύριε δήμαρχε, τελικά ποιος διοικεί; Άρα έχουμε δρομολόγια και δεν το έχουν καταλάβει οι κάτοικοι; Η άποψή μας είναι ότι για όλα φταίτε εσείς δήμαρχε. Αν ήμασταν εμείς διοίκηση θα είχαμε ΚΤΕΛ τουλάχιστον όπως η Κατερίνη».
Βοργιαζίδης: «Δεν γνωρίζετε ούτε τις αρμοδιότητες»
«Αστειότητες, καταρχήν δεν νοείται αρχηγός παράταξης να μην γνωρίζει ποιες είναι οι αρμοδιότητες του δήμου, ποιες της περιφέρειας και ποιος είναι αρμόδιος για τις συγκοινωνίες», απάντησε κλείνοντας ο δήμαρχος.
Σοφία Γκαγκούση