Τη δύσκολη οικονομική πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά καταγράφει. ετήσια έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών 2024 (13η κατά σειρά).
Αν και παρατηρείται μια συγκρατημένη βελτίωση σε σχέση με το 2023, η πλειονότητα συνεχίζει να δυσκολεύεται στην κάλυψη των βασικών αναγκών της.
Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες βρίσκονται σε ολοένα και δυσμενέστερη θέση, με περισσότερους από τους μισούς να δηλώνουν ότι το εισόδημά τους δεν επαρκεί για όλον τον μήνα. Την ίδια στιγμή, η ανησυχία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και τον κίνδυνο απώλειας κατοικίας αυξάνεται, ενώ η πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες, όπως η υγεία και η εκπαίδευση, γίνεται όλο και πιο δύσκολη.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η οικονομική πίεση παραμένει έντονη, με το 60% των νοικοκυριών (έξι στους 10) να δηλώνει ότι το εισόδημά τους δεν επαρκεί για όλον τον μήνα, το 81,6% ότι αδυνατεί να αποταμιεύσει και το 11,7% ότι δεν μπορεί να καλύψει ούτε τις βασικές τους ανάγκες (συνθήκες ακραίας φτώχειας).
Το 72,4% δήλωσε ότι οι αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα επηρέασαν σημαντικά το εισόδημά τους και αυτό τους οδηγεί να περιορίζουν άλλες δαπάνες, ενώ πάνω από το 60% βλέπει αύξηση στα έξοδα διατροφής και στέγασης.
Οι πολίτες ζητούν ουσιαστικά μέτρα στήριξης… Σε ερώτηση, ποια θα ήταν τα καταλληλότερα μέτρα για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της ακρίβειας, το 69% απάντησε ότι είναι η αύξηση μισθών και συντάξεων, το 52,7%, ο έλεγχος των τιμών και η αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας και το 45,9% απάντησε ότι είναι η μείωση φόρων.
Η κυβερνητική πολιτική αξιολογείται πιο αρνητικά από προηγούμενες χρονιές. Το 86,8% αξιολογεί ως ανεπαρκή ή μάλλον ανεπαρκή τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ενώ μόλις το 6,3% δήλωσε ότι ζει άνετα.
Η παρούσα έρευνα εκπονήθηκε από το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ σε συνεργασία με την εταιρεία MARC σε δείγμα 1.201 νοικοκυριών, στο πλαίσιο του έργου «Ανάπτυξη μηχανισμών και εφαρμογή δράσεων στήριξης της προσαρμοστικότητας και της ανθεκτικότητας των ΜΜΕ και του ανθρώπινου δυναμικού τους» με κωδικό ΟΠΣ 6003486. Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΤΠΑ & ΤΣ) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027».