Η Ομοσπονδία Γονέων Ημαθίας θεωρεί με ανακοίνωσή της ότι το σύστημα που θα εφαρμοστεί σε ένα μήνα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου, έχει μετατρέψει τους μαθητές και τους γονείς σε πειραματόζωα. Θυμίζει ότι με βάση τον νόμο 4186/13 για το νέο Λύκειο, το 50% των θεμάτων των μαθημάτων στις προαγωγικές, στις απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου, αλλά και στις πανελλαδικές εξετάσεις, θα επιλέγεται με κλήρωση από μια τράπεζα θεμάτων και τονίζει:
«Ο νόμος αυτός και η τράπεζα, που θα εφαρμοστούν από φέτος για την Α\' Λυκείου, απαιτούν από μαθητές και καθηγητές την ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης, η οποία μάλιστα ταυτίζεται ουσιαστικά με την ύλη, στην οποία θα καλεστούν να εξεταστούν οι μαθητές σε ένα μήνα.
Τα αποτελέσματα αυτής της κατάστασης στα σχολεία είναι: Οι καθηγητές \"τρέχουν την ύλη\", ώστε τυπικά να την ολοκληρώσουν. Οι μαθητές καλούνται να εμπεδώσουν ύλη που φτάνει μέχρι και τις 20 και 30 σελίδες ανά μέρα και μάθημα.
Η επιτάχυνση στις παραδόσεις έχει δυο ολέθριες συνέπειες.
• Πρώτα απ\' όλα, τα παιδιά δεν μπορούν (και ούτε πρέπει) να ακολουθήσουν αυτούς τους ρυθμούς και έτσι κυριολεκτικά αποθαρρύνονται στο να συνεχίσουν τη μορφωτική διαδικασία, πυκνώνουν τα κενά που έχουν, αλλά ακόμα και αν μπορούν να παρακολουθήσουν τους ρυθμούς, αναγκάζονται ακόμα πιο έντονα να παπαγαλίζουν και να μην αφομοιώνουν ουσιαστικά τη γνώση.
• Διευρύνεται η γκάμα των μαθητών που «μένουν πίσω». Είναι όσα από τα παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα φροντιστηρίων και εκείνα που το σχολείο τους αντιμετώπισε πρόβλημα ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς, είναι τα παιδιά που ξεκινούν από άλλη αφετηρία την εκπαίδευση.
Μόλις πριν λίγες βδομάδες υπερασπιζόμενος ο υπουργός τον νόμο, είπε σε συνέντευξη του:
• ότι η Τράπεζα Θεμάτων θεσμοθετείται γιατί «κάποιοι εκπαιδευτικοί δεν εξαντλούσαν τη διδακτέα ύλη, σπρώχνοντας τα παιδιά στα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια»! Ισχυρισμός που είναι εκτός πραγματικότητας γιατί με το προηγούμενο σύστημα, κανένας μαθητής της Α\' Λυκείου δεν επέλεγε να πάει σε φροντιστήριο για να διδαχθεί επιπλέον ύλη στην οποία ποτέ δεν θα εξεταζόταν
• ότι - δήθεν - το νέο λύκειο με την τράπεζα θεμάτων, θα αναβαθμίσουν το εκπαιδευτικό έργο, θα καταπολεμήσουν την παπαγαλία, την παραπαιδεία, την ανισότητα κ.λπ.
Τι όμως φαίνεται εκ των υστέρων;
Ότι πρόκειται για πετσόκομμα για όσους οι οικογένειές τους δεν έχουν χρήματα για φροντιστήρια και ιδιαίτερα. Για εκείνους που ο καθηγητής πήγε στο σχολείο μετά το Νοέμβρη και το Δεκέμβρη.
Σε αυτούς δείχνει την πόρτα της εξόδου από το σχολείο. Μεγαλώνει τους ταξικούς φραγμούς.
Είναι φανερή λοιπόν η ανάγκη κοινής πάλης γονιών, μαθητών και καθηγητών για να μην εφαρμοστεί το \"νέο λύκειο\" που καταδικάζει στην αμορφωσιά τα παιδιά μας.
Η αποτελεσματικότητα του συστήματος όμως, δεν σταματά εδώ:
Οι διαδικασίες δημιουργίας της τράπεζας, έχουν καθυστερήσει πολύ (έφτασαν να διαρρέουν και σενάρια για πιθανή αναβολή της) και η αγωνία στους μαθητές κι εκπαιδευτικούς της Α\' Λυκείου είναι διάχυτη, καθώς δεν έχουν ενημερωθεί επισήμως πώς ακριβώς θα λειτουργεί.
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δημοσίευσε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να στελεχώσουν τις Επιστημονικές Επιτροπές εξεταζομένων μαθημάτων της Τράπεζας.
Η πρώτη φάση υλοποίησης της τράπεζας, που αφορά τα θέματα εξετάσεων για τη φετινή Α\' Λυκείου, αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 31 Μάη 2014.
Μια παρατήρηση που αφορά την ασφάλεια, για τη διαβλητότητα και το περιεχόμενο της τράπεζας:
Στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ, που έχει αναλάβει τη δημιουργία της τράπεζας, αναρτήθηκε πρόσκληση προς την «εκπαιδευτική κοινότητα» να υποβάλει θέματα για τα εξεταζόμενα μαθήματα της Α\' Λυκείου, προκειμένου να κριθούν και να ενταχθούν στην Τράπεζα.
Κατόπιν ο εκπαιδευτικός θα ενημερώνεται (!) ότι τα θέματα που υπέβαλε εγκρίθηκαν, πράγμα όμως που τον καθιστά γνώστη ενός μέρους της τράπεζας και που μπορεί κάλλιστα να το κοινοποιήσει σε μαθητές!
Την ίδια στιγμή που όπως φαίνεται δεν θα υπάρξει χρόνος να ανοίξει το σύνολο των θεμάτων της τράπεζας, για όλους τους μαθητές της Α\' Λυκείου έγκαιρα πριν τις εξετάσεις!
Τι φαίνεται να σηματοδοτούν όλα αυτά:
Ο συνυπολογισμός του βαθμού από την Α\' τάξη, οι προαγωγικές εξετάσεις σε όλες τις τάξεις από τράπεζα θεμάτων, θα ενισχύσουν την παραπαιδεία και την οικονομική εξουθένωση των οικογενειών μας.
Όταν η κυβέρνηση μιλάει για \"αναβάθμιση του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου\", εννοεί ένα Λύκειο πιο ταξικό και ελιτιστικό, δηλαδή να πάψει να είναι διέξοδος για τα παιδιά των φτωχών οικογενειών.
Δένουν πλήρως το Λύκειο στις εισαγωγικές εξετάσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, το μετατρέπουν σε εξεταστικό κέντρο.
Θα μπει ένα ακόμη εμπόδιο στο να συνεχίσουν χιλιάδες μαθητές στη Β\' τάξη του Γενικού Λυκείου, οδηγώντας τους σε ΕΠΑΛ και κυρίως στη «μη τυπική εκπαίδευση», τα ΣΕΚ, από τα 15 τους χρόνια.
Ανοίγει ο δρόμος για τη διαφοροποίηση του Λυκείου, για την κατάργηση του ενιαίου σχολικού βιβλίου.
Διατυπώνουμε την πρόταση μας για την ανάγκη να αποσυρθούν οι πανελλαδικού τύπου εξετάσεις από την Α\' Λυκείου με την «τράπεζα θεμάτων» και να πραγματοποιηθούν προαγωγικές εξετάσεις ενδοσχολικού χαρακτήρα.
Να γίνονται με αποκλειστική ευθύνη του εκπαιδευτικού. Να μην παραμερίζεται ο παιδαγωγικός του ρόλος και η δυνατότητα να επιδράσει σε ότι συμβαίνει μέσα στην τάξη του.
Ο εκπαιδευτικός να μορφώνει, όχι να προγυμνάζει για τις εξετάσεις.
Οι δε πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις να γίνονται αποκλειστικά με την ευθύνη του κράτους και όχι των πανεπιστημίων.
Να υπάρχει απεριόριστη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών προτίμησης και επανάληψης της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων για πανεπιστήμια και ΤΕΙ όσες φορές θέλει ο υποψήφιος.
Να υπάρχει κατοχύρωση βαθμολογίας, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους εργαζόμενους μαθητές και τα παιδιά ειδικών κατηγοριών (ΑΜΕΑ, μειονότητα, μετανάστες, κ.λπ.).
Να αποδεσμευτεί το πρόγραμμα και η λειτουργία του Λυκείου από τη διαδικασία επιλογής για τα ανώτατα ιδρύματα.
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ
Οι γονείς μέσα στους συλλόγους και στις Ενώσεις μπορούν να αισθάνονται δυνατοί.
Εκεί πρέπει η συζήτηση, η ενωτική δράση κάθε μέρα να δώσει αγώνες μαζικούς με περιεχόμενο και στόχους που θα βάλουν εμπόδια, θ’ ακυρώσουν τους σχεδιασμούς αυτούς.
Επιδιώκουμε την κοινή δράση με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.»