Το 5ο Γενικό Λύκειο Βέροιας μετέβει στην πόλη Wuppertal της Γερμανίας από 24-11-2024 έως 30-11-2024 στο πλαίσιο του εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus + ΚΑ121- SCH με κωδικό 2024-1-EL01-KA121-SCH-000222269 που εντάσσεται στη Βασική Δράση 1 του τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης (Διαπίστευση Erasmus+ με κωδικό 2020-1-EL01-KA120-SCH-094709). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα Erasmus+, που φιλοξενήθηκε από το Carl-Fuhlrott-Gymnasium έφερε κοντά μαθητές από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης (Ελλάδα – Γερμανία – Ισπανία - Λετονία), ενισχύοντας τη διαπολιτισμική κατανόηση και τις δεξιότητές τους στις νέες τεχνολογίες. Οι δράσεις του προγράμματος σχεδιάστηκαν με στόχο την προώθηση της ψηφιακής συνεργασίας, της καλλιέργειας φιλίας και της ευαισθητοποίησης σε θέματα πολιτισμού, διαφορετικότητας και βιωσιμότητας.
Συμμετείχαν οι μαθητές και μαθήτριες : Στεφάνου
Κωνσταντίνος, Πορλίδας Ηλίας, Σγούρου Στεργιανή, Πασίδου Γεωργία, Νικολαΐδου
Σοφία, και συνοδοί καθηγητές οι : Αξούριστου Χάρη και Μοσχόπουλος Τάσος.
Οι μαθητές χρησιμοποίησαν καινοτόμα εργαλεία όπως Taskcards,
OneNote και Mentimeter, δημιουργώντας ψηφιακά προφίλ και καταγράφοντας
πολιτισμικά στοιχεία σε ένα κοινόχρηστο ψηφιακό ημερολόγιο Advent. Μέσα από
αυτή τη διαδικασία, ανέπτυξαν δεξιότητες ψηφιακής επικοινωνίας και ενίσχυσαν
την ομαδικότητα, ενώ η ανώνυμη ανταλλαγή σκέψεων και ιδεών ενδυνάμωσε την
κριτική αυτοαξιολόγηση και την κατανόηση του διαφορετικού.
Μια από τις πιο εντυπωσιακές εμπειρίες του προγράμματος ήταν
η καθοδηγούμενη περιήγηση στο σχολείο από Γερμανούς μαθητές. Μέσα από
επισκέψεις σε χώρους όπως η βιβλιοθήκη, το κέντρο ένταξης για μη γερμανόφωνους
μαθητές και η ομάδα LGBTQ+, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να δουν πώς
ενσωματώνεται η διαφορετικότητα στην καθημερινή σχολική ζωή στη Γερμανία. Αυτή
η εμπειρία τους ενέπνευσε να συγκρίνουν πρακτικές και να εξετάσουν πώς η ένταξη
και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα εφαρμόζονται στα δικά τους σχολεία.
Η διαπολιτισμική ανταλλαγή συνεχίστηκε με μια μοναδική
δραστηριότητα που συνδύασε την έρευνα, την ψηφιακή τεχνολογία και τη μαγειρική.
Οι μαθητές από διαφορετικές χώρες συνεργάστηκαν για να συγκεντρώσουν και να
μοιραστούν παραδόσεις των εορτών, καταγράφοντας ιστορίες, τραγούδια και
συνταγές. Αυτή η δράση ενίσχυσε τον διάλογο γύρω από τις πολιτισμικές
ομοιότητες και διαφορές, ενώ το διασκεδαστικό στοιχείο της μαγειρικής συνέβαλε
στη δημιουργία ισχυρών δεσμών μεταξύ των συμμετεχόντων.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην περιβαλλοντική
ευαισθητοποίηση. Μέσα από την επίσκεψη στη Sambatrasse, έναν μεταμορφωμένο
πρώην σιδηροδρομικό σταθμό, οι μαθητές παρατήρησαν πώς η βιώσιμη αστική
ανάπτυξη μπορεί να μετατρέψει παλιές υποδομές σε χώρους που εξυπηρετούν την
κοινότητα και προστατεύουν το περιβάλλον.
Μια συγκινητική στιγμή του προγράμματος ήταν η τελετή τοποθέτησης
λουκέτου αγάπης στη πόρτα του γερμανικού σχολείου. Αυτό το συμβολικό γεγονός
επισφράγισε τις φιλίες και τις πολιτισμικές συνδέσεις που αναπτύχθηκαν κατά τη
διάρκεια του Erasmus+, ενώ ταυτόχρονα τόνισε την ενότητα μέσα από τη
διαφορετικότητα.
Το ταξίδι στον χρόνο συνεχίστηκε με μια επίσκεψη στο Μουσείο
Νεάντερταλ, όπου οι μαθητές γνώρισαν την προϊστορία της Ευρώπης και την κοινή
μας κληρονομιά. Μέσα από διαδραστικές ξεναγήσεις και περιηγήσεις στον αρχικό
χώρο των ανακαλύψεων, ήρθαν σε επαφή με τη ζωή των πρώτων ανθρώπων και τη
σημασία της εξέλιξης για τη σύγχρονη κουλτούρα.
Το πρόγραμμα κορυφώθηκε με δύο δημιουργικές δράσεις: τη
δημιουργία ενός ψηφιακού ημερολογίου Advent, που ανέδειξε τις παραδόσεις των
χωρών των μαθητών, και τη διακόσμηση του Erasmus Corner Wall. Στον τοίχο αυτό,
οι μαθητές άφησαν το αποτύπωμά τους μέσω σχεδίων και μηνυμάτων, εκφράζοντας την
εμπειρία και τα συναισθήματά τους για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
Όλες αυτές οι δραστηριότητες δεν ενίσχυσαν μόνο τις
δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και πολιτισμικής ευαισθησίας των μαθητών,
αλλά αποτέλεσαν και μια μοναδική ευκαιρία για να χτίσουν φιλίες που ξεπερνούν
τα σύνορα και ενισχύουν την ενότητα της Ευρώπης.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και
εθνικός φορέας για την Ελλάδα είναι το Ι.Κ.Υ.