Την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Σάββα Κυριωτίσσης Βεροίας.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: «Σάββα θεόφρον, ἐγκρατείας λύχνος ἄσβεστος … πύργος ἀκλόνητος τῆς ὑπομονῆς», ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνογράφος πρός τιμήν τοῦ ἑορταζομένου μεγάλου ὁσίου τῆς Ἐκκλησίας μας, τοῦ ὁσίου Σάββα τοῦ ἡγιασμένου, ὁ ὁποῖος κατέχει ἐξέχουσα θέση μεταξύ τῶν ὁσίων καί θεοφόρων πατέρων, οἱ ὁποῖοι «ταῖς τῶν δακρύων» αὐτῶν «ροαῖς τῆς ἐρήμου τό ἄγονον ἐγεώργησαν».
Καί δέν τήν κατέχει, ἐπειδή τό ἐπεδίωξε, ἀλλά ἐπειδή μέ τούς πολυετεῖς καί ἐπίμονους ἀσκητικούς του πόνους καί ἀγῶνες ἀνῆλθε τήν οὐρανοδρόμο κλίμακα τῆς ἁγιότητος καί ἔφθασε δι᾽ αὐτῆς μέχρι τόν Θεό.
Πολλές οἱ ἀρετές καί ἀναρίθμητα τά χαρίσματα πού στόλιζαν τήν καθαρή ἀπό τήν ἄσκηση ψυχή τοῦ ὁσίου. Θά ἑστιάσουμε ὅμως σέ δύο ἀπό αὐτές οἱ ὁποῖες εἶναι ἀπαραίτητες καί ἀναγκαῖες καί γιά τή δική μας ζωή, καί γιά τή ζωή τοῦ κάθε ἀνθρώπου.
Ἡ πρώτη εἶναι ἡ ἐγκράτεια. Ἄς μήν βιαστοῦμε νά ποῦμε ὅτι ἡ ἀρετή αὐτή δέν ἀφορᾶ ἐμᾶς πού ζοῦμε καί ἀγωνιζόμαστε στόν κόσμο ἀλλά μόνο τούς μοναχούς καί τούς ἀσκητές πού ἐγκατέλειψαν τά ἐγκόσμια καί ἀφοσιώθηκαν στόν Θεό, γιατί ἡ ἀρετή τῆς ἐγκρατείας εἶναι βασική καί θεμελιώδης γιά κάθε ἀγωνιζόμενο ἄνθρωπο. Εἶναι βασική καί θεμελιώδης γιά κάθε ἄνθρωπο πού δέν θέλει νά εἶναι ἕρμαιο τῶν παθῶν του, γιά κάθε ἄνθρωπο πού δέν ἐπιθυμεῖ νά ἄγεται καί νά φέρεται ἀπό τίς ἀδυναμίες του.
Ἡ ἐγκράτεια εἶναι τό χαλινάρι ἐκεῖνο πού συγκρατεῖ τίς παρορμήσεις μας, ὥστε νά μήν παρασυρόμεθα ἀπό αὐτές, ἀλλά νά βαδίζουμε τόν δρόμο πού θέλουμε νά ἀκολουθήσουμε καί νά μήν τόν ἐκθέτουμε στόν κίνδυνο νά παρεκτραπεῖ καί νά καταποντισθεῖ.
Δέν ὑπάρχει ἀρετή καί δέν ὑπάρχει κανένα καλό τό ὁποῖο μποροῦμε νά ἐπιτύχουμε στή ζωή μας χωρίς τήν ἐγκράτεια, γιατί ὁ ἄνθρωπος, ἐξαιτίας τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος, ἔχει μία φυσική ροπή πρός τό κακό. Ἑλκύεται ἀπό αὐτό, γιατί τοῦ φαίνεται πιό εὔκολο, πιό εὐχάριστο, πιό ἀνώδυνο. Ἄν δέν ἔχει τήν ἐγκράτεια νά κυριαρχήσει στήν ἐπιθυμία του, νά κυριαρχήσει στή θέλησή του, τότε παρασύρεται καί ὁδηγεῖται στό κακό καί τήν ἁμαρτία.
Ἐγκράτεια χρειάζεται γιά νά μήν ὀργίζεσαι, γιά νά μήν ὑπερηφανεύεσαι, γιά νά μήν πέφτεις στόν πειρασμό τῆς πλεονεξίας καί τῆς κατακρίσεως. Ἐγκράτεια χρειάζεται γιά νά μπορεῖς νά νηστεύεις, γιά νά μπορεῖς νά προσεύχεσαι, γιά νά μπορεῖς νά διατηρεῖς τήν ψυχή σου καθαρή ἀπό τίς ἐπιρροές καί τίς ἐπιδράσεις τοῦ κόσμου, γιατί χωρίς αὐτήν δέν μπορεῖς νά κάνεις οὔτε τά στοιχειώδη βήματα στήν πνευματική ζωή.
Ἄν ὅμως ἡ ἐγκράτεια εἶναι ἡ ἀρχή καί τό θεμέλιο τῆς πνευματικῆς ζωῆς, ἡ ὑπομονή εἶναι ἡ ἀρετή πού χρειάζεται γιά νά προοδεύσουμε σ᾽ αὐτήν. Διότι ἡ ὑπομονή εἶναι αὐτή πού μᾶς βοηθᾶ νά μήν ἀπογοητευόμαστε, ὅταν συναντοῦμε δυσκολίες καί πειρασμούς καί ἀντιξοότητες, καί νά μήν ἐγκαταλείπουμε τόν ἀγώνα. Ἡ ὑπομονή εἶναι αὐτή πού χρειάζεται γιά νά συνεχίζουμε τήν προσπάθεια μέ χαρά, ἀνεξάρτητα ἀπό τό τί λέγουν οἱ ἄλλοι γύρω μας, μέχρι νά ἐπιτύχουμε τόν στόχο μας. Ἡ ὑπομονή μᾶς χρειάζεται καί ὅταν παρά τήν προσπάθειά μας ἀποτυγχάνουμε καί ὅταν παρά τόν ἀγώνα μας πέφτουμε, ὥστε νά σηκωνόμαστε καί πάλι καί νά ἀρχίζουμε μία νέα προσπάθεια.
Ἡ ὑπομονή μᾶς εἶναι ἀπαραίτητη, γιατί ὁ πνευματικός ἀγώνας ἀλλά καί ὁ κάθε ἀγώνας στή ζωή μας, δέν εἶναι ὑπόθεση λίγων ἡμερῶν ἤ λίγων μηνῶν, ἀλλά εἶναι μαραθώνιος. Εἶναι ἀγώνας πού διαρκεῖ σέ ὅλη μας τή ζωή, καί χωρίς αὐτήν δέν θά τόν ὁλοκληρώσουμε ποτέ.
Γι᾽ αὐτό καί ἐμεῖς ἄς ὁπλισθοῦμε μέ τήν ἀρετή τῆς ἐγκρατείας καί τῆς ὑπομονῆς καί ἄς «τρέχουμε τόν προκείμενον ἡμῖν ἀγῶνα», καί τόν πνευματικό καί τόν καθημερινό ἀγώνα τῆς ζωῆς μας, ἔχοντας πάντοτε ὡς πρότυπο τό παράδειγμα τῆς ζωῆς τῶν ἁγίων μας, καί ἰδιατέρως τοῦ ἑορταζομένου σήμερα ὁσίου Σάββα τοῦ ἡγιασμένου, ὁ ὁποῖος στήν ἔρημο τῆς Παλαιστίνης ἀγωνίσθηκε σέ ὅλη του τή ζωή μέ ὑπομονή καί καρτερία μέσα σέ σκληρές καί δύσκολες καί ἀπαράκλητες συνθῆκες, ὑπομένοντας τήν ἔλλειψη καί τῶν ἀπολύτως ἀναγκαίων γιά τή ζωή τοῦ ἀνθρώπου. Καί ἔτσι νίκησε τή σάρκα καί τίς ἀπαιτήσεις της. Νέκρωσε τόν παλαιό ἄνθρωπο καί ὑπέταξε τό θέλημά του στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, καί φάνηκε ἰσχυρός ἔναντι τῶν πειρασμῶν καί τῶν θλίψεων, ἀλλά καί ἔναντι τῶν ἁπλῶν καί καθημερινῶν προβλημάτων τῆς ζωῆς, ὥστε νά ἀπολαμβάνει τώρα τή μακαριότητα τῆς αἰωνίου ζωῆς κοντά στόν Θεό, στήν ὁποία ἀναμένει καί ὅλους ἐμᾶς πού ἤλθαμε ἀπόψε γιά νά ἑορτάσουμε καί νά πανηγυρίσουμε τήν ἱερά μνήμη του, ἀλλά καί νά ζητήσουμε τίς πρεσβεῖες καί τήν εὐλογία του.
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει «Τιμή ἁγίου μίμησις τῆς ζωῆς αὐτοῦ». Ἄν θέλουμε πράγματι νά τιμήσουμε τόν μέγα ὅσιο τῆς Ἐκκλησίας μας, τόν ἅγιο Σάββα, ἄς ἀγωνισθοῦμε μέ τήν ἐγκράτεια καί μέ τήν ὑπομονή νά πλησιάσουμε τή ζωή του.