Για την εγκατάσταση Αστυνομικού Τμήματος στη Βεργίνα Ημαθίας, κατέθεσε στις 4-11-2024, Ερώτηση προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοίδη, ο Βουλευτής Ν. Ημαθίας, Βασίλης Κοτίδης.
Στην Ερώτηση αναφέρει:
«Κύριε Υπουργέ,
Η Βεργίνα Ημαθίας και η ευρύτερη περιοχή της αποτελούν έναν από τους πιο προβεβλημένους και επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα. Ταυτισμένη με την αρχαία Μακεδονική δυναστεία των Αργεαδών και με τον Φίλιππο τον Β΄ και τον Μέγα Αλέξανδρο να είναι πασίγνωστοι παγκοσμίως. Μέσα στο χωριό βρίσκονται οι επιβλητικοί Μακεδονικοί Τάφοι, ενώ πρόσφατα εγκαινιάστηκε το νέο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών και το αναστυλωμένο Μακεδονικό Ανάκτορο. Πλήθος ανθρώπων από όλο τον κόσμο, όλο το χρόνο, κατακλύζουν την περιοχή, προσπαθώντας να νιώσουν μια αύρα από τις αρχαίες ένδοξες εποχές. Δυστυχώς όμως, οι υποδομές της Βεργίνας δεν είναι αντάξιες της επισκεψιμότητάς της.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ο χώρος μπροστά στο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, που μετατρέπεται στον κεντρικό επαρχιακό δρόμο με ένα τεράστιο πάρκινγκ, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος ατυχήματος να ελλοχεύει ανά πάσα στιγμή. Ο επισκέπτης παρκάρει κυριολεκτικά πάνω στον δρόμο. Αλλά και μέσα στο χωριό παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο. Ταυτόχρονα, η ύπαρξη πλήθους ετερόκλητου πλήθους επισκεπτών και η παντελής έλλειψη αστυνόμευσης οδηγεί σε παραβατικές συμπεριφορές π.χ. μικροκλοπές.
Εκ των πραγμάτων θεωρείται απαραίτητη η ύπαρξη αστυνόμευσης στο χωριό και πέριξ αυτής. Και μάλιστα συνεχούς και σταθερής αστυνόμευσης, όταν ειδικά η περιοχή κατακλύζεται από όγκο επισκεπτών και πολλοί αρχαιοκάπηλοι δρουν ανενόχλητοι. Η παρουσία Αστυνομικού Τμήματος θεωρείται επιβεβλημένη και η εγκατάστασή του έχει ήδη καθυστερήσει.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Θα φροντίσει ο κ. Υπουργός να εγκαθιδρύσει Αστυνομικό Τμήμα στη Βεργίνα, ώστε και οι κάτοικοι και οι επισκέπτες να αισθάνονται ασφάλεια και ο χώρος να συνάδει με την τεράστια πολιτισμική και αρχαιολογική του αξία;».
Η απάντηση του υφυπουργού Ανδρέα Νικολακόπουλου
Στην Ερώτηση Κοτίδη, ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ανδρέας Νικολακόπουλος, απάντησε ως εξής:
«Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου, σας γνωρίζουμε ότι η διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου απόδοσης των αστυνομικών Υπηρεσιών αποτελεί διαρκή επιδίωξη του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας. Τονίζεται ότι η ουσιαστική αντιμετώπιση των αναφυόμενων ζητημάτων αστυνομικής φύσης και η αναβάθμιση της ποιότητας αστυνόμευσης όλων των περιοχών εξαρτάται από έναν συνολικό, συστηματικό και υπεύθυνο σχεδιασμό της οργανωτικής δομής των αστυνομικών Υπηρεσιών, ανά την επικράτεια, καθώς και από την ορθολογικότερη και αποδοτικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού.
Στην κατεύθυνση αυτή επιτεύχθηκε η αναδιοργάνωση - αναδιάταξη όλων των περιφερειακών Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας [π.δ. 7/2017 (Φ.Ε.Κ. Α’ - 14), ως ισχύει], συμπεριλαμβανόμενων των Υπηρεσιών δικαιοδοσίας της Διεύθυνσης Αστυνομίας (Δ.Α.) Ημαθίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 77 του ως άνω π.δ/τος, στην εν λόγω Δ.Α. λειτουργούν, μεταξύ άλλων Υπηρεσιών, το Αστυνομικό Τμήμα (Α.Τ.), το Τμήμα Ασφαλείας (Τ.Α.) και το Τμήμα Τροχαίας (Τ.Τ.) Βέροιας, που εδρεύουν στον ομώνυμο δήμο και ασκούν στην περιοχή δικαιοδοσίας τους (όπου περιλαμβάνεται η δημοτική ενότητα Βεργίνας του δήμου Βέροιας), τις προβλεπόμενες -στις διατάξεις του ανωτέρω π.δ/τος- αρμοδιότητες.
Περαιτέρω, αναφέρεται ότι, προς το σκοπό της προσφοράς ποιοτικότερων υπηρεσιών στους πολίτες, από το Αρχηγείο καταβάλλονται προσπάθειες για την πλέον επαρκή στελέχωση των περιφερειακών αστυνομικών Υπηρεσιών, αξιοποιώντας όλες τις παρεχόμενες δυνατότητες που προκύπτουν από την ισόρροπη κατανομή της συνολικής δύναμης του Σώματος, σε συνάρτηση με τις ειδικές προβλέψεις του κανονισμού που διέπει τις μεταθέσεις και τις εν γένει μετακινήσεις του ένστολου προσωπικού. Ειδικότερα, για την ενίσχυση της Δ.Α. Ημαθίας και των υφιστάμενων αυτής Υπηρεσιών, κατά τις τακτικές και συμπληρωματικές μεταθέσεις του έτους 2023, προκηρύχθηκαν, συνολικά, -19- θέσεις αστυνομικού προσωπικού διαφόρων βαθμών και -1- θέση ειδικού φρουρού, οι οποίες καλύφθηκαν στο σύνολό τους, ενώ, στο πλαίσιο των τακτικών μεταθέσεων του τρέχοντος έτους, προκηρύχθηκε -1- θέση αστυνομικού προσωπικού, η οποία ομοίως καλύφθηκε.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα άρθρα 19 του π.δ/τος 100/2003 (Φ.Ε.Κ. Α’ - 94) και 15 του π.δ/τος 211/2005 (Φ.Ε.Κ. Α’ - 254), παρέχεται η δυνατότητα στον Γενικό Περιφερειακό Αστυνομικό Διευθυντή Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και στον Διευθυντή της ως άνω Δ.Α., να αποσπούν το προσωπικό τους μέχρι τον βαθμό του Αστυνόμου Α’, ανάλογα με τις εκάστοτε υπηρεσιακές ανάγκες. Σε κάθε περίπτωση, προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ορθολογική κατανομή του προσωπικού τους, προς εξυπηρέτηση του υπηρεσιακού και εν γένει δημοσίου συμφέροντος, ενώ αξιολογούν διαρκώς τις ανακύπτουσες κάθε φορά ανάγκες και μεριμνούν προκειμένου οι Υπηρεσίες τους να ανταποκρίνονται στα τακτικά αστυνομικά τους καθήκοντα, ενισχύοντας αυτές κατάλληλα εφόσον κρίνεται απαραίτητο, ώστε να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ομαλής και αποδοτικής λειτουργίας τους και ο πολίτης να απολαμβάνει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά του στην ασφάλεια.
Περαιτέρω, καθίσταται γνωστό ότι το ποσοστό κάλυψης των οργανικών θέσεων του προσωπικού του Επιτελείου και των υφιστάμενων Υπηρεσιών της υπόψη Δ.Α. ανέρχεται σε 99%. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πραγματική δύναμη έκαστης Υπηρεσίας δεν μπορεί παρά να είναι ένας δυναμικός αριθμός που μεταβάλλεται ένεκα αποσπάσεων και προσωρινών μετακινήσεων προσωπικού, οι οποίες αποφασίζονται σε καθημερινή βάση, με στόχο την κάλυψη τακτικών και έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών, ενώ τα στοιχεία που αφορούν στην οργάνωση, τη διάρθρωση και τη σύνθεση των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας συνιστούν πληροφορίες που άπτονται ζητημάτων ασφάλειας και δεν κοινοποιούνται περαιτέρω.
Παράλληλα, το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο, αναγνωρίζοντας τις αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες των Υπηρεσιών «πρώτης γραμμής» της Ελληνικής Αστυνομίας (Α.Τ., Τ.Α., Τ.Τ. κ.α.), επαναξιολογούν, συνεχώς, το ζήτημα των αποσπάσεων - προσωρινών μετακινήσεων προσωπικού και καταβάλλουν προσπάθειες προκειμένου, στο μέτρο του δυνατού, αυτές να ενισχύονται κατά προτεραιότητα.
Κατόπιν των ανωτέρω, υπογραμμίζεται ότι, στην κατεύθυνση της ουσιαστικής αποτίμησης της αποτελεσματικότητας των προκαθορισμένων μεταρρυθμίσεων, από το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο επανεκτιμώνται οι ανάγκες όλων των περιφερειακών Υπηρεσιών του Σώματος και εκδηλώνονται, όπου αυτό απαιτείται, οι απαραίτητες τροποποιήσεις της οργανωτικής δομής ή/και η ανακατανομή των οργανικών θέσεων σε αυτές, πάντοτε με γνώμονα τη διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου απόδοσής τους. Τονίζεται, επίσης, ότι αξιολογείται, όχι μόνον η επίτευξη των στόχων, αλλά και η εν γένει εικόνα και λειτουργία των Υπηρεσιών, η απόδοση και η συμπεριφορά του προσωπικού και γενικά, όλες οι παράμετροι και οι παράγοντες που συντελούν στην αντικειμενική και πλήρη αξιολόγηση, αναφορικά με τη διοικητική λειτουργία, την επιχειρησιακή δράση και τον βαθμό ανταπόκρισης κάθε Υπηρεσίας στις απαιτήσεις που συναρτώνται προς την εκπλήρωση της θεσμικής αποστολής της.
Ενταύθα, γίνεται μνεία ότι, έως την 08-11-2024, δεν είχε περιέλθει στην Διεύθυνση Οργάνωσης και Νομικής Υποστήριξης του Αρχηγείου αίτημα, από αρμόδια Υπηρεσία, για αλλαγές στην οργανωτική δομή των υπαγόμενων στη Δ.Α. Ημαθίας Υπηρεσιών, ενώ, εφόσον προκριθούν σχετικές ρυθμίσεις, απαιτείται η τροποποίηση των διατάξεων του π.δ/τος 7/2017. Παρέπεται δε να λεχθεί ότι ο ρόλος της Ελληνικής Αστυνομίας δεν είναι στατικός, αλλά διαμορφώνεται με βάση τις εκάστοτε κοινωνικές ανάγκες, ενώ η αποστολή και οι δράσεις της επαναπροσδιορίζονται προς το σκοπό της πρόληψης και καταστολής του εγκλήματος.
Πέραν αυτών, επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη Αντεγκληματική Πολιτική, οι υφιστάμενες Δ.Α. της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας (μεταξύ των οποίων και η Δ.Α. Ημαθίας) υλοποιούν, στις περιοχές ευθύνης τους (συμπεριλαμβανόμενης της δημοτικής ενότητας Βεργίνας), τα εκπονηθέντα Ειδικά Επιχειρησιακά Σχέδια -που αφορούν, μεταξύ άλλων, στην πρόληψη και την καταστολή των κλοπών, καθώς και στην αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών που εμφορούνται εξαιτίας διαφόρων κοινωνικοοικονομικών και δημογραφικών παραγόντων- και βάσει αυτών, αναπτύσσεται ένα συνεκτικό πλέγμα δράσεων εμφανούς και αφανούς αστυνόμευσης, προσαρμοσμένο στις επικρατούσες συνθήκες και τις ιδιαιτερότητές τους. Συγκεκριμένα, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των ως άνω Δ.Α. διενεργούνται, σε καθημερινή βάση και καθ’ όλο το 24ωρο, επισταμένοι και συστηματικοί έλεγχοι, αλλά και εξειδικευμένες δράσεις (εποχούμενες περιπολίες, εξορμήσεις, συγκρότηση συνεργείων - ομάδων ελέγχων κ.α.), εφαρμόζοντας την ισχύουσα νομοθεσία, με στόχο τη διαμόρφωση συνθηκών ασφαλούς διαβίωσης των πολιτών και την εξασφάλιση του επιθυμητού περιβάλλοντος ασφάλειας.
Ως προς την πληρότητα του ακολουθούμενου επιχειρησιακού σχεδιασμού, ενδεικτικά, γνωρίζεται ότι, από τις ως άνω Υπηρεσίες, κατά τον μήνα Οκτώβριο του τρέχοντος έτους, πραγματοποιήθηκε σημαντικός αριθμός αστυνομικών δράσεων/ελέγχων (ήτοι, -6.803- περιπολίες, -366- συνεργεία ελέγχων, -236- εξορμήσεις, -104.462- έλεγχοι οχημάτων και -118.577- έλεγχοι ατόμων), στο πλαίσιο των οποίων εκδηλώθηκαν οι προβλεπόμενες υπηρεσιακές και δικονομικές ενέργειες (προσαγωγές, συλλήψεις, σχηματισμός δικογραφιών κ.α.), ενώ βεβαιώθηκαν -20.505- παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα τηρούμενα στατιστικά στοιχεία εγκληματικότητας της αρμόδιας Διεύθυνσης του Αρχηγείου, στην περιοχή αρμοδιότητας του Τ.Α. Βέροιας καταγράφεται μείωση του ποσοστού των κλοπών - διαρρήξεων, των ληστειών και των κλοπών τροχοφόρων, κατά 16,96%, 50%, και 64%, αντίστοιχα, για το 10μηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του έτους 2023.
Τέλος, τονίζεται ότι οι δράσεις των ανωτέρω Υπηρεσιών έχουν διαρκή χαρακτήρα, αξιολογούνται - επικαιροποιούνται, σε τακτική βάση, αναλόγως των υφιστάμενων συνθηκών και θα συνεχιστούν, συστηματικά και με αμείωτη ένταση, με απώτερο σκοπό την ολιστική αντιμετώπιση των όποιων τοπικών ζητημάτων αστυνομικού ενδιαφέροντος και την εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών/τουριστών».