Γράφει ο Παναγιώτης Παπαδόπουλος
Οι Ολυμπιακοί αγώνες είναι
πνευματικό προϊόν της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας και εκφράστηκε με την ιδέα
της αρμονίας και της ενότητας του Ελληνισμού. Η φαντασία των οργανωτών απέβλεπε
στην απόδοση τιμής στους εκάστοτε νεκρούς του ελληνικού Έθνους. Γίνονταν υπό
την Αιγίδα των Θεών του Ολύμπου , ιδιαίτερα προς τιμήν του Θεού του
Δία. Συνδύαζαν τον εθνικό χαρακτήρα των Ελλήνων και μέσα από την υγιή
άμιλλα στον αγωνιστικό στίβο διεκδικούσαν την τιμή του νικητή με τη συμβολική
πράξη της στέψης του κότινου (στεφάνι) κλάδου άγριας ελιάς. Ήταν μια
ξεχωριστή στιγμή για την πόλη η οποία αναδείκνυε Ολυμπιονίκη. Απολάμβανε
αξιώματα της πόλης τιμής ένεκεν. Υπάρχει παράδοση που μας πληροφορεί ότι
κάποιες φορές γκρέμιζαν συμβολικά ένα μέρος του τείχους της πόλης με το
σκεπτικό ότι η παρουσία του Ολυμπιονίκη καθιστά τα τείχη περιττά.
Είχαν και θρησκευτικό
χαρακτήρα. Η μυθολογία ήταν βίωμα για τους αρχαίους και κατείχε όλες οι
εκδηλώσεις οι οποίες ξεκινούσαν από τον ιερούς χώρους της Άλτης γεμάτους από
αγάλματα Θεών και Ναούς. Ολοκληρώνονταν με μεγαλοπρέπεια στο στάδιο της Αρχαίας
Ολυμπίας. Καταγράφεται ότι οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες πραγματοποιήθηκαν
το 776 π. χ. Συμμετείχαν Έλληνες από όλα τα μέρη της Ελλάδος αρκεί να
πιστοποιούσαν την Ελληνική τους καταγωγή.
Αυτή όμως η αίγλη
και η δόξα του αθλητικού ιδεώδους της αρχαίας Ελλάδος ήρθε σε αντίθεση με τη
δογματική θεωρία της Χριστιανικής θρησκείας. Ο Θεοδόσιος ,Αυτοκράτορας
θεώρησε ότι οι αθλητικοί αγώνες δεν συμβαδίζουν με το πνεύμα το
Χριστιανισμού και διέταξε την διακοπή τους το έτος 393 μ. χ. Πέρασαν από την
κατάργησή τους 1555 χρόνια σιωπής της βίας και της παρακμής των λαών. Το 1896
η ιστορία είχε νέο ραντεβού με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Βρήκε την Ελλάδα
να ζει την Ελευθερία της και να διαγράφει τον ιστορικό της ρόλο.. Έτσι ένα
εκλεκτό της τέκνο από9 τη Βέροια, ο Ευπατρίδης Δημήτριος Βικέλας να
φροντίσει να αναβιώσουν τα νάματα του κλασικού αθλητισμού που πήγαζαν από τον
Ιερό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας..
Τον Ιούνιο του 1894
πραγματοποιήθηκε Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο των Παρισίων, το οποίο
οργανώθηκε χάρη στην επιμονή του Γάλλου φιλέλληνα και παιδαγωγού, Pierre
de Couberdin. Μεταξύ των μελών του Συνεδρίου παρευρίσκετο με εμπειρίες από
οικονομικές επιχειρήσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, αγάπη του στον αθλητισμό. Η δε
φιλοπατρία του προς την Ελλάδα είχε πάντα με διαχρονικό χαρακτήρα. Ήταν ο
Ευπατρίδης Δημήτριος Βικέλας ένας Κοσμοπολίτης του οποίου οι
οικογενειακές ρίζες ποτίζονται από τα πλούσια νερά της πόλης της
Βέροιας Οι ιστορικές του καταβολές ανάγονται στο βάθος των αρχαίων
χρόνων. Τρανή απόδειξη τα τείχη της πόλης και τα βήματα του Αποστόλου Παύλου
που άφησαν τα ίχνη τους με το μνημείο τη Βήματος. Ο Δημήτριος
Βικέλας
Τώρα το λόγο τον έχει ένας άλλος γνωστός για τις σπουδές και τις φιλοδοξίες του
να αφήσει στην πατρίδα του, τη Γαλλία. Pierre de Couberdin. Αν και τα
φιλελληνικά του συναισθήματα δεν αποτελούν κίνητρο για ένα μεγάλο εγχείρημα
όπως ήταν η αναβίωση των Ολυμπιακών αγώνων. Το κύρος και η επιμονή του
συμπατριώτη μας Βικέλα ήταν ικανά να τον μεταπείσουν και να εξελιχθεί σε έναν
φιλέλληνα με πρόθεση να κάνει τα πάντα για τους Αγώνες πράγμα το οποίο και
συνέβη.
Σήμερα ο επισκέπτης της Αρχαίας
Ολυμπίας θα βεβαιωθεί για την αγάπη του για την Ελλάδα. Όταν θα δει την κρύπτη
μέσα στην οποία φυλάσσεται η καρδιά του Γάλλου Βαρόνου. Απλά θα εκφράσει τον
θαυμασμό του. Πριν από το θάνατό του έδωσε εντολή στους οικείους του να
αφαιρέσουν από το σώμα του την καρδιά του και να τη στείλουν στην Ολυμπία και
το σώμα του στην πατρίδα του τη Γαλλία. Πριν συμβούν όλα αυτά το 1936 όταν
έγιναν οι Ολυμπιακοί αγώνες στο Μόναχο εκθείαζε την προσωπικότητα του Αδόλφου
Χίτλερ με αποτέλεσμα να μισηθεί από το κοινό της πατρίδας του. Ο Έλληνας
Διάδοχος Κωνσταντίνος, του Ελληνικού θρόνου, γνωστός για τα φιλογερμανικά του
αισθήματα αφού η γυναίκα του ήταν γόνος των Κάιζερ της Γερμανίας ορίστηκε να
τοποθετήσει την καρδιά του στην κρύπτη ,γεγονός που επαληθεύεται από τη σχετική
φωτογραφία. Τώρα εξηγείται γιατί οι Γάλλοι δεν αναφέρουν το όνομά του στα
εγκαίνια των Αγώνων που πραγματοποιήθηκαν στην Γαλλία.
Η ιστορία δικαίωσε την μητέρα
των Ολυμπιακών, την Ελλάδα, να δώσει δείγμα γραφής για τον τρόπο που πρέπει να
τελούνται με το έμβλημα των πέντε Κύκλων με θρησκευτική ευλάβεια οι Αρχές και
το Ολυμπιακό ιδεώδες όπως το έγραψε ο Κωστής Παλαμάς το 1896.
Βιβλιογραφία. «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ» Αντώνης Κολστίδας δις διδάκτωρ στο Βιβλίο του. 2 Γιώργος Χιονίδης «Η αρχοντική οικογένεια της Βέροιας των Μπικέλλα» Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος…τ.14