Μια ωραία, δημιουργική ημέρα είχαν τη δυνατότητα να περάσουν στις 17 Οκτωβρίου, μαθητές και εκπαιδευτικοί των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ., του 1ου ΕΠΑ.Λ. ΒΕΡΟΙΑΣ και του ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΟΥΡΑΣ στα πλαίσια των ErasmusDays 2024.
Εκ μέρους του 1ου Ε.Κ. ΒΕΡΟΙΑΣ, γνωστοποιούνται τα εξής για την δράση:
«Η ημέρα ERASMUSDAY περιλάμβανε εργασίες εγκατάστασης αρδευτικού συστήματος με σταγόνες στον κήπο του σχολείου Κουλούρας. Τις εργασίες πραγματοποίησαν μαθητές των φιλοξενούμενων σχολείων με τους συνοδούς τους, καθηγητές γεωπόνους, κο Γ. Μητροσούδη, και τις κυρίες Ν. Κατσογιάννη και Κ. Ψιψίκα, υποστηριζόμενοι από εκπ/κούς και μαθητές της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας.
Η δωρεά του συστήματος άρδευσης έγινε στα πλαίσια των δράσεων διάχυσης του προγράμματος Erasmus+ του τομέα Γεωπονίας του Διαπιστευμένου 1ου Ε.Κ. Βέροιας με κωδικό 2023-1-EL01-KA121-VET-000140881 και τίτλο «Κλιματική αλλαγή και προσαρμοστικότητα, με στόχο τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτων» καθώς και του έργου Erasmus+ του Διαπιστευμένου Δ. Σχ. Κουλούρας.
H επιλογή του σχολείου δεν ήταν τυχαία. Εκτός των όμορφων και πολύχρωμων κήπων που διαθέτει (βοτανόκηπο-αρωματόκηπο, λαχανόκηπο, ανθόκηπο), υπάρχει μια συσσωρευμένη εμπειρία και πλούσιο υλικό καθώς και ειδικός ηλεκτρονικός εξοπλισμός, από προγράμματα Erasmus+ που υλοποίησε το Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας με αναφορές στην Κλιματική κρίση, τα Ακραία καιρικά φαινόμενα, την εξοικονόμηση υδάτινων πόρων, την απορρύθμιση των εποχών). Με ομαδική δουλειά, εγκαταστήσαμε, κάναμε την τελική δοκιμή και σε κλίμα ενθουσιασμού διαπιστώσαμε ότι όλα λειτουργούσαν άψογα, τα φυτά έπαιρναν αυτό που χρειαζόταν σε νερό και υγρασία χωρίς υπερβολές και σπατάλες, περάσαμε στο εσωτερικό του σχολείου όπου μιλήσαμε για την προστιθέμενη αξία που λαμβάνουν τα σχέδια Erasmus+ όταν συνδυάζονται με πρακτικές και εφαρμόσιμες παρεμβάσεις που υπηρετούν τη στοχοθεσία του και δίνουν λύσεις στα θέματα που διαπραγματεύονται.
Σ’ αυτά τα πλαίσια της φιλοξενίας το Δημ. Σχ. Κουλούρας παρουσίασε:
• τον τρόπο αξιοποίησης του κήπου ως πεδίο προσομοίωσης οικοσυστήματος όπου εντός του λαμβάνουν μέρος πλήθος διδακτικών πράξεων (ενδεικτικά: ταξινόμηση φυτών, βοτανολογία, φυτογεωγραφία, βιοποικιλότητα, διατήρηση, διαφύλαξη παραδοσιακών σπόρων, αειφορική αξιοποίηση φυτογενετικών πόρων, κλιματική αλλαγή και αγροτική παραγωγή, αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων, εξοικονόμηση υδάτινων πόρων).
• τον υπολογιστή Calliope – Mini, του Πανεπιστημίου του Bochum της Γερμανίας, με στόχο την κατανόηση των δυνατοτήτων που μπορεί να αποκτήσει ο μίνι υπολογιστής Calliope μέσω της σύνδεσής του με πρόσθετα εξαρτήματα (μέτρηση υγρασίας, ηλιοφάνειας κ.λ.π.).
Ακόμη μας χάρισε τα βιβλία με τίτλο «Διήλθομεν διά πυρός και ύδατος …» μια εκδοτική πρωτοβουλία του Δημοτικού Σχολείου Κουλούρας με αφορµή τις πλημμύρες, τις φωτιές, τους παρατεταμένους καύσωνες, την απορρύθµιση των εποχών, την ξηρασία, τα ακραία καιρικά φαινόμενα , την Κλιματική Βλάβη του Πλανήτη μας.
Η μείωση των φυσικών αποθεμάτων νερού είναι γεγονός, ο κίνδυνος διείσδυσης αλμυρού νερού, εκεί που υποχωρεί ο υδροφόρος ορίζοντας, εμφανίζεται ως μία απειλητική προοπτική. Η εναρμόνιση των ανθρωπίνων αναγκών με τις ανάγκες ενός υγιούς περιβάλλοντος απαιτεί νέους τρόπους χρήσης και διαχείρισης του νερού. Ένας από τους τομείς που χαρακτηρίζονται από τη μεγάλη κατανάλωση είναι και η γεωργία . Ακόμη και στην περιοχή μας που υπάρχει ο ποταμός Αλιάκμονας για άρδευση, πρέπει να ανησυχούμε και να δραστηριοποιηθούμε.
Το σχολείο μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο ώστε η συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα (αγρότες) να συνειδητοποιήσει τους κινδύνους που απειλούν το μέλλον, που απειλούν τον νέο πληθυσμό αλλά και να κατανοήσει ότι η υπερβολική και αλόγιστη σπατάλη δεν φέρνει τελικά θετικά αποτελέσματα. Η προσπάθεια του σχολείου να παρουσιάσει και να προβάλει ένα μοντέλο αξιοποίησης της τεχνολογίας προς την κατεύθυνση της «πράσινης εκπαίδευσης» μπορεί να συμβάλει σε αυτή την εξέλιξη, σε μικρή κλίμακα, η οποία όμως μπορεί να επεκταθεί και να μετατραπεί σε «πράσινη αγροτική ανάπτυξη» σε συνεργασία με φορείς όπως ο Δήμος και η Περιφέρεια, ακόμη και το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να γενικευτούν, να δοθούν κίνητρα για αλλαγές.
H μεταφορά γνώσεων, δεξιοτήτων και εμπειριών από ένα σχολείο Β΄θμιας εκπαίδευσης σε ένα άλλο Α΄θμιας εκπαίδευσης θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντική. Πόσο μάλλον όταν οι σχολικές μονάδες έχουν τις ίδιες ανησυχίες, λειτουργούν κι εκπαιδεύουν τους μαθητές τους σύμφωνα με τους στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και με την πολύχρονη εμπειρία κινητικοτήτων με ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+».