Με σημαντικές αλλαγές κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., τις τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, για το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, τις ρυθμίσεις για το σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων και άλλες διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης». Με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στη σύντμηση προθεσμιών στις διαδικασίες των προσλήψεων στο Δημόσιο από το στάδιο της προκήρυξης έως και την ανάληψη υπηρεσίας. Επίσης, θεσμοθετείται ένα ολοκληρωμένο και πάγιο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής και δημιουργείται για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Συγκεκριμένα, όπως αναλύει τα βασικά του σημεία ο Ελεύθερος Τύπος, προβλέπεται ότι στους επόμενους διαγωνισμούς που θα γίνουν και θα αφορούν αποκλειστικά τους επιτυχόντες του 1ου πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ δεν θα ληφθεί υπ’ όψιν η συνάφεια των μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων των υποψηφίων, προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος. Ωστόσο θα ληφθούν υπ’ όψιν (πέρα από τα τυπικά προσόντα) η εργασιακή εμπειρία, η βαθμολογία του γραπτού διαγωνισμού και οι νέοι όροι περί εντοπιότητας.
Επίσης στις επόμενες προκηρύξεις που θα βγάλει το ΑΣΕΠ, ειδικά για τους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού, θα συμπεριληφθούν, εκτός από τις προσλήψεις που περιλαμβάνονται στον ετήσιο προγραμματισμό του 2024-2025, και οι θέσεις που δεν καλύφθηκαν από τον προγραμματισμό προσλήψεων του 2022 και 2023, ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει κάλυψη θέσεων και για τους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού του 2022 για τις θέσεις που αφορούν στην ΑΑΔΕ. Μία ακόμα αλλαγή θα είναι ότι δεν θα υπάρχει ο «κόφτης» στο πλήθος των προτιμήσεων για τους υποψηφίους που θα επιλέξουν να συμμετάσχουν στους επόμενους διαγωνισμούς, ενώ, τέλος, ειδικά μέριμνα λαμβάνεται για υποψήφιους ΑμεΑ, προτάσσοντας όσους έχουν επ’ αόριστόν πιστοποίηση αναπηρίας.
Επιπλέον, μία ακόμα σημαντική αλλαγή αφορά την 3ετή ποινή αποκλεισμού για όσους δεν αποδέχονται διορισμό. Στο κατατεθέν νομοσχέδιο η ποινή αυτή παραμένει, αλλά θα ισχύει εφόσον και μόνο τα οριστικά αποτελέσματα για τον διορισμό των υποψηφίων εκδίδονται εντός ενός έτους από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεών τους.
Βασικός στόχος της κυβέρνησης με το εν λόγω νομοσχέδιο είναι να γίνονται πιο γρήγορα οι προσλήψεις και διαδικασίες διορισμού στο Δημόσιο, από το στάδιο της προκήρυξης έως και την ανάληψη υπηρεσίας. Μεταξύ άλλων, οι βασικές αλλαγές που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και την επιτάχυνση των διαδικασιών είναι οι εξής:
Αυξάνονται τα μόρια για την εντοπιότητα
Για τη στελέχωση ορεινών, νησιωτικών και ηπειρωτικών περιοχών το νομοσχέδιο προβλέπει τον διπλασιασμό των μορίων της εντοπιότητας με τη δέσμευση της παραμονής επί μία τουλάχιστον δεκαετία σε θέση εντός του Δήμου στον οποίο διορίζονται και του οποίου έκαναν χρήση του κριτηρίου της εντοπιότητας, και για πέντε (5) επιπλέον έτη σε υπηρεσίες εντός της ίδιας Περιφερειακής Ενότητας στην οποία βρίσκεται ο δήμος του οποίου έκαναν χρήση του κριτηρίου της εντοπιότητας.
Ηλεκτρονικά οι αιτήσεις εποχικού προσωπικού
Μία από τις καινοτομίες που εισάγει το νομοσχέδιο αφορά τις αιτήσεις για την πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, οι οποίες θα γίνονται πλέον ηλεκτρονικά. Μέχρι σήμερα οι υποψήφιοι που συμμετέχουν σε διαγωνισμούς ΙΔΟΧ έπρεπε να στείλουν την αίτηση και τα δικαιολογητικά τους σύμφωνα με τον τρόπο που επιθυμεί ο εκάστοτε φορέας. Το νομοσχέδιο, ωστόσο, προβλέπει ότι στο άμεσο μέλλον το σύνολο της διαδικασίας πλήρωσης θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου θα διενεργείται μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών, την οποία αναπτύσσει και διαχειρίζεται το υπουργείο Εσωτερικών για τον σκοπό αυτόν. Στην πλατφόρμα θα έχουν πρόσβαση οι υποψήφιοι, το ΑΣΕΠ, καθώς και οι αρμόδιοι φορείς, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
Από τους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού οι θέσεις του 2025
Δεκτό έκανε τελικά το υπουργείο το αίτημα των επιτυχόντων του γραπτού διαγωνισμού για την απορρόφησή τους σε θέσεις που θα προκύψουν από τον προγραμματισμό προσλήψεων του 2025. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι οι εγκριθείσες θέσεις του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων των ετών 2024 και 2025 πληρούνται κατόπιν έκδοσης νέας προκήρυξης από επιτυχόντες του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού της πρόσκλησης/προκήρυξης 2Γ/2022, σύμφωνα με τη βαθμολογία τους στη γραπτή εξέταση και το κριτήριο της εντοπιότητας, όπου προβλέπεται. Οσες θέσεις δεν δύνανται να καλυφθούν από τη διαδικασία αυτή, προβλέπεται νέα γραπτή εξέταση για συγκεκριμένους κλάδους και ειδικότητες.
Ποινή αποκλεισμού για όσους δεν αποδέχονται διορισμό
Ποινή αποκλεισμού τριών χρόνων για όσους δεν αποδεχθούν τον διορισμό τους, αλλά και σε όσους παραιτηθούν τον πρώτο χρόνο.
Πάγιο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής
Ταυτόχρονα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπεται η θέσπιση ενός ολοκληρωμένου και πάγιου συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής με στόχο: την ενίσχυση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, την επιβράβευση των δημοσίων υπαλλήλων που συμβάλλουν στην επίτευξη κυβερνητικών προτεραιοτήτων, τη βελτίωση της λειτουργίας του κράτους – με σεβασμό και για τη στήριξη των πολιτών. Πιο συγκεκριμένα:
• Δημιουργείται ένα ενιαίο πλαίσιο σε συνάφεια με το υφιστάμενο σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης.
• Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής, ώστε περισσότεροι υπάλληλοι να μπορούν να λάβουν την ανταμοιβή.
• Ορίζονται σαφής μεθοδολογία προσδιορισμού των επιλέξιμων στόχων και ενιαία μεθοδολογία απονομής της ανταμοιβής, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% του ετήσιου βασικού μισθού του υπαλλήλου.
• Συστήνονται Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβών, Τμήμα Κινήτρων και Ανταμοιβών στο
• υπουργείο Εσωτερικών και Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβών για τη βέλτιστη εποπτεία της διαδικασίας.
• Τη δημιουργία και λειτουργία για πρώτη φορά ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου, όπου θα σχεδιάζονται, θα εφαρμόζονται και θα παρακολουθούνται οι πολιτικές και στρατηγικές αποφάσεις σε θέματα του ανθρώπινου δυναμικού και θα υποστηρίζονται ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και αποτίμηση της ενιαίας πολιτικής διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού στη Δημόσια Διοίκηση.
• Τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των ισχυουσών διατάξεων περί συνυπηρέτησης, καθώς οι διατάξεις αυτές αφορούσαν μόνο σε υπαλλήλους του στενού δημόσιου τομέα και την απλοποίηση της διαδικασίας έγκρισής τους