Οι θερινές εκπτώσεις του 2024 που ξεκίνησαν στις 8 Ιουλίου και ολοκληρώνονται σήμερα 31 Αυγούστου, δεν φαίνεται να έβαλαν κάποιο θετικό πρόσημο στην πολυπόθητη ανάκαμψη της Αγοράς, κυρίως λόγω των ανοδικών πιέσεων στο λειτουργικό κόστος και στις φορολογικές υποχρεώσεις, αλλά και της οικονομικής αδυναμίας των καταναλωτών, που εξαιτίας της συνεχιζόμενης ακρίβειας, έχουν περιορίσει κατά πολύ τις αγορές τους.
Με την λήξη και των φετινών θερινών εκπτώσεων, το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την καθιερωμένη (13η κατά σειρά) περιοδική πανελλαδική έρευνα, τα συμπεράσματα της οποίας προκαλούν προβληματισμό για την πορεία της αγοράς.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας:
Περισσότερες από τις μισές εμπορικές επιχειρήσεις (57%) που συμμετείχαν στις εκπτώσεις κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι. Για το 37% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2023, ενώ μόλις το 6% των επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών. Σχετικά καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα, εξαιτίας και της ευνοϊκής φέτος τουριστικής κίνησης, είχαν οι νησιωτικές περιοχές και η Αττική.
Το 55% δηλώνει ότι είχε πτώση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα και το 36% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Τα συμπεράσματα προβληματίζουν ως προς τις δυνατότητες ανάκαμψης της εμπορικής αγοράς, ωστόσο, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, δεν πρέπει να λησμονούνται δύο παράμετροι: Αφενός, το γεγονός ότι πλέον έχει εδραιωθεί η κουλτούρα των πωλήσεων εκτός φυσικού καταστήματος και αφετέρου, η κόπωση που παρατηρείται στην αγορά εξαιτίας του σωρευτικού αποτελέσματος των πολλαπλών κρίσεων και κυρίως της συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης ως συνέπεια της ακρίβειας… Ακόμα όμως και στις περιπτώσεις όπου ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, η αύξηση αυτή δεν υπερέβη το 10% για περισσότερες από τις μισές (56%) επιχειρήσεις. Αντίθετα, στις περιπτώσεις όπου ο κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, η μείωση για το 69% των επιχειρήσεων ήταν ισχυρότερη και υπερέβη το 20%.
Για τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (44%) η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων, από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν ο Ιούλιος, εικόνα που έχει καταστεί κανονικότητα τα τελευταία χρόνια, όπως και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου που εμφανίζει αξιοσημείωτη κίνηση. Σύμφωνα με την έρευνα, δεν παρουσιάστηκαν μεταβολές σχετικά με το ύψος του ποσοστού έκπτωσης καθώς το 39% των επιχειρήσεων προχώρησε σε εκπτώσεις μεταξύ 21% και 30%. Εντούτοις, ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων (32%) υιοθέτησε εκπτώσεις άνω του 40%, χαρακτηριστική ένδειξη των πιέσεων στον κλάδο και της ανάγκης για εύρεση ρευστότητας.
Συντριπτικό είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων (85%) που θεωρεί πως φέτος οι καταναλωτές ήταν περισσότερο συγκρατημένοι στις αγορές τους συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Το 74% των επιχειρήσεων έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις του ενεργειακού κόστους σε πολύ έως πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Η εν λόγω επιβάρυνση υπογραμμίζει το μέγεθος του προβλήματος, ιδιαίτερα εν όψει της έλευσης του ενεργοβόρου χειμώνα, θέτοντας εν αμφιβόλω τη χρηματοοικονομική βιωσιμότητα των ίδιων των επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, η ανάγκη ενεργειακής θωράκισης και διατήρησης των πολιτικών στήριξης μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων αναδύεται, εκ νέου, ως ισχυρή παράμετρος της οικονομικής πολιτικής.
Για το 58% των επιχειρήσεων το λειτουργικό κόστος συνεχίζει να αυξάνεται εντός του 2024, με ρυθμό που ξεπερνά το 10%, κάτι που είναι ενδεικτικό του μεγέθους των πιέσεων που ασκούνται σωρευτικά στον κλάδο μετά το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης.
Τέλος, πολύ σημαντικός παράγοντας, όπως δήλωσε το 71% των επιχειρήσεων, είναι το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που επηρέασε αρνητικά, από πολύ έως πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τους επαγγελματίες, θέτοντας ουσιαστικά τη βιωσιμότητά τους εν αμφιβόλω.
Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας: «Πικρή η γεύση των εκπτώσεων για τα μαγαζιά…»
Η αποτίμηση των εκπτώσεων, δεν ήταν ικανοποιητική ούτε για τους καταστηματάρχες της Βέροιας. Η κίνηση χαρακτηρίζεται υποτονική και κατώτερη των προσδοκιών, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών που επισκέφτηκαν τα καταστήματα, ήταν αρκετά συγκρατημένο στις αγορές τους, κυρίως λόγω της ακρίβειας.
«Δυστυχώς οι εκπτώσεις δεν πήγαν καλά, άφησαν πικρή γεύση στα ταμεία μας», υπογράμμισε στο ΛΑΟ η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας, κα Αθηνά Πλιάτσικα Τσιπουρίδου, με αφορμή τη λήξη της εκπτωτικής περιόδου. Συγκεκριμένα όπως είπε η κα Τσιπουρίδου: « Η ακρίβεια σαρώνει στα είδη πρώτης ανάγκης, στα τρόφιμα, σούπερ μάρκετ, η ενέργεια είναι στα ύψη. Αν δεν διορθωθούν αυτά, που δυστυχώς αδειάζουν πολύ γρήγορα τις τσέπες των καταναλωτών, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων φτάνει να μην μπορεί να βγάλει το μήνα, το μέλλον της αγοράς προβλέπεται δυσοίωνο. Οι καταναλωτές πλέον έχουν κατατάξει την ένδυση, την υπόδηση κλπ, σε δευτερογενή προϊόντα».
Η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κρούει το καμπανάκι του κινδύνου για το χειμώνα που έρχεται. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Ήδη το Καλοκαίρι έκλεισαν αρκετά μαγαζιά. Το χειμώνα που τα έξοδα είναι περισσότερα θα κλείσουν και άλλα. Σε κάθε δρόμο της αγοράς λειτουργούν τρία από τα 15 καταστήματα. Στο τέλος θα έχουμε μια αγορά « φάντασμα». Πρέπει η πολιτεία να ενδιαφερθεί έμπρακτα για το μικρομεσαίο επιχειρηματία, και να καταλάβει ότι βιώνει δύσκολες στιγμές. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, είμαστε η πραγματική οικονομία, που στηρίζεται όλος ο κοινωνικός ιστός της χώρας».