Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα, μοιάζουν οι μέχρι στιγμής εκτιμήσεις για την φετινή τουριστική σεζόν, που χαρακτηρίζεται όλο και από περισσότερες ταχύτητες, ανάλογα με τον προορισμό.
«Λίγο» έως «καθόλου ικανοποιημένοι» από την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν στη Χαλκιδική δηλώνουν πάνω από έξι στους δέκα επιχειρηματίες (ποσοστό 65%) της περιοχής, ενώ το 52% εκτιμά ότι αυτή θα είναι χειρότερη σε σχέση με την περσινή, έναντι ποσοστού 19% που προσδοκούν ότι θα είναι καλύτερη και 29% που αναμένουν, τα ίδια με πέρσι.
Επιπλέον, σχεδόν επτά στους δέκα (68%) υποστηρίζουν ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εύρεση προσωπικού και περίπου ίσο ποσοστό (69%) δηλώνει πως η κατασκευή του flyover στη Θεσσαλονίκη επηρεάζει τις μετακινήσεις προς Χαλκιδική.
Τα παραπάνω προκύπτουν από το δίμηνο «Βαρόμετρο της Οικονομίας της Χαλκιδικής», που καταρτίζει η εταιρεία «Interview» για λογαριασμό του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής. Η έρευνα διεξήχθη κατά τους μήνες Ιούνιο-Ιούλιο 2024, σε δείγμα 355 επιχειρήσεων-μελών του επιμελητηρίου.
Θα είχε ενδιαφέρον βέβαια να συνδυαστεί η παραπάνω έρευνα και με μια δεύτερη που θα απαντούσε στα «γιατί» και στους λόγους που καταγράφεται η παρούσα σεζόν ως χειρότερη από την περσινή για τους επαγγελματίες του τουρισμού. Είμαστε βέβαιοι πως η ακρίβεια, οι υψηλές τιμές στις παραλίες, με ελάχιστη κατανάλωση (από 30 ευρώ και πάνω…)σε ομπρέλες, καφέδες κλπ αλλά και στο φαγητό σε ταβέρνες, εστιατόρια, ακόμα και σε γυράδικα ή σουβλατζίδικα, αποτρέπει την πλειοψηφία των Ελλήνων κυρίως τουριστών να απολαύσουν όπως παλαιότερα το ελληνικό καλοκαίρι στη χώρα τους, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για οικογένεια με παιδιά που εκτός από το πρωινό και το μεσημεριανό, θέλουν και μια βραδινή βόλτα με ένα παγωτό (3 -4 ευρώ η μπάλα που την χάσαμε) που λατρεύουν τα παιδιά και δύσκολο να μην υποκύψεις στο βλέμμα τους.
Η τσέπη όμως όλο και περισσότερων Ελλήνων, δεν φτάνει… Πώς να πληρώσεις π.χ. ακόμα και την χωριάτικη στον τόπο σου, μέσο όρο 10 ευρώ; Κι από το καθόλου, προτιμάει, στο τσακιρ κέφι, να πάει κάπου κοντά για λιγότερες ημέρες. Που κι αυτό, δηλαδή, θα του κοστίσει διπλάσια και τριπλάσια σε σχέση με πέρσι και πρόπερσι. Όσο για τους ξένους τουρίστες, κυρίως από τα Βαλκάνια, πολλοί είναι αυτοί που έρχονται με φορτωμένα τα ΙΧ τους με τρόφιμα και με τα απαραίτητα, για όσες ημέρες μείνουν σε Χαλκιδική ή Πιερία, καθώς είναι ενημερωμένοι προφανώς για τις τιμές στα ελληνικά σούπερ μάρκετ…
Έχει ενδιαφέρον να διαβάσει κανείς τα σχόλια των πολιτών – καταναλωτών στα σόσιαλ μίντια κάτω από παρόμοια δημοσιεύματα γκρίνιας περί «μειωμένης τουριστικής κίνησης», που εκδηλώνουν εμφανώς το θυμό τους από τις παρατραβηγμένες τιμές που σε πολλές περιπτώσεις δεν ανταποκρίνονται στις προσφερόμενες υπηρεσίες. Τελικά κάθε πέρσι και καλύτερα ή κάθε φέτος και χειρότερα στον τουρισμό που κατά τα άλλα, «βουλιάζει» την χώρα και τα νησιά; Μοιάζει με γρίφο η παρούσα σεζόν, που βρίσκεται ακόμα στο μέσον ενός πρωτόγνωρου καυτού καλοκαιριού, που πέρα από τις «τσουχτερές» παραλίες, οδηγεί πολύ κόσμο να πάρει τα βουνά, για τον λόγο του ο καθένας, αλλά πρωτίστως, ως μια πιο δροσερή και ίσως πιο οικονομική επιλογή, ακόμα!
Πως μιζεριάσαμε έτσι τα καλοκαίρια μας σ΄ αυτόν τον τόπο; Που κάποτε, όχι πολύ μακρινά, με μια ομπρέλα, 2 πτυσσόμενες καρέκλες, καρπούζι, σάντουιτς, καφέ και κρύες μπύρες από την καντίνα, χαιρόμασταν ολημερίς τις παραλίες μας και τις θάλασσές μας, χωρίς κράτηση…
Κατά τα άλλα, τα αστικά κέντρα, δεν έχουν «αδειάσει» ακόμα… Για να δούμε την εβδομάδα του 15Αύγουστου, πόσοι και για πόσο θα φύγουν και πόσοι θα παραμείνουν «φρουροί» των πόλεων, αφού ευλόγως αδυνατούν να παρ-ακολουθήσουν το χρηματιστήριο των διακοπών, που εμφανώς πλέον βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Τέτοια, που θα πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά την πολιτική ατζέντα, οι αποχρώσεις του λεγόμενου «υπερτουρισμού» που χτυπάει παράπλευρα όλο και περισσότερες ελληνικές οικογένειες, χωρίς φρένο και κοινή λογική…
σ.σ. Η μόνη ελπίδα που έχει απομείνει είναι οι συγγενείς και οι φίλοι με παραθαλάσσιο και συναισθήματα, που το κρατάνε ακόμα ανοιχτό και προσκαλούν…Τζακ ποτ δηλαδή!
Σοφία Γκαγκούση