Το απόγευμα της Πέμπτης, 21ης Μαρτίου, ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των
διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Ὁ Χριστός εἶναι τό
Ἀρχέτυπο».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ.
στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο
κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας
«Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ.
Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Ἀπό τό ἑσπέρας τῆς περασμένης Κυριακῆς,
τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς, καί μέ τόν Ἑσπερινό τῆς Συγχωρήσεως εἰσήλθαμε στήν
Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή, τήν περίοδο τῆς μετανοίας καί τῆς προετοιμασίας
γιά τή μεγάλη ἑορτή τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου μας.
Ἡ περίοδος τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς δέν εἶναι ἡ μόνη περίοδος
μετανοίας. Ὅλη ἡ ζωή μας θά πρέπει νά εἶναι ζωή μετανοίας, διότι, ὅπως δέν
ὑπάρχει καμία ἡμέρα κατά τήν ὁποία νά μήν ἁμαρτάνουμε, ἔτσι δέν θά πρέπει νά
ὑπάρχει καί καμία ἡμέρα πού νά μήν μετανοοῦμε, ὥστε νά εἴμαστε πάντοτε κατά
δυνατόν ἕτοιμοι, γιά νά βρεθοῦμε ἐνώπιον τοῦ δικαιοκρίτου Κυρίου.
Ὅπως, ὅμως, ὅλα τά θέματα πού σχετίζονται μέ τόν ἄνθρωπο καί τή ζωή του
ρυθμίζονται ἀποτελεσματικότερα, ὅταν ὑπάρχει ὀργάνωση, ὅταν θέτουμε στόχους καί
ἀγωνιζόμεθα νά τούς ἐπιτύχουμε, τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τά πνευματικά θέματα καί
γιά τήν πνευματική μας ζωή. Ὄντως ἡ μετάνοια θά πρέπει νά συνοδεύει τή ζωή μας
καθημερινά, ὅπως τό βλέπουμε καί στή ζωή τῶν ἁγίων μας, ἀκόμη καί τῶν μεγάλων
ὁσίων καί θεοφόρων πατέρων, ἡ ἀνθρώπινη ἀδυναμία ὅμως ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα νά
ξεχνοῦμε συχνά αὐτή τή μεγάλη ἀρετή πού μᾶς σώζει, δηλαδή τή μετάνοια. Ἔχει ὡς
ἀποτέλεσμα νά χαλαρώνουμε καί νά πέφτουμε σέ μικρές καί μεγάλες ἁμαρτίες, χωρίς
νά δίδουμε σημασία καί προσοχή καί κυρίως χωρίς νά μετανοοῦμε. Ἐπειδή ὅμως ἡ
ἐπανάληψη τῆς ἁμαρτίας, ἔστω καί τῆς πιό μικρῆς, γίνεται συνήθεια, γίνεται
ἐμμονή καί μπορεῖ ἀκόμη καί νά μᾶς καταστρέψει, γι᾽ αὐτό ἡ Ἐκκλησία μας καί οἱ
θειότατοι πατέρες θέσπισαν τίς περιόδους τῆς νηστείας καί τῆς μετανοίας, πρίν
ἀπό τίς μεγάλες δεσποτικές ἑορτές, καί κυρίως πρίν ἀπό τή Μεγάλη Ἑβδομάδα καί
τό Πάσχα, γιά νά μᾶς ὑπενθυμίζουν τήν ἀνάγκη τῆς μετανοίας καί νά μᾶς
παρακινοῦν νά τήν κάνουμε πράξη στή ζωή μας, βοηθούμενοι καί ἀπό τή νηστεία.
Γιά νά ἐπιτύχουμε ὅμως στήν προσπάθειά μας καί νά διαπλεύσουμε «τό μέγα τῆς
νηστείας πέλαγος», ὅπως μᾶς κάλεσε ἡ Ἐκκλησία μας, θά πρέπει νά γνωρίζουμε ποῦ
ἀκριβῶς στοχεύουμε καί τί ἀκριβῶς θέλουμε νά ἐπιτύχουμε μέ τή μετάνοια καί τή
νηστεία. Γιατί, ὅπως ἔχουμε πεῖ καί ἄλλοτε, ἡ μετάνοια καί ἡ νηστεία δέν εἶναι
αὐτοσκοπός, ὅπως οὔτε καί ἡ προετοιμασία γιά τό Πάσχα εἶναι μία ἀόριστη ἔννοια,
καί πολύ περισσότερο δέν εἶναι ἀόριστη ἔννοια ἡ σωτηρία μας.
Ὁ πιστός δέν ἔχει σκοπό τῆς ζωῆς του νά γίνει καλός ἄνθρωπος, εὐσεβής καί
ἐνάρετος. Οὔτε ἡ προετοιμασία γιά τό Πάσχα συνίσταται στήν ἀποχή ἀπό κάποιες
τροφές ἤ στό νά ἐξομολογηθοῦμε καί νά κοινωνήσουμε.
Ὁ πιστός πρέπει νά ἔχει ὡς σκοπό τῆς ζωῆς του αὐτόν γιά τόν ὁποῖο τόν
ἔπλασε ὁ Θεός, δηλαδή τήν ὁμοίωσή του μέ τόν Θεό, τή μίμηση τοῦ Χριστοῦ. Τί μᾶς
λέγει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος; «Δι᾽ ὑπομονῆς τρέχωμεν τόν προκείμενον
ἡμῖν ἀγῶνα ἀφορῶντες εἰς τόν τῆς πίστεως ἀρχηγόν καί τελειωτήν Ἰησοῦν».
Ἔχοντας ὅλα αὐτά ὑπόψη μας, ἄς ἀγωνισθοῦμε καί αὐτή τήν Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή πνευματικά, ὥστε νά διαπλεύσουμε τό μέγα τῆς νηστείας πέλαγος, μέ σκοπό ὄχι μόνο νά συναντήσουμε τόν Χριστό ἀλλά καί νά ἑνωθοῦμε μαζί του ἀναστημένοι.