Το Πειραματικό Σχολείο ως δομή υπέρβασης του  υποβαθμισμένου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος  (Α’ μέρος: η αναγκαιότητα)

Το Πειραματικό Σχολείο ως δομή υπέρβασης του υποβαθμισμένου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος (Α’ μέρος: η αναγκαιότητα)

Γράφει ο Κων/νος Α. Ζώκος

Δάσκαλος Φυσικής


Με την ελληνική εκπαίδευση έχουμε ασχοληθεί με σειρά άρθρων. Στα τελευταία, η προσοχή μας επικεντρώθηκε στον εντοπισμό κάποιου παράγοντα που θα μπορούσε να αιτιολογήσει την αδυναμία που χαρακτηρίζει διαχρονικά την κεντρική κρατική διαχειριστική ομάδα να επιλύσει το πρόβλημα της διαρκούς υποβάθμισης του ελληνικού σχολικού συστήματος και αυτό ανεξάρτητα από τον ιδεολογικό, πολιτικό και οικονομικό προσανατολισμό της [1]. Σε μακροσκοπικό επίπεδο, αναδείχθηκε η ολοένα και εντονότερη διαπλοκή δύο διαφορετικών συστημάτων: του δημόσιου, κρατικού σχολικού και του ιδιωτικού, αγοραίου φροντιστηριακού. 

Η συν-ύπαρξη και συν-λειτουργία των δυο αυτών συστημάτων, η οποία οδηγεί τελικά σε ένα ενιαίο φροσχολικό σύστημα, εξελίσσεται μέσω αρνητικών αναδραστιστικών φαινομένων σε μια κατάσταση πτώσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία στη συνέχεια οδηγεί σε συνολική υποβάθμιση της κρατικής κοινωνίας. Η ανικανότητα ή η απροθυμία της κεντρικής κρατικής διαχειριστικής ομάδας να αντιληφθεί τις δυο οικονομίες, στα πλαίσια των οποίων λειτουργούν τα δυο συστήματα και κατά συνέπεια η αδυναμία ή η αποφυγή της αντιμετώπισης, από την ομάδα στη διαχρονία, των προβλημάτων της εκπαίδευσης - λαμβάνοντας υπόψη τις δύο διαφορετικές οικονομίες ταυτόχρονα - οδηγεί στην αδυναμία επίλυσης και κατά συνέπεια στη διαιώνιση της προβληματικής κατάστασης του ελληνικού σχολείου. Αυτά, συνοπτικά, τα έχουμε ήδη αναδείξει!

Ας κρατήσουμε τα δεδομένα: 

(α) Όλες οι βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης υπακούουν ταυτόχρονα σε δύο διαφορετικές οικονομίες, της ελεγχόμενης κρατικής και της ελεύθερης αγοράς. 

(β) Οι εκφάνσεις των δύο οικονομιών, το σχολικό σύστημα και το φροντιστηριακό σύστημα, διαπλέκονται κατά την ταυτόχρονη λειτουργία τους, (επι)δρώντας συνδυαστικά στους εκπαιδευτικούς φορείς και κυρίως στους σπουδαστές. 

(γ) Η μακροσκοπική εμφάνιση του συστήματος καταγράφεται ιδιαιτέρως αρνητική σε μακροσκοπικές διαδικασίες ελέγχου. 

(δ) Τα προϊόντα του κοινού φροσχολικού συστήματος καθώς διαχέονται στο επίπεδο της κοινωνίας την αλλοιώνουν, κάτι που εμφανίζεται όλο και περισσότερο με αρνητικό τρόπο. 

(ε) Τα υπάρχοντα κόμματα και οι κυβερνήσεις αναδεικνύονται ανίκανοι να αντιληφθούν και να αντιμετωπίσουν την πτωτική κατάσταση.

Η αδυναμία επίλυσης φαίνεται να επιταχύνει την πορεία της διαρκούς κατάρρευσης και πολλές φορές υποβάλλει τη σκέψη ότι θα ήταν καλύτερα να κλείσουν αυτά τα σχολεία και να οικοδομηθούν νέα. Από την άλλη μεριά, είναι αλήθεια ότι, δεν μπορεί η ίδια η κρατική δομή - κόμματα ή κεντρική κρατική διαχείριση - να προχωρήσει στο κλείσιμο των υπαρχόντων σχολείων και την αντικατάστασή τους από μια άλλη σχετική οντότητα, αφού αυτά (θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι) διαμορφώνουν και τα άτομα-υποστηρικτές τους. 

Τα ερωτήματα αναδύονται αβίαστα: 

θα μπορούσε να εφαρμοστεί ένας ενδιάμεσος, τρίτος δρόμος, ο οποίος θα διευκολύνει την διερεύνηση μετασχηματισμών στο ελληνικό σχολικό σύστημα που θα επιτρέψουν να βρεθούν νέοι τρόποι διαμόρφωσης των επιπέδων οργάνωσης και λειτουργίας του; 

Παράλληλα, θα ήταν δυνατόν να αναδυθούν δράσεις οι οποίες θα επιτρέψουν να επιδιωχθεί η θραύση του επικίνδυνου δεσμού των εκπαιδευτικών εκφάνσεων των δυο διαφορετικών οικονομιών και να διερευνηθεί ο απεγκλωβισμός του σχολικού από το φροντιστηριακό σύστημα; 

Ακόμη, θα μπορούσαν να οικοδομηθούν μέθοδοι άμεσης και διαρκούς εμπλοκής της κρατικής κοινωνίας σε όλη αυτή την διαδικασία, η οποία θα μπορούσε να αποδώσει ταυτόχρονα την αναβάθμιση των κοινωνικών υποκειμένων που τη συνιστούν, την απελευθέρωσή τους, αλλά και την καλλιέργεια νέων αξιών που να αποτελέσουν βάση για ένα κοινωνικό γίγνεσθαι που θα οδηγήσει σε κοινωνικές αλλαγές;

Είναι εμφανές ότι μια τέτοια διαδικασία αναζήτησης διαδρόμων διεξόδου από την παρούσα προβληματική κατάσταση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, θα μπορούσε να επιχειρηθεί με τη συνδρομή πειραματικών δομών, όπως πειραματικά σχολεία! Στο πλαίσιο αυτών θα ερευνώνται συνεχώς - με λογική αυτοελέγχου, αυτορρύθμισης και βελτιστοποίησης - μέθοδοι επίτευξης των στόχων που θα τεθούν, τόσο στα επιμέρους στοιχεία της οργάνωσης της δομής, όσο και στο όλο σχολείο όπου περιλαμβάνονται όλοι οι φορείς του, τα γνωστικά αντικείμενα, οι τρόποι βέλτιστης οργάνωσης και οι διάδρομοι διάχυσής του στην κρατική κοινωνία, κυρίως σε αυτή που αποτελεί το άμεσο περιβάλλον της πειραματικής δομής.

Εμφανίζεται, βέβαια, το ερώτημα κατά πόσο είμαστε ικανοί, Κράτος και (κρατική) Κοινωνία να επιδιώξουμε την υλοποίηση και να ακολουθήσουμε αυτόν τον δρόμο. Αυτό όμως, διεξοδικότερα, αλλά και αρκετά άλλα σχετικά θα τα προσεγγίσουμε με το δεύτερο μέρος του άρθρου.

Σημείωση: Εικόνα από εφαρμογή της πειραματικής μεθόδου προσέγγισης της Φυσικής PhyLIA, στα τέλη της δεκαετίας του 1990 σε θερινό σχολείο της ΕΕΦ.

[1] Κωνσταντίνος Α. Ζώκος, Το προβλέψιμο των επιδόσεων στο PISA και οι δυο οικονομίες που σαμποτάρουν την(δι)έγερση του «άταφου νεκρού», εφημερίδα ΛΑΟΣ (13-14/1/2024) [όπου υπάρχει και μερική αναφορά σε προηγούμενη σχετική αρθρογραφία]

Εφημερίδα ΛΑΟΣ 2
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα ΛΑΟΣ 2 -

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μήνυμα του Δημάρχου Νάουσας Νίκου Κουτσογιάννη για την  Εθνική Επέτειο  της 28ης Οκτωβρίου

Μήνυμα του Δημάρχου Νάουσας Νίκου Κουτσογιάννη για...

Η 28η Οκτωβρίου 1940 δεν είναι απλώς μια ημερομηνία στο...

Μήνυμα του Δημάρχου Βέροιας Κ. Βοργιαζίδη για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940

Μήνυμα του Δημάρχου Βέροιας Κ. Βοργιαζίδη για την...

Σήμερα γιορτάζουμε μια από τις λαμπρότερες σελίδες...

Μήνυμα του Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Βασίλη Κοτίδη για την επέτειο του «ΟΧΙ»

Μήνυμα του Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Βασίλη Κοτίδη...

Η 28η Οκτωβρίου 1940 αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές...

Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΑΣ  ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΚΑΙ   Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ  ΤΗΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ Εἷς οἰωνός ἄριστος, ἀμύνεσθαι περί πάτρης (Ομήρου Ιλιάδα Μ 243)

Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΑΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΚΑΙ Η...

Γράφει ο Αναστάσιος ΒασιάδηςΟι επισφαλείς διεθνείς...

«ΕΠΙ ΤΗ ΕΠΕΤΕΙΩ ΤΗΣ 28ΗΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940» «ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΙ ΛΕΥΤΕΡΩΘΗΚΑΝ»

«ΕΠΙ ΤΗ ΕΠΕΤΕΙΩ ΤΗΣ 28ΗΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940» «ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΚΑΙ...

Κείμενο του  ΔΗΜ. Σ. ΛΟΥΚΑΤΟΥΣυντάκτης του Λαογραφικού...

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΟΡΤΗΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΟΡΤΗΣ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ...

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,Συμπληρώνονται σήμερα 85...

Κέντρο Κοινότητας Δήμου Βέροιας: Δράση εμβολιασμού παιδιών σε καταυλισμούς Ρομά, κατά της ιλαράς

Κέντρο Κοινότητας Δήμου Βέροιας: Δράση εμβολιασμού...

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε στις  22 Οκτωβρίου 2025 η δράση...

Θεία Λειτουργία και τέλεση πάνδημου ετήσιου μνημόσυνου στην Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα

Θεία Λειτουργία και τέλεση πάνδημου ετήσιου...

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου «Άγιος Γεώργιος...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Η είδηση της αιφνίδιας απώλειας του 66χρονου ηλεκτρολόγου Γιώργου Κουτσιώνη, το πρωί της Τετάρτης (29/5/2024), σκόρπισε θλίψη στην κοινωνία της Βέροιας.  Ο Γιώργος Κουτσιώνης υπήρξε άριστος επαγγελματίας και...

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...