Γράφει ο Γαβριήλ Χ. Παπαδόπουλος
Στο φύλλο του ΛΑΟΥ της Τρίτης 3-10-202 ο συγγραφέας (Γιάννης Γεωργουδάκης)με κοινωνιοκεντρική διάθεση, διαπιστώνει παραμερισμό των γυναικών από τους άνδρες ανέκαθεν, έστω και λιγώτερο σήμερα. Εχουμε βέβαια και διαπιστωμένες πρόσφατες δολοφονίες και κακοποίηση γυναικών από άνδρες. ( Για κακοποίηση ανδρών δεν μιλά κανείς , μήπως δεν υπάρχει ? )
Μεταξύ άλλων κατηγορεί τον Χριστιανισμό για μη ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.
Σημειώνω τα παρακάτω με κάθε καλή διάθεση, πιστεύοντας ότι αδικεί στο γραπτό του την Ορθοδοξία μας, που ίσως δεν καλογνωρίζει αλλά βλέπει μόνο τα επιφαινόμενα. Πάντα υπάρχει και η άλλη πλευρά του λόφου.
1. Γράφει επιλεκτικά και γενικεύει απόλυτα. Ετσι όμως δημιουργούνται και λαθεμένες εντυπώσεις. Και αυτό χρειάζεται διορθωτική παρέμβαση.
Γιατί κατά την προπαγάνδα , ρίξε λάσπη, κάτι θα μείνει.
2. Η Εύα ήταν ισότιμη με τον Αδάμ, δεν προκύπτει από πουθενά ανισότητα .
3. Στο τμήμα του Βιβλίου Εκκλησιαστικών κανόνων «Πηδάλιον» του Νικοδήμου Αγιορείτου , αναφέρεται πράγματι ότι ‘η γυναίκα δεν έχει την άδεια να αφήνει τον άνδρα της ‘, ακόμη και αν την δέρνει, ξοδεύει την προίκα της, με άλλες γυναίκες πορνεύει, αυτή πρέπει να καρτερεί. ‘ . Αυτό πιστεύω ότι είναι σύσταση, όχι επιβολή.
Δεν παραθέτει το παρακάτω , ‘ αν είναι και άπιστος … να συγκατοικεί με αυτόν, ίσως με το παράδειγμα της τον επιστρέψει εις θεογνωσίαν. ‘. Τέτοιο παράδειγμα δίνει σε διήγημά του ο Παπαδιαμάντης, ως ακρότητα υπομονής , καρτερίας , ίσως και αγιωσύνης. Πόση υπομονή έχουν τα ζευγάρια σήμερα …
Δεν γνωρίζει ίσως το μη επιτρεπτό της διάλυσης του γάμου, όπως είπε ο Χριστός, εκτός αν υπάρχει λόγος πορνείας που ταιριάζει εξίσου και σε άντρες και σε γυναίκες .
Όπως σημειώνει αλλού στο Πηδάλιο του ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης ερμηνεύοντας σχετικό κανόνα, ‘εύλογος αιτία του χωρισμού του ανδρογύνου άλλη καμμία δεν είναι, ειμή η πορνεία, ή η μοιχεία του ανδρός και της γυναικός ‘. Δεν εξαιρεί τις γυναίκες.
4. Για όποιον δε αντιτάξει ότι το Πηδάλιον είναι αυστηρό και ανεπίκαιρο, κατά τον Αγιο Πα’ί’σιο :
Το Πηδάλιο λέγεται πηδάλιο, γιατί οδηγεί προς την σωτηρία τον άνθρωπο πότε με τον έναν τρόπο και πότε με τον άλλον, όπως ο καραβοκύρης πάει το πηδάλιο πότε αριστερά και πότε δεξιά, για να βγάλη το καράβι στην ακτή. Αν το πάη ολόισια, χωρίς να στρίψη όπου χρειάζεται, θα ρίξη το καράβι πάνω στα βράχια, θα το βουλιάξη και θα πνιγούν οι άνθρωποι. Αν ο πνευματικός χρησιμοποιή τους κανόνες σαν… κανόνια, και όχι με διάκριση, ανάλογα με τον άνθρωπο, με την μετάνοια που έχει κ.λπ., αντί να θεραπεύη ψυχές, θα εγκληματή.....
5. Να προστεθεί και το του Αποστόλου Παύλου : ‘ ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ. Πάντες γαρ υμείς εις εστέ εν Χριστώ Ιησού ‘
6. Τρανό παράδειγμα η τιμή και προσκύνηση της Εκκλησίας και του λαού μας στην Μεγαλόχαρη. Τι να πρωτοπεί κανείς για την Παναγιά μας. Να προσθέσουμε και την ξεχωριστή θέση των γυναικών στο Αγιολόγιο και τα συναξάρια της Εκκλησίας μας .
Με όλα τα παραπάνω και άλλα πολλά που δεν αναφέρονται εδώ, φαίνεται ότι η Ορθοδοξία σέβεται και τιμά την γυναίκα. Πολλή μελάνι βέβαια έχει χυθεί για ισότητα, συμπληρωματικότητα κλπ των δύο φύλων, που τώρα μας λένε ότι είναι περισσότερα. Δεν διαθέτω εξειδίκευση αλλά μόνο κοινόν νουν. Μπορεί να κάνω και λάθος…