Απαιτούνται ακριβά τοπογραφικά διαγράμματα για κάθε ιδιοκτησία ξεχωριστά και μία γραφειοκρατική διαδικασία η οποία φοβάμαι πως θα είναι αποτρεπτική για πολλούς μικροϊδιοκτήτες, οι οποίοι θα χρειασθεί να προσφύγουν σε εξειδικευμένους επαγγελματίες, συμβολαιογράφους, τοπογράφους, λογιστές κ.λ.π. για την σύνταξη του φακέλου των δικαιολογητικών που απαιτεί η υπουργική απόφαση.
Καλά τα διθυραμβικά σχόλια και οι υπερβολικές ευχαριστίες προς τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο. ο οποίος υπέγραψε και αναρτήθηκε στο ΦΕΚ 2583 από 20 Απριλίου 2023 την υπ. αριθμ. 61934ΕΞ 2023 απόφαση του για την υπό προϋποθέσεις παραχώρηση ποσοστού 24% που διεκδικούσε το Δημόσιο επί των μικροϊδιοκτησιών των Ριζωμάτων αλλά για την πλήρη και σωστή ενημέρωση των συντοπιτών μου έχω να παρατηρήσω και επισημάνω τα εξής ουσιώδη ερωτήματα:
1. H παραχώρηση θα γίνει με βάση την υπ. αριθμ. 54/1956 απόφαση της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων Βέροιας. Εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην συμπεριληφθούν όλες οι εκτάσεις των δικαιούχων, διότι υπήρξαν πολλές μεταβολές στην χρήση γης, όπως λιβαδότοποι που έγιναν αγρού, εκχερσωθέντες αγροί κ.α. Εν ολίγοις οι περιγραφείσες εκτάσεις στην απόφαση του 1956 δεν έχουν καμία σχέση με την σημερινή εικόνα (υπολείπονται κατά πολύ των πραγματικών εκτάσεων).
2. Με το ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/122552/7283/22/11/2022 το Υπουργείο Περιβάλλοντος ζήτησε από την Διεύθυνση Δασών Ημαθίας να προβεί σε ανάκληση της δήλωσης του Δημοσίου ως προς το 19% εκ του συνολικού 24% που διεκδικούσε. Γιατί δεν ζήτησε ανάκληση όλου του ποσοστού; για να λυθεί άμεσα το ζήτημα.
3. Για την παραχώρηση θα ακολουθηθεί μία γραφειοκρατική, χρονοβόρα και αμφίβολης αποτελεσματικότητας διαδικασία η οποία θα ταλαιπωρήσει χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες οι οποίοι θα χρειαστεί να προσκομίσουν ενώπιον της Κτηματικής Επιτροπής πολλά έγγραφα. Από τα έγγραφα αυτά αποκλείεται ο όρκος. Πολλοί όμως ιδιοκτήτες κατοχύρωσαν την ιδιοκτησία τους μέσω ένορκων βεβαιώσεων. Θα ληφθούν υπόψιν αυτές οι ένορκες βεβαιώσεις?
4. Μπορεί το τίμημα παραχώρησης να είναι συμβολικό (1 ευρώ) αλλά η σύνταξη τοπογραφικών διαγραμμάτων με βεβαίωση του συντάξαντα μηχανικού, θα κοστίσει δυσανάλογα στους μικρούς ιδιοκτήτες των Ριζωμάτων αφού ο κλήρος μας είναι μικρός και κατακερματισμένος. Όλοι μας ξέρουμε ότι τα τοπογραφικά διαγράμματα κοστίζουν ακριβά ειδικά σε μικρούς και διάσπαρτους κλήρους. Ένα τοπογραφικό διάγραμμα μπορεί να κοστίσει 200 ή 300 ευρώ το αγροτεμάχιο. Φανταστείτε πόσο μεγάλο και δυσανάλογο με την αξία του παραχωρούμενου ποσοστού θα είναι το κόστος για τους μικρούς ιδιοκτήτες της περιοχής. Για να διορθωθεί η αδικία μία λύση υπάρχει. Διά νέου νόμου να μην υποχρεώνονται οι ιδιοκτήτες σε προσκόμιση τοπογραφικού διαγράμματος αλλά μόνο κτηματογραφικού αποσπάσματος το οποίο έλαβαν από τις υπηρεσίες του Κτηματολογίου.
5. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας προβλέπεται πέραν της καταβολής του τιμήματος στην ΔΟΥ και η εξόφληση του αναλογούντoς ΦΜΑ, δηλαδή του φόρου μεταβίβασης ακινήτου, ο οποίος υπολογίζεται σε 3% επί της φορολογητέας αξίας του αγρού (άρα μία ακόμα χρηματική επιβάρυνση).
Τώρα για τους αντικειμενικούς πολίτες και χάριν μόνο της κακοποιημένης Αλήθειας, έχω να σημειώσω ότι το θέμα ανακινήθηκε αρχικά από εμένα προσωπικά στις 3 Αυγούστου του 2020. Στην συνέχεια ο πολιτικός φορέας που ανήκω, το ΠΑΣΟΚ, προχώρησε στην πρώτη ερώτηση στην Βουλή δια του Βουλευτή κ. Γιώργου Αρβανιτίδη, ο οποίος προχώρησε και σε άλλη κοινοβουλευτική ενέργεια / αναφορά.
Ακολούθησαν πολλές και ποικίλες ενέργειες για την ανάδειξη του προβλήματος, δημοσιεύσεις σε τοπικά και πανελλαδικά ΜΜΕ, αναφορές, ερωτήσεις στην Βουλή των Βουλευτών της ΝΔ, κ. Μπαρτζώκα, του ΣΥΡΙΖΑ κ. Τόλκα, αναφορές σε δημοτικά συμβούλια, συναυλία αλληλεγγύης, ανάρτηση πανό στην είσοδο του χωριού, λαϊκές συνελεύσεις των κατοίκων, κατάθεση ενστάσεων και αντιρρήσεων στο Κτηματολόγιο με εμφαντικότερη αυτήν που αφορούσε την διαφορετική μεταχείριση των ιδιοκτησιών μας σε Ημαθία και Πιερία , όπου το Δημόσιο μας απέδιδε ιδιοκτησιακά ποσοστά 76% και 100% αντίστοιχα κ.λ.π.
Επίσης ζητήθηκε από την διοίκηση του Δασικού Συν/σμου και συμφωνήθηκε (υποτίθεται) κοινή κάθοδος μας στην Αθήνα.
Βέβαια στην συνέχεια οι διοικούντες τον Δασικό Συν/σμο επέλεξαν για δικούς τους λόγους κάθοδο στο υπουργείο συνοδεία άλλου συντοπίτη.
Όλοι μας κρινόμαστε και για τις θέσεις μας και για τα πεπραγμένα μας.
Προσωπικά αισθάνομαι υπερήφανος για την συνεπή στάση μου όλα αυτά τα 2,5 χρόνια και έτυχα της θερμής υποστήριξης της πλειοψηφίας των συντοπιτών μου, καθώς και του προέδρου της Κοινότητας Σάκη Καραβασίλη και του Κοινοτικού Συμβουλίου.
Για να βγάλει αβίαστα και ασφαλή συμπεράσματα για την ακρίβεια ή μη των γραφομένων μου, επισυνάπτω το υπ.αριθ. 2583 από 20/04/2023 ΦΕΚ (δύο μόλις ημέρες πριν την διάλυση της Βουλής) που περιλαμβάνει τους όρους και τις προϋποθέσεις μεταβίβασης. Τέλος για να υπενθυμίσω σε ορισμένους ένα δείγμα των πολλών ενεργειών τόσο δικών μου όσο και του ΠΑΣΟΚ, αναρτώ και την πρώτη κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργου Αρβανιτίδη.
Θανάσης Δέλλας
Υποψήφιος Βουλευτής
ΠΑΣΟΚ Κίνημα Αλλαγής
Νομού Ημαθίας