Του Χρήστου Μπλατσιώτη
Η πολύ ενδιαφέρουσα στήλη «ΜεΜιαΜατιά» της εφημερίδας «Λαός», που δημοσιεύει και σχολιάζει παλιές φωτογραφίες της Βέροιας, με την επιμέλεια του σπουδαίου Βεροιώτη συλλέκτη, Στέργιου Ζυγουλιάνου, παρουσίασε πρόσφατα μια σπάνια φωτογραφία της μπαζωμένης πλευράς της οδού Ανοίξεως της Βέροιας, όταν ακόμη προετοιμάζονταν για να μετατραπεί σε πάρκο, δείχνοντας στο βάθος και τον υπό κατασκευή Ιερό Ναού των Αγίων Αναργύρων.
Το δημοσίευμα με τη φωτογραφία αναρτήθηκαν στη σελίδα «Παλιές φωτογραφίες της Βέροιας» στο Facebook και έγιναν αιτία για να ξετυλιχτεί ένας ενδιαφέρον διάλογος αναμνήσεων από μέλη της ομάδας, ο οποίος επικεντρώθηκε κυρίως σε έναν αγώνα αυτοκινήτων της ΕΛΠΑ (σιρκουΐ) που έγινε το 1968 μέσα στην πόλη της Βέροιας και είχε τραγική κατάληξη αφού έγινε αιτία να χάσει τη ζωή του ένας 18χρονος θεατής από τη Θεσσαλονίκη.
ΤΟ «ΣΙΡΚΟΥΪ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ»
Το περίγραμμα της διαδρομής του ράλι όπως το σχημάτισε ο Σπύρος Λαμπρινός
Ο αγώνας πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 14 Απριλίου του 1968 (Κυριακή των Βαΐων). Συμπεριλαμβάνονταν στο καλεντάρι της ΕΛΠΑ που εκείνη την εποχή ήθελε να αναπτύξει τα «σιρκουΐ» εντός των πόλεων και για τον λόγο αυτό ονομάστηκε «σιρκουΐ της Βέροιας». Ήταν χαρακτηρισμένος ως αγώνας ταχύτητα διάρκειας μια ώρας και τη διοργάνωση είχε αναλάβει η ΕΛΠΑ Β. Ελλάδος σε συνεργασία με την εταιρεία πετρελαιοειδών ESSO PAPPAS.
Η διαδρομή των περίπου 2 χιλιομέτρων αναπτύσσονταν «κυκλικά» μεταξύ των οδών Ανοίξεως – Βενιζέλου – Ελιάς – Ανοίξεως. Ξεκινούσε από τη διασταύρωση Ελιάς- Βενιζέλου και μέσω Βενιζέλου και Ανοίξεως «έκλεινε» στην οδό Ελιάς και επαναλαμβάνονταν. Στο διάλογο του Facebook που προανέφερα ο πάντα έγκυρα σχολαστικός, Σπύρος Λαμπρινός, σχημάτισε το περίγραμμα της διαδρομής και το αναδημοσιεύω.
Σύμφωνα με την προκήρυξη της ΕΛΠΑ στον αγώνα μπορούσαν να συμμετέχουν αυτοκίνητα 4 κατηγοριών:
-Τρείς κατηγορίες αυτοκίνητων «τουρισμού» (μικρών, μεσαίων και μεγάλων)
-Μία κατηγορία αυτοκινήτων «σπορ» αυτοκινήτων.
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ «ΘΡΥΛΟΙ» ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
Από δημοσιεύματα αγωνιστικών περιοδικών εκείνης της εποχής βρίσκουμε μεταξύ άλλων συμμετοχές θρυλικών τύπων οχημάτων όπως η BMW 2002 ti, το Audi Super 90, το Renault-Gordini, η Porsche 911, η Jaguar Ε-Τype, η Chevrolet Sting Ray, τα NSU 1000 TT και NSU-Wankel , το Mini Cooper, η Alfa Romeo GTA, η Ford Cobra κ.α.
Πέρα από τους τακτικούς οδηγούς των αγώνων της ΕΛΠΑ στο «σιρκουΐ της Βέροιας». μπορούσαν να δηλώσουν συμμετοχή, και «απλοί» οδηγοί της περιοχής ή ευρύτερα που ήθελαν να νιώσουν, να επιδείξουν ή να ενταχθούν στο σπορ (wannabe…). Το κόστος συμμετοχής για αυτούς τους οδηγούς είχε οριστεί στις 300 δραχμές, που συμπεριλάμβανε και τα διάφορα ασφάλιστρα του αγώνα.
Την ημέρα του αγώνα, η «πίστα» και οι παρακείμενοι δρόμοι είχαν κλείσει από νωρίς και το πρωί πραγματοποιήθηκαν οι δοκιμαστικές διαδρομές. Ο αγώνας ξεκίνησε λίγο μετά το μεσημέρι και πλήθος κόσμου είχε σπεύσει ασφυκτικά σε κάθε σημείο του αγώνα για να παρακολουθήσει από κοντά το συγκλονιστικό πέρασμα των αυτοκινήτων, ενώ όλα τα μπαλκόνια των σπιτιών κατά μήκος της διαδρομής ήταν εξίσου γεμάτα.
Η ΜΟΙΡΑΙΑ BMW
Απέμεναν μόλις 7 λεπτά για να ολοκληρωθεί ο αγώνας και ένα BMW που οδηγούσε ο Χαράλαμπος Ηλιάδης από τη Θεσσαλονίκη, κατευθύνονταν προς τον τερματισμό στην οδό Ελιάς, ερχόμενο από την ευθεία της Ανοίξεως με περίπου με 120 χλμ την ώρα. Όμως λίγο πριν τη στροφή του πάρκου, έσκασε το μπροστινό αριστερό λάστιχο του αυτοκινήτου και το όχημα βγήκε από την πορεία του, ανεβαίνοντας στο πεζοδρόμιο, σπάζοντας τα σχοινιά ασφαλείας και «σταματώντας» ανάμεσα σε δέματα από άχυρο και κορμιά θεατών.
Η σκόνη, οι καπνοί και οι φωνές του πανικού διέγραφαν ήδη την τραγωδία που διαπιστώθηκε λίγα λεπτά αργότερα. Ένας 18χρονος θεατής, ο Γιώργος Παυλίδης από τον Εύοσμο Θεσσαλονίκης, έχασε επιτόπου τη ζωή του καθώς το αυτοκίνητο τον πήρε από κάτω και τον τραυμάτισε σοβαρά στο κεφάλι. Άλλοι τρείς νεαροί ήταν επίσης πεσμένοι κάτω, γεμάτοι αίματα αλλά έχοντας τις αισθήσεις τους.
Ο αγώνας διακόπηκε αμέσως και αγωνιστικά αυτοκίνητα που βρέθηκαν μπροστά από το σημείο της τραγωδίας, έγιναν ασθενοφόρα και μετέφεραν τους τέσσερις νεαρούς στο νοσοκομείο της Βέροιας.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο άτυχος Παυλίδης, επιχειρούσε να φωτογραφήσει τα διερχόμενα αυτοκίνητα πλησιάζοντας το οδόστρωμα και δεν πρόλαβε να τραβηχτεί την ώρα που η μοιραία BMW έρχονταν κατά πάνω του. Στο νοσοκομείο όπου διακομίστηκε, διαγνώστηκε με «κάταγμα βάσεως κρανίου και εσωτερική αιμορραγία» εξ αιτίας των οποίων υπέκυψε σχεδόν αμέσως. Ο οδηγός του αυτοκινήτου συνελήφθη και στάλθηκε στο αυτόφωρο με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας.
Για την ιστορία, μέχρι τη διακοπή του αγώνα, ταχύτερος οδηγός και «νικητής» ήταν ο Δημήτρης Αγγλούπας με Ford Cobra. Όμως την καρό σημαία του «σιρκουΐ της Βέροιας» την είχε κερδίσει ο θάνατος.