Tη νέα ψηφιακή υπηρεσία ίδρυσης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr καθώς και την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών (ΕΠΔΔ) παρουσίασαν χθες Παρασκευή ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης Λεωνίδας Χριστόπουλος, στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Γ. Γρ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης όπου συμμετείχαν και οι Υπουργοί Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.
Η διαδικασία ίδρυσης ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr. ενοποιείται σε μία μόνο πράξη και ψηφιοποιείται πλήρως για τον πολίτη.
Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη είτε απευθείας, στο atomiki.gov.gr, είτε μέσω του gov.gr, στην ενότητα «Επιχειρηματική δραστηριότητα» και την υποενότητα «Έναρξη και λύση επιχείρησης». Η λειτουργία της είναι ιδιαίτερα απλή, καθώς τα περισσότερα στοιχεία αντλούνται αυτόματα, κατόπιν έγκρισης του πολίτη.
Για την ίδρυση ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr. ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε ότι χιλιάδες επιχειρήσεις ιδρύονται κάθε μέρα και πέρυσι ιδρύθηκαν 50.000 ατομικές επιχειρήσεις. Από εδώ και στο εξής όμως, είπε, «Οι πέντε φυσικές επισκέψεις που χρειαζόταν, γίνονται πέντε λεπτά και η επίσκεψη είναι πλέον ψηφιακή μέσω του gov.gr. καθώς με ένα κλικ ο πολίτης μπορεί να γνωρίζει εύκολα, προσβάσιμα, λειτουργικά ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει. Όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από σήμερα οι πολίτες οι οποίοι θέλουν να ιδρύσουν ατομική επιχείρηση μπορούν να το κάνουν με μερικά κλικ μέσα σε πέντε λεπτά μέσω του Gov.gr. Ήδη, έχουν γίνει 8 ενάρξεις ατομικής επιχείρησης και πλέον, τα φυσικά πρόσωπα που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον εμπορικό κλάδο με έδρα στην Ελλάδα, μπορούν να κάνουν χρήση της εφαρμογής για την “Έναρξη Ατομικής Επιχείρησης μέσω του Gov.gr, χωρίς να απαιτείται καμία προπαρασκευαστική ενέργεια. Διευκρίνισε επίσης οτι «την έναρξη μπορεί να πραγματοποιήσει και τρίτο πρόσωπο με την προϋπόθεση να εξουσιοδοτηθεί μέσα από την παρούσα εφαρμογή».
Σημειώνεται ότι την εν λόγω εφαρμογή μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο όσοι πολίτες εκκινούν ατομική επιχείρηση με εμπορική δραστηριότητα. Όπως υπογράμμισε ο κ. Χριστόπουλος, «για τις ατομικές επιχειρήσεις μη εμπορικής δραστηριότητας (πχ δικηγόροι) ισχύει η φυσική διαδικασία και μόνο. Στόχος είναι, και αφού τεθεί σε λειτουργία το Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (ΜΜΕΟΔ), να δοθεί η δυνατότητα και στους υπόχρεους εγγραφής στο εν λόγω μητρώο να κάνουν χρήση της νέας εφαρμογής».
Μάλιστα, ο κ. Χριστόπουλος αναφέρθηκε και στο διοικητικό κόστος το οποίο ανερχόταν σε 17.400.000 ευρώ ετησίως σύμφωνα με στοιχεία του 2019 και με τη νέα διαδικασία, μέσω του gov.gr, πλέον το κόστος υπολογίζεται πως θα κυμαίνεται στα 7.691.000 ευρώ, συνεπώς θα μειωθεί κατά 56%.
Εξήγησε ότι «μέχρι και σήμερα ο πολίτης που επιθυμούσε να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης με εμπορική δραστηριότητα έπρεπε να μεταβεί στο αρμόδιο Επιμελητήριο και να καταθέσει μια σειρά δικαιολογητικών ώστε να εκδώσει τη βεβαίωση προεγγραφής από το ΓΕΜΗ. Εννοείται ότι το ίδιο πρέπει να κάνει και σήμερα αν επιλέξει τον δρόμο της δια ζώσης εξυπηρέτησης. Ακολούθως, έπρεπε να μεταβεί σε κατάστημα του ΕΦΚΑ καταθέτοντας μια σειρά νέων δικαιολογητικών για να εκδώσει τη βεβαίωση προεγγραφής από τον ΕΦΚΑ». Όπως τόνισε, «για να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης ο πολίτης χρειαζόταν να επισκεφθεί 5 υπηρεσίες χωρίς να συνυπολογίζονται οι υπηρεσίες που απαιτούνται προκειμένου για την έκδοση των απαραίτητων δικαιολογητικών».
Πώς θα λειτουργεί
η εφαρμογή
Για τη χρήση της υπηρεσίας απαιτείται ο πολίτης:
- να διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ
- να είναι ενήλικος Έλληνας υπήκοος ή υπήκοος άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
- να μην έχει ήδη ατομική επιχείρηση
- και η έδρα της επιχείρησης να είναι στην Ελλάδα
Τα στοιχεία που θα χρειαστεί να γνωρίζει ο χρήστης καθώς θα του ζητηθούν να τα συμπληρώσει είναι:
- οι προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet
- ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου για ιδιόκτητη έδρα ή ο αριθμός συμβολαίου και το έτος σύνταξης του για μισθωμένη έδρα με την προϋπόθεση ότι στο μισθωτήριό αναγράφετε ο ΤΚ στη διεύθυνση της έδρας
- τα στοιχεία της Επιχείρησης όπως ΚΑΔ και εμπορικός τίτλος.
Σε περίπτωση που δεν προβεί το ίδιο το φυσικό πρόσωπο σε ενέργειες έναρξης αλλά αποφασίσει να εξουσιοδοτήσει τρίτο πρόσωπο το μόνο που απαιτείται είναι να γνωρίζει τον ΑΦΜ του εξουσιοδοτούμενου.
Η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς με την δημιουργία της Βεβαίωσης έναρξης εργασιών της επιχείρησης. Το έγγραφο διαθέτει τα χαρακτηριστικά ασφαλείας του gov.gr με προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα και χρονοσήμανση, κωδικάριθμο και κωδικό QR για την επαλήθευση του.
Μπορεί να διακινηθεί τόσο ηλεκτρονικά όσο και έντυπα, ενώ στην έντυπη μορφή του δεν χρειάζεται επικύρωση αφού επιβεβαιώνεται με την εφαρμογή εγγυρότητας εγγράφων του gov.gr. Η ανάκτηση της βεβαίωσης γίνεται στη σελίδα myΑΑΔΕ.
Μόλις εκδοθεί η βεβαίωση έναρξης εργασιών για την ατομική επιχείρηση ο πολίτης πρέπει να προβεί σε εγγραφή και υπαγωγή στην ασφάλιση του eΕΦΚΑ χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη ψηφιακή υπηρεσία μέσω του gov.gr. Σε περίπτωση παράλειψης του συγκεκριμένου βήματος και μη υποβολής αίτησης, η εγγραφή θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτα με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού οργάνου.
Η νέα διαδικασία για την έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr έχει ήδη καταχωριστεί στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος». Όλοι οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να δουν πληροφορίες για την διαδικασία όπως τους τρόπους που αυτή παρέχεται, τους φορείς που είναι αρμόδιοι, το θεσμικό πλαίσιο, τα προαπαιτούμενα και πολλά άλλα, καθώς και να διαπιστώσουν πόσα ψηφιακά βήματα πραγματοποιούνται μέσα στα 5 λεπτά που απαιτούνται για να προβούν στην ίδρυση της ατομικής τους επιχείρησης.
Όπως σημειώθηκε στο επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε: η συγκεκριμένη εφαρμογή να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από αλλοδαπούς πολίτες τρίτων χωρών που έχουν βάσει της άδειας διαμονής τους τη δυνατότητα για άσκηση αυτόνομης επαγγελματικής δραστηριότητας και θα υλοποιεί διασύνδεση με τον e-ΕΦΚΑ για την αυτεπάγγελτη εγγραφή.