Ένας στους δύο καταναλωτές μειώνει τις αγορές τους για βασικά καταναλωτικά είδη π.χ. διατροφή, ενώ μεγάλο είναι και το «ψαλίδι» στις δαπάνες για βασικές υπηρεσίες, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που αποκαλύπτει τη δραστική αλλαγή των αγοραστικών συνηθειών των καταναλωτών, καθώς παρατηρείται μια ξεκάθαρη τάση για εξοικονόμηση χρημάτων. Η πλειοψηφία των καταναλωτών έχει περικόψει σημαντικά τις δαπάνες του οικογενειακού «προϋπολογισμού», λόγω της ακρίβειας και των συνεχών ανατιμήσεων, εξαιτίας του πληθωρισμού και της παρατεταμένης κρίσης.
Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι:
Το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
Το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος.
Το 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
Το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
Το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του. Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Η έρευνα έγινε από τις 9 έως 11 Νοεμβρίου 2022 με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Αλλά κι άλλοι τόσοι να ήταν δεν θα άλλαζε καθόλου το συμπέρασμα της δραστικής περικοπής δαπανών, στην πλειοψηφία των καταναλωτών.