Πρώτη εικόνα της νέας χρονιάς από την Διευθύντρια Α/θμιας Εκπ/σης, στον ΑΚΟΥ 99,6
Μετά από μία δύσκολη διετία πανδημίας του κορονοϊού που χτύπησε και την εκπαιδευτική κοινότητα, με κλειστά σχολεία και τηλεκπαίδευση, η φετινή χρονιά που ξεκίνησε εδώ και δυο εβδομάδες φαίνεται ότι πάει να κυλήσει πιο ομαλά, με συστάσεις κυρίως, παρά με αυστηρά υγειονομικά μέτρα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Μια πρώτη εικόνα της νέας σχολικής χρονιάς σε δημοτικά και νηπιαγωγεία, ζητήσαμε από την νέα διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ημαθία, κα Έφη Γώτη η οποία μίλησε στον ΑΚΟΥ 99,6 στην εκπομπή «πρωινές σημειώσεις».
«Πραγματικά οι εκπαιδευτικοί εξάντλησαν ότι ψυχική δύναμη είχαν αυτήν τη διετία, με τον τρόπο διδασκαλίας που επέβαλαν οι υγειονομικές συνθήκες, για να υπάρχει μία επικοινωνία με τους μαθητές. Και όντως, κρατήθηκε με αυτό τον τρόπο η επικοινωνία με τα σχολεία. Βέβαια, πιο δύσκολα ήταν στο Νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, εκεί που υπάρχει πολύ έντονη ανάγκη κοινωνικοποίησης των παιδιών, όπως και με τους εφήβους, αλλά στα μικρά παιδιά υπήρχε πρόβλημα συγκέντρωσης. Οπότε, φέτος ξεκινάμε πιο ομαλά, με καλύτερους οιωνούς», τόνισε η διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και επί χρόνια σχολική σύμβουλος.
Έναρξη με ελάχιστα κενά
Η ομαλότητα όμως, δεν αφορά μόνο την κανονικότητα στο υγειονομικό κομμάτι. Αφορά και στο εκπαιδευτικό και στην λειτουργία των σχολείων, καθώς, όπως τόνισε η κα Γώτη, «κάθε τμήμα έχει το δάσκαλό του, υπήρξε μεγάλος αριθμός νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, είχαμε τη χαρά στην Ημαθία να υποδεχθούμε 35 δασκάλους και 25 νηπιαγωγούς, δάσκαλο εικαστικών και δύο μουσικούς. Παρουσιάστηκαν όλοι και ορκίστηκαν, είναι ένας αρκετά μεγάλος αριθμός με τον οποίο καλύφθηκαν τα οργανικά κενά. Βέβαια από τους 35 δασκάλους οι 11 είναι ήδη σε άδεια. όμως εγκαίρως προσλήφθηκαν και αναπληρωτές, επίσης σε μεγάλο αριθμό. Παράλληλα κάναμε και τις υπηρεσιακές μεταβολές, συμπληρώσεις ωραρίων, τοποθετήσεις κλπ, και είναι πλέον ελάχιστα τα κενά, που εκ των ενόντων μπορούν να συμπληρωθούν».
Τι γίνεται όμως με τα κενά στα ειδικά σχολεία;
Όπως υπογράμμισε η κα Γώτη, όλα έχουν το προσωπικό που προβλέπεται και το εκπαιδευτικό και το βοηθητικό, όμως, πρόσθεσε, «εκεί που υπολειπόμαστε είναι σε ότι αφορά τις ώρες στην παράλληλη στήριξη. Φέτος υπήρξε μία μεγάλη αύξηση στον αριθμό των αιτήσεων και των αξιολογήσεων- γνωματεύσεων για παράλληλη στήριξη. Έχει έρθει ένας αριθμός εκπαιδευτικών, υπολειπόμαστε όμως και αναγκαστήκαμε στη Διεύθυνση, να μοιράσουμε έναν εκπαιδευτικό σε δύο παιδιά, στο ίδιο σχολείο ή το βοηθητικό προσωπικό ή και κάποιους νοσηλευτές που είναι απαραίτητοι. Έχουμε ήδη στείλει τις προτάσεις μας για τη γενική εκπαίδευση και τις επόμενες μέρες θα στείλουμε και για την ειδική αγωγή. Μας υποσχέθηκαν οτι πολύ σύντομα θα ολοκληρωθεί και η δεύτερη φάση των αναπληρωτών, ώστε να καλυφθεί ότι μας υπολείπεται στην ειδική αγωγή. Ο στόχος του Υπουργείου, από ότι μας είπαν, είναι να ολοκληρωθεί όλο αυτό πριν τον Οκτώβριο. Θέλουμε όλα τα παιδιά να έχουν τις ώρες που δικαιούνται και βασίζονται στις γνωματεύσεις, ώστε να μη δυσκολεύονται ούτε οι μαθητές, ούτε οι γονείς».
Φέτος υπάρχει και μία αλλαγή με τα ολοήμερα και την επέκταση του ωραρίου. Πόσα σχολεία συμμετέχουν στην Ημαθία;
«Προτείναμε 18 σχολεία και 7 νηπιαγωγεία. Αυτή τη στιγμή έχουμε 7 δημοτικά σχολεία και 4 νηπιαγωγεία που θα λειτουργήσουν με το διευρυμένο μέχρι τις 5:30 και προτρέπουμε τους γονείς να υποστηρίξουν αυτό το θεσμό γιατί πραγματικά θα γίνει δουλειά. Δεν είναι φύλαξη παιδιών, δεν είναι αυτός ο στόχος του ολοήμερου. Υπάρχουν οργανωμένες δραστηριότητες, υπάρχουν όμιλοι… Νομίζω ότι αξίζει να δοκιμάσουν οι γονείς. Ίσως οι κοινωνικές ανάγκες της περιοχής μας να μην είναι τόσο έντονες όσο σε άλλες μεγάλες πόλεις, ωστόσο αξίζει να το δουν οι γονείς και γι αυτό τους καλούμε να δοκιμάσουν. Το ολοήμερο αναπτύσσεται σε τρεις ζώνες, υπάρχει πρόγραμμα: η πρώτη ζώνη έχει την διατροφική αγωγή με το γεύμα των παιδιών, η δεύτερη ζώνη έχει μελέτη, γλώσσα μαθηματικά και μπορεί να προστεθούν Αγγλικά και άλλα μαθήματα ώστε τα παιδιά να προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα και η τρίτη ζώνη αυτή που αναπτύσσεται στο πρόγραμμα 4:00 με 5:30 είναι η ανάπτυξη εκπαιδευτικών ομίλων, που προτείνονται ανάλογα με τους εκπαιδευτικούς των σχολείων και με τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Παραδείγματος χάρη, ένα σχολείο μπορεί να επιλέξει να κάνει έναν όμιλο με ρομποτική ή αν έχει μουσικούς να κάνει χορωδία ή οτιδήποτε άλλο, που θα είναι δημιουργικό και ευχάριστο για τα παιδιά».
Όσον αφορά την κτιριακή υποδομή;
«Σίγουρα θέλουμε όλοι το καλύτερο για τα παιδιά μας με τις καλύτερες συνθήκες, αλλά το νέο ολοήμερο δεν προϋποθέτει τόσο μεγάλες απαιτήσεις. Μένει στο ίδιο πλαίσιο και -χωρίς να παρακάμπτω το κτηριακό ή τις ανάγκες και το περιβάλλον για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς- θα μου επιτρέψετε να επισημάνω ότι είναι πολύ σημαντική η παρουσία του εκπαιδευτικού και τι κάνει μέσα στην τάξη με τα παιδιά. Ο εκπαιδευτικός παίζει πολύ μεγάλο ρόλο».
Όσον αφορά στο κτιριακό (σ.σ αρμοδιότητα της Αυτοδιοίκησης) η κα Γώτη ενημέρωσε ότι έχει κάνει ήδη τις πρώτες συναντήσεις συνεργασίας με τους τρεις δημάρχους της Ημαθίας (Βέροιας- Νάουσας- Αλεξάνδρειας) όπως και με τον αντιπεριφερειάρχη τον κ. Καλαϊτζίδη και συζητήσαν κάποια θέματα που αφορούν στα κτιριακά. «Κάποιοι αναφέρθηκαν αναλυτικότερα στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει για την βελτίωση, συντήρηση και καθαριότητα των σχολείων. Η ανταπόκριση των δήμων ήταν άμεση, αλλά πάντοτε υπάρχουν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν και να είναι σε εξέλιξη. Πάντοτε υπάρχουν αυτά, αρκεί να βρίσκεται λύση. Κι εμείς πιέζουμε και τα σχολεία κάνουν αυτό που πρέπει να κάνουν, ενημερώνουν για τις ανάγκες κι εμείς από την πλευρά μας δεν τους αφήνουμε ήσυχους σε αυτό το κομμάτι».
Στο μήνυμά σας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, απευθυνθήκατε και στον εκπαιδευτικό κόσμο, με αναφορές στην ανάγκη καλής συνεργασίας…
Ναι, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντική η συνεργασία στα σχολεία. Κανείς μόνος του δεν μπορεί να έχει αποτελέσματα, πρέπει να προσπαθήσουμε όλοι, να είναι λειτουργικά τα παιδιά ως μαθητές για να είναι και λειτουργικοί ενήλικες, να ανταπεξέρχονται στις δυσκολίες και να έχουν μία επιτυχημένη επαγγελματική και προσωπική ζωή. Κάτι που θέλουμε να γίνεται μέσα από τα σχολεία. Κι αυτό, πετυχαίνει με συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας και με άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία. Αυτό το άνοιγμα είναι που αναδεικνύει και τη συνεργασία με γονείς, με φορείς… Αυτό το άνοιγμα, έχει και προγράμματα που μπορεί να είναι καινοτόμα, που διδάσκουν τα παιδιά εκτός των τειχών της τάξης, προγράμματα που οι εκπαιδευτικοί συμπορεύονται με κοινωνικές αλλαγές και έτσι ενισχύουν την ταυτότητα των μαθητών, μέσα σε αυτό το πλαίσιο της συνεργασίας. Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να δώσουμε περισσότερη ζωή στο σχολείο ώστε οι μαθητές μας να αποκτούν και γνώσεις και δεξιότητες αλλά και να έχουν πολύ σημαντικές μνήμες από το σχολείο όταν μεγαλώσουν».
Σοφία Γκαγκούση