-Πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, 10ετής παραγραφή οφειλών, αναγνώριση «μάχιμης 5ετίας», παύση ποινικής δίωξης οφειλετών, ενιαιοποίηση κανόνων αναπηρίας, κ.α.
Πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, ενιαίους όρους αντιμετώπισης της αναπηρίας καθώς και άλλες διατάξεις μεταξύ των οποίων η αναγνώριση της «μάχιμης 5ετίας», η παραγραφή των απαιτήσεων του ΕΦΚΑ στην 10ετία και η ρύθμιση οφειλών σε 24 δόσεις, παύση της ποινικής δίωξης των οφειλετών, εφόσον εξυπηρετούν τη ρύθμιση, ενιαιοποίηση κανόνων αναπηρίας με μείωση του ποσοστού αναπηρίας από 67% σε 50% για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, περιλαμβάνει το μίνι ασφαλιστικό σχέδιο νόμου που παρουσίασε χθες η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας στο υπουργικό συμβούλιο και στη συνέχεια στους δημοσιογράφους, σε συνέντευξη Τύπου, που έδωσαν ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης με τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνο Τσακλόγλου και τη Γενική Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παυλίνα Καρασιώτου.
«Αίρονται αδικίες του παρελθόντος,
προς όφελος των ασφαλισμένων»
«Έχουμε επικεντρωθεί σε κάποιες αδικίες που υπήρχαν, μέχρι σήμερα, στο ασφαλιστικό μας σύστημα και, γι’ αυτό τον λόγο, υιοθετούμε αντίστοιχες ρυθμίσεις, οι οποίες αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος στάθηκε σε δύο διατάξεις από την πλευρά του: Τη διάταξη για τις παραγραφές των απαιτήσεων του ΕΦΚΑ και την διάταξη σε σχέση με τις δόσεις. «Σε σχέση με τη διάταξη για τις παραγραφές κάνουμε το αυτονόητο. Συμμορφωνόμαστε δηλαδή σε μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και πάμε στη δεκαετή παραγραφή για όλα ανεξαρτήτως τα πρώην ταμεία. Πάμε δηλαδή σε ένα καθεστώς που ίσχυε για το πρώην ΙΚΑ τουλάχιστον, πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου. Προσοχή, η ρύθμιση αυτή καλύπτει μόνο όσους δεν έχουν βεβαιωμένες οφειλές προς τον ΕΦΚΑ. Καλύπτει δηλαδή όσους δεν είχε ειδοποιήσει πρακτικά ο ΕΦΚΑ με τον ένα ή με τον άλλον τρόπο. Δεν αφορά στο σύνολο όσων χρωστούν στον ΕΦΚΑ, διότι διαφορετικά θα παραγράφονταν οι οφειλές όλων, μετά από μία δεκαετία και θα δημιουργείτο, όπως είναι αυτονόητο, πρόβλημα στο ασφαλιστικό σύστημα, πρόβλημα ευστάθειας και αντίστοιχα θα υπήρχε ηθικός κίνδυνος, δεν θα πλήρωνε δηλαδή κανένας, θα περίμενε να συμπληρωθεί η δεκαετία και κατόπιν θα αντιμετώπιζε μεν ο ίδιος με αυτόν τον τρόπο τις οφειλές του προς τον ΕΦΚΑ, αλλά ο ΕΦΚΑ και το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας θα είχαν ιδιαίτερα προβλήματα. Το διευκρινίζω, για να μην υπάρχει παρεξήγηση», τόνισε ο υπουργός.
Η δεύτερη ρύθμιση, υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης, αφορά στην εναρμόνιση των δόσεων των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις που υπάρχουν στην εφορία, την ΑΑΔΕ, που διαμορφώνονται από τις 12 δόσεις, όπου αυτό προβλέπεται, στις 24. «‘Αλλη μία ρύθμιση κοινής λογικής, διότι η εφορία και ο ΕΦΚΑ ανήκουν και οι δύο στην ελληνική Δημοκρατία. Δεν είμαστε διαφορετικά κράτη, για να υπάρχουν διαφορετικές ρυθμίσεις», κατέληξε.
Οι οκτώ αλλαγές του ασφαλιστικού
Οι 8 παρεμβάσεις που στόχο έχουν, όπως δήλωσε ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου, να μπει τάξη σε αποσπασματικές διατάξεις, είναι:
-Θέσπιση πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις. Αφορά κυρίως συντάξεις που ο κοινωνικός πόρος αντιμετωπίστηκε ως εισφορά, όπως βενζινοπώλες, συμβολαιογράφους και αρτοποιούς. Κάποιοι από αυτούς, διεκδικούν συντάξεις πάνω και από 15.000 ευρώ το μήνα. Το πλαφόν ορίζεται στα 1.382,4 ευρώ. Ο ΕΦΚΑ δεν έχει δώσει τις συγκεκριμένες συντάξεις από το 2016.
-Αύξηση δόσεων πάγιας ρύθμισης σε 24 δόσεις αντί 12. Ελάχιστο μηνιαίο ποσό παραμένει στα 50 ευρώ. Διευκολύνονται κάποιοι ώστε να τηρήσουν την ρύθμιση με μεγαλύτερη ευκολία.
-10ετή παραγραφή οφειλών ΕΦΚΑ. Οι μισθωτοί δεν θίγονται από αυτή την παραγραφή.Οι αυτοαπασχολούμενοι θα μπορούν να μην δεχθούν το σύνολο ή μέρος της παραγραφής ώστε να εξασφαλίσουν ασφαλιστικό χρόνο ή και να πάρουν υψηλότερη σύνταξη. Αυτό συμβαίνει γιατί όσα έτη παραγραφούν, δεν θα υπολογίζονται ως ασφαλιστικός χρόνος και στην πράξη θα οδηγούν σε χαμηλότερη σύνταξη. Όσοι ρύθμισαν χρέη τα οποία εντάσσονται στην περίοδο της παραγραφής, δεν θα αδικηθούν. Από το 2027, και εφόσον ολοκληρώσουν τη διαδικασία εκκαθάρισης από το 2006 έως το 2012, ο χρόνος παραγραφής θα μειωθεί στα 5 έτη.
– Επέκταση του δικαιώματος της μάχιμης 5ετίας σε όλους τους ένστολους. Αφορά κάποιες ειδικότητες στρατού που δεν έχουν παραμεθόριο, κατηγορίες πυροσβεστών κλπ. Θα πρέπει βέβαια να καταβάλλουν τις αντίστοιχες εισφορές.
– Κατάργηση της ειδικής εισφοράς στο ΤΠΔΥ 1%. Το ταμείο όταν στο παρελθόν ήταν ελλειμματικό, στηρίχθηκε από την εισφορά. Σύμφωνα με την μελέτη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, δεν απαιτείται πλέον πρόσθετη εισφορά.
– Παύση της ποινικής δίωξης των οφειλετών, εφόσον εξυπηρετούν τη ρύθμιση. Δίνεται έτσι το δικαίωμα στους συνεπείς ασφαλισμένους που έχουν ενταχθεί σε ρύθμιση, η υπόθεσή τους να μπαίνει στο αρχείο. Θα επανέρχεται, όταν παύσουν να εξυπηρετούν εμπρόθεσμα τις δόσεις της ρύθμισης. Είναι μία ρύθμιση σεβασμού της αξιοπρέπειας των πολιτών και παράλληλα επιτυγχάνεται η ελάφρυνση των πινακίων και του αντίστοιχου φόρτου των δικαστηρίων.
– Ενιαιοποίηση κανόνων αναπηρίας. Μείωση του ποσοστού αναπηρίας από 67% σε 50% για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας. Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι «παλαιοί ασφαλισμένοι» (προ 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας, από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης, λόγω αναπηρίας. Σημειώνεται ότι το συνολικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με αναπηρία βρίσκεται υπό εξέταση, με στόχο τη διόρθωση στρεβλώσεων, την απλοποίηση και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και την αποκατάσταση αδικιών που προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των κανόνων των πρώην Ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Για το θέμα αυτό έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας με συμμετοχή και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑΜΕΑ)
– Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ΟΠΕΚΑ στο πλαίσιο ελέγχων εντόπισε - καθυστερημένα - πολλές περιπτώσεις πολιτών που λάμβαναν επιδόματα - κυρίως αναπηρικά, συνήθως μέσω Δήμων - χωρίς να τα δικαιούνται, στη συντριπτική τους πλειοψηφία καλόπιστα και διέκοψε την καταβολή τους, αναζητώντας αναδρομικά τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, ενισχύεται η προστασία των ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων με την παύση αναζήτησης εκκρεμών οφειλών από τα ποσά που έλαβαν καλόπιστα. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών υιοθετούνται ευνοϊκά μέτρα, με διάκριση μεταξύ αμέλειας και δόλου, όπως η τριετής παραγραφή οφειλών, η δυνατότητα εξόφλησής τους με δόσεις ή συμψηφισμούς με μελλοντικές καταβολές, καθώς και η μη αναζήτηση πολύ χαμηλών οφειλών (κάτω των 50 ευρώ). Λαμβάνεται έτσι υπόψη η καθυστέρηση του κράτος στους ελέγχους και γίνεται σεβαστή η καλή πίστη των αναπήρων για τα επιδόματα» διευκρινίζει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.