Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού στο Μουσικό Σχολείο Βέροιας
Την αντίδρασή τους στη σχολική βία εξέφρασαν οι μαθητές της γ΄ γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Βέροιας, την Πέμπτη 6 Μαρτίου, με αφορμή ττην Πανελλήνια Ημέρα κατά της βίας στο σχολείο. Το σχολείο συμμετείχε σε ένα βιωματικό εργαστήριο για την ενδοσχολική βία που υλοποιήθηκε στον χώρο του από την κα Σοφία Γεώργου, κοινωνική λειτουργό της ‘Πρόσβασης’, με πρωτοβουλία της υπευθύνου στο σχολείου για θέματα σχολικής βίας Κυριακής Ιντζεβίδου.
Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου έγινε μια προσπάθεια διαχείρισης του όρου «ενδοσχολική βία» μέσα από μια βιωματική δραστηριότητα κατά την οποία οι μαθητές, εργαζόμενοι σε ομάδες, σκέφτηκαν λέξεις, που σχετίζονται με τον όρο, με τις οποίες (τοποθετώντας οριζόντια και κάθετα) έφτιαξαν ακροστιχίδες (ένα κολάζ). Έπειτα, με αφορμή την ανάγνωση ενός κειμένου με ιστορία σχολικού εκφοβισμού, συζήτησαν σε συγκεκριμένους άξονες θέματα σχετικά με τη λεκτική / σωματική βία και εξέφρασαν τις απόψεις τους, τους προβληματισμούς τους και τις προσωπικές τους εμπειρίες. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης υπογραμμίστηκε το δικαίωμα του κάθε παιδιού να έρχεται στο σχολείο χωρίς να φοβάται, η ανάγκη της επικοινωνίας και της λεκτικής έκφρασης των συναισθημάτων και η υποχρέωση όλων να προστατεύουν και να ενισχύουν με τη φιλία τους τα παιδιά που κινδυνεύουν να γίνουν θύματα σχολικής βίας και εκφοβισμού. Τέλος οι μαθητές έφτιαξαν μια «ασπίδα» όπου έγραψαν τα δικά τους μηνύματα για ένα σχολείο χωρίς βία όπου θα κυριαρχεί ο σεβασμός, η φιλία, η ομαδικότητα.
Οι δραστηριότητες αυτές έκαναν τους μαθητές να ευαισθητοποιηθούν πάνω στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, καθώς ενεπλάκησαν ενεργά, ανταλλάσσοντας σκέψεις, πληροφορίες, ερεθίσματα και ιδέες σχετικά με την πρόληψη και την ειρηνική επίλυση της βίας που εκδηλώνεται μεταξύ των παιδιών μέσα στο σχολείο. Ευχαριστούμε το κέντρο ΠΡΟΣΒΑΣΗ για τη συνεργασία και ευχόμαστε να γίνονται συχνά στα σχολεία τέτοιες δράσεις για την προαγωγή της ψυχικής υγείας, καθώς τα τελευταία χρόνια η βία έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και πλήττει ιδιαίτερα τα παιδιά και τους εφήβους.
Στο Μουσικό Σχολείο ιδιαίτερο πρόβλημα δε φαίνεται να υπάρχει. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε σχολεία της χώρας, το 10% του συνόλου των μαθητών πέφτουν θύματα ενδοσχολικής βίας από συνομηλίκους τους ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών με αποτέλεσμα σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική τους εξέλιξη και στις διαδικασίες της μάθησης, που εκφράζονται με διάφορους τρόπους: άγχος, ψυχοσωματικά συμπτώματα, μαθησιακές δυσκολίες.
Το σχολείο, που είναι ένα σημαντικό φυσικό περιβάλλον των παιδιών, αποτελεί έναν ιδιαίτερα πρόσφορο χώρο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων μέσα από τη συνεργασία με τους γονείς και το παιδί ή και με ειδικές υπηρεσίες. Η ευαισθητοποίηση και η παιδεία των μαθητών σε θέματα διαφορετικότητας αποτελούν σημαντικές συνιστώσες της αντιμετώπισης και της πρόληψης του φαινόμενου του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο με γνώμονα την καλύτερη θωράκιση της σχολικής κοινότητας αλλά και ευρύτερα της κοινωνίας απέναντι στο φαινόμενο αυτό.