H ψηφιακή μεταβίβαση οχημάτων και η υπηρεσία MyAuto παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Παρασκευής(15/7) στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου από τους υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη και Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής «περιορίζουμε την γραφειοκρατία και εξοικονομούμε σημαντικούς πόρους για τη δημόσια διοίκηση», τόνισε μάλιστα ότι το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών απέκτησε νέο πληροφοριακό σύστημα με αποτέλεσμα να «βγάζουμε το υπουργείο από έναν ψηφιακό Μεσαίωνα. Σήμερα σπάμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που σε πολλές περιπτώσεις που διαιώνιζαν φαινόμενα αδιαφάνειας και διαπλοκής». Όσον αφορά στην υπηρεσία MyAuto είπε ότι με αυτόν τον τρόπο «εκμηδενίζουμε τον χρόνο, το κόστος και εκμηδενίζουμε την μεγάλη προσπάθεια που κάνει ένας ιδιοκτήτης για να αποκτήσει την συνολική εικόνα των δεδομένων του οχήματός του». Όσον αφορά στην ψηφιακή μεταβίβαση αυτοκινήτων υπογράμμισε ότι «απλοποιείται μια διαδικασία η οποία πραγματικά ταλαιπωρούσε τους πολίτες. Το ζητούμενο μας είναι κάθε δράση, κάθε απόφαση πρέπει να βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών».
Από την πλευρά του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης επεσήμανε ότι «στις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων πλέον γίνεται μια διαδικασία η οποία περιλαμβάνει απλουστεύσεις στον πυρήνα της, καθώς αντλούνται πολλά έγγραφα αυτόματα» και είπε χαρακτηριστικά ότι ήδη τις πρώτες κιόλας ώρες που ανέβηκε η υπηρεσία έγιναν ψηφιακά δυο μεταβιβάσεις. Για το MyAuto πρόσθεσε ότι «μπορείς να βλέπεις όλα τα στοιχεία του οχήματός σου με έναν εύληπτο, ψηφιακό τρόπο μέσω του gov.gr. Αυτό που πρακτικά προσπαθούμε να κάνουμε είναι να θέσουμε την χώρα σε κίνηση».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Μιχάλης Παπαδόπουλος δήλωσε ότι «οι υπηρεσίες που παρουσιάζονται έχουν να κάνουν περισσότερο προσιτή την σχέση του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες σε ένα πεδίο που παραδοσιακά υπήρχαν και υπάρχουν πολλές παθογένειες». Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε εκτενώς στις μέχρι σήμερα δράσεις των δυο υπουργείων και έκανε λόγο για εποικοδομητική συνεργασία και έναν ψηφιακό χάρτη «που μας προσφέρει δεδομένα που δεν είχαμε μέχρι σήμερα και είναι πολύτιμος σύμβουλός μας για τις επόμενες αποφάσεις».
Παρουσιάζοντας τα βήματα για την ψηφιακή μεταβίβαση αυτοκινήτων ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδας Χριστόπουλος υπογράμμισε ότι «όλες οι πληροφορίες θα αντλούνται αυτόματα από τα αντίστοιχα μητρώα». Συγκεκριμένα, η Ψηφιακή Μεταβίβαση Οχημάτων θα πραγματοποιείται μέσω του drivers-vehicles.services.gov.gr, με ελάχιστες ενέργειες από πλευράς τόσο του πωλητή, όσο και του αγοραστή.
Ειδικότερα, ο πωλητής:
- εισέρχεται στο drivers-vehicles.services.gov.gr με δύο επίπεδα ταυτοποίησης, δηλαδή αρχικά με τους κωδικούς του στο Taxisnet και κατόπιν με κωδικό μιας χρήσης (OTP - One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται στον πιστοποιημένο αριθμό κινητού τηλεφώνου που ο πολίτης έχει ήδη καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ).
- επιλέγει το όχημα που επιθυμεί να μεταβιβάσει και την υπηρεσία Μεταφορών που θα διεκπεραιώσει τη διαδικασία και
- εισάγει το ΑΦΜ του υποψήφιου αγοραστή.
Αμέσως μετά, η πλατφόρμα θα αποστέλλει ειδοποίηση με SMS και email στον αγοραστή. Αφού ο τελευταίος ταυτοποιηθεί στην πλατφόρμα και αποδεχτεί τη συναλλαγή, η μεταβίβαση θα ολοκληρώνεται, με τον πωλητή να λαμβάνει σχετική ειδοποίηση.
Μετά την ολοκλήρωση της υποβολής αίτησης, ο αγοραστής θα εκδίδει ψηφιακά, μέσω του gov.gr, βεβαίωση υποβολής αιτήματος και πλήρωσης των προϋποθέσεων μεταβίβασης της κυριότητας του οχήματος. Με τη συγκεκριμένη βεβαίωση, θα μπορεί να ασφαλίζει και να κυκλοφορεί εντός της ελληνικής επικράτειας το υπό μεταβίβαση όχημα για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ημερών. Η βεβαίωση υποβολής αιτήματος και πλήρωσης των προϋποθέσεων μεταβίβασης της κυριότητας του οχήματος θα αναρτάται και στις προσωπικές θυρίδες (my.gov.gr) του αγοραστή και του πωλητή.
Μόλις η αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών εκδώσει τη νέα άδεια κυκλοφορίας, ο αγοραστής θα ειδοποιείται για να την παραλάβει, προσκομίζοντας το αποδεικτικό εξόφλησης των τελών αδείας και μεταβίβασης του οχήματος.
Όλη η νέα διαδικασία περιγράφεται αναλυτικά στο εγχειρίδιο χρήσης, το οποίο βρίσκεται στη διεύθυνση drivers-vehicles.services.gov.gr/content/manual-mv.pdf.
Ο κ. Χριστόπουλος πρόσθεσε ότι στόχος μας είναι το επόμενο χρονικό διάστημα να «μετρήσουμε μέσα από το παρατηρητήριο της γραφειοκρατίας και το όφελος που προκύπτει από αυτήν τη νέα απλούστευση και ψηφιοποίηση διαδικασίας».
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της νέας διαδικασίας
1. Αυτοματοποιείται ο έλεγχος των προϋποθέσεων μεταβίβασης.
2. Καταργείται η προσκόμιση των δικαιολογητικών.
3. Καθιερώνεται η ψηφιακή βεβαίωση, με την οποίο ο αγοραστής μπορεί να ασφαλίσει άμεσα το όχημα.
4. Ο πωλητής αποδεσμεύεται από την υποχρέωση επίσκεψης στην υπηρεσία.
5. Μειώνεται ο απαιτούμενος χρόνος ελέγχου της αίτησης από τον αρμόδιο υπάλληλο.
6. Ενισχύεται η διαφάνεια, και εξασφαλίζεται η πρόσβαση του αγοραστή σε όλα τα στοιχεία του προς πώληση οχήματος (αριθμός πλαισίου, ημερομηνία πρώτης άδειας, ημερομηνία εισαγωγής στη χώρα).
Η νέα διαδικασία αποτελεί κομμάτι του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών. Όλες οι πληροφορίες γύρω από το όχημα θα αντλούνται αυτόματα, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Έτσι, τα δικαιολογητικά που καταργείται η προσκόμισή τους είναι:
- Ισχύον Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ)
- Βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
- Υπεύθυνες δηλώσεις/αιτήσεις
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ