Στις 15 Μαρτίου 2022 ο νέος Διευθυντής Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κος Χαράλαμπος Παπαϊωάννου, συμμετείχε σε μία δίωρη τηλεδιάσκεψη με μία άτυπη ομάδα εκπροσώπων φορέων και σωματείων από όλη την Ελλάδα μεταξύ των οποίων και η Μ.Α.μ.Α, συζήτησε για τις δράσεις εδραίωσης ενός συστήματος ενταξιακής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα , με αντικείμενο την αποτίμηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς και για την εισήγηση-τεκμηρίωση βελτιωτικών αλλαγών, όπου απαιτείται.
Τονίσθηκε ότι πρόκειται για μία θεμελιώδη και πολυδιάστατη προσέγγιση η οποία στηρίζεται σε ένα δυναμικό πρόγραμμα, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη και στο οποίο σταδιακά θα προστεθούν και άλλα έργα. Κατά την διάρκεια της συζήτησης ετέθησαν και πολλά αλλά ουσιαστικά προβλήματα λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων της περιοχής και των ζητημάτων υλικοτεχνικής υποδομής που αντιμετωπίζουν, τα οποία όμως δεν φθάνουν πάντοτε μέχρι τα γραφεία των αρμοδίων στα κέντρα αποφάσεων.
Από τη δυναμική αυτής της συνάντησης και την θετική ανταπόκριση της πρωτοβουλίας των γονεϊκών φορέων, έγινε αντιληπτό ότι χρειάζεται μία συντονισμένη προσπάθεια από τους άμεσα ενδιαφερομένους για εντοπισμό, καταγραφή και γνωστοποίηση των προβλημάτων στον χώρο της ειδικής αγωγής.
Οι συμμετέχοντες σε αυτή την προσπάθεια συνέταξαν και την ακόλουθη επιστολή-κάλεσμα στην κοινωνία με στόχο την Ενημέρωση και Eυαισθητοποίηση για τον Aυτισμό!
ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΗΝΑΣ ΑΥΤΙΣΜΟΥ
ΞΕΚΙΝΑΜΕ…
Έχει συμβεί σε όλους μας, πολλά πράγματα να τα σκεφτόμαστε καιρό, αλλά σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή η σκέψη να γίνεται λόγος, να συμπίπτει και να εναρμονίζετε με άλλους και να γίνεται ξαφνικά έργο και πράξη.
Αυτό συνέβη από μία ομάδα γονεϊκών φορέων που συναντηθήκαμε για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε τα ζητήματα και τις απόψεις μας και να ενημερωθούμε για το νέο σχεδιασμό για την ειδική αγωγή. Και η συνάντηση αυτή, η διαδικασία αυτή ήταν «εξαιρετική». Όχι μόνο από τα αποτελέσματα της συνάντησης, αλλά από τα αποτελέσματα της επικοινωνίας που είχαμε μεταξύ μας.
«Εξαιρετική» λοιπόν… Γιατί για όλους εμάς τους φορείς που συμμετείχαμε, υπήρξαν και καταγράφηκανδιαπιστώσεις που μπορεί να μας προχωρήσουν πολύ…παρακάτω.
1. Καταρχήν όλη η συνάντηση οργανώθηκε με όρους διαφάνειας και ισότιμης συμμετοχής. Γνωριστήκαμε διαδικτυακά, μιλήσαμε, επικοινωνήσαμε, ορίσαμε την δομή της συνεδρίασης και κατακτήσαμε την σημασία της επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων με ένα τρόπο παραγωγικό και ουσιαστικό.
Δεν είναι απαραίτητο να συμφωνούμε όλοι μεταξύ μας. Είναι απαραίτητο όμως να υπάρχει σεβασμός και χώρος για να ακουστούν όλες οι απόψεις.
2. Πολύ σημαντικό ήταν ότι εγκαινιάσαμε μια νέα μορφή οργανωμένων επαφών με Δημόσιους φορείς, εκμεταλλευόμενοι την εξοικείωσή μας, πλέον, με την διαδικτυακή επικοινωνία, με την συμμετοχή φορέων από όλη την Ελλάδα με ίσους όρους για όλους. Μπορέσαμε και ακούσαμε τους φίλους από την Κρήτη, μέχρι την Αλεξανδρούπολη και από την Βέροια μέχριτην Καλαμάτα. Και αυτό ήταν ιδιαίτερα σημαντικό γιατί αποδέκτης δεν ήταν μόνο ο εκπρόσωπος του δημόσιου φορέα αλλά και όλοι εμείς πουήρθαμε πιο κοντά στα ιδιαίτερα προβλήματα της κάθε περιοχής.
Η διαδικτυακή επικοινωνία, συναντήσεις και συσκέψεις είναι, ίσως, το μόνο καλό που μας άφησε αυτή η δύσκολη περίοδος που διανύουμε και αξίζει να την αναγάγουμε σε κύριο μοχλό επαφής με τους δημόσιους φορείς, γιατί μπορεί να εξασφαλίσει την ισότιμη συμμετοχή και διαφάνεια.
3. Η πιο σημαντική, όμως, απόφαση που πήραμε ήταν να είμαστε ουσιαστικοί και χρηστικοί για τα παιδιά μας. Θέλουμε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση των πρωτοβουλιών, αποφάσεων και προγραμμάτων, να ασκήσουμε εποικοδομητική κριτική και να προτείνουμε λύσεις. Και όλα αυτά μακριά από κομματικές ταμπέλες και πολιτικές.
Η αναπηρία δεν έχει κόμμα ή ακόμη καλύτερα, πρέπει να βρίσκεται με μια ενιαία φωνή μέσα σε όλα τα κόμματα! Τα προβλήματα τα ίδια, δεν έχουν ούτε χρώμα, ούτε ιδεολογία.
4. Τέλος, ο τρόπος που επικοινωνήσαμε αυτές τις μέρες ανέδειξε τον ρόλο της ομάδας, συνολικά, όχι της ηγετικής ομάδας ή του ηγέτη. Κανείς δεν μπορεί μόνος και κανείς δεν γνωρίζει τα πάντα. Επίσης, το να παίρνεις κάποια πρωτοβουλία δεν σε χρήζει αυτομάτως υπεύθυνο ή «αρχηγόπουλο»που μπορείς να αποφασίζεις μόνο με τα δικά σου κριτήρια ή μιας κλειστής ομάδας τα θέματα ή ποιους και με ποιο τρόπο θα προωθήσεις!
Η έννοια του ΕΜΕΙΣ κάνει την διαφορά. Η έννοια και η αξία της ομάδας από φορείς, με γονείς που παράγουν έργο και είναι ενεργοί. Μαζί με την διαφάνεια, την ισοτιμία και τον σεβασμό. Χωρίς πολιτικές αγκυλώσεις και χωρίς “ηγετικές” βλέψεις που ούτε αρμόζουν ούτε αναλογούν…
5. Εμείς θα προχωρήσουμε παρακάτω, με τους παραπάνω όρους! Πιστεύοντας όμως στο ΕΜΕΙΣ καλούμε όσους φορείς επιθυμούν και συμφωνούν με τα παραπάνω σημεία να επικοινωνήσουν μαζί μας για τις δράσεις που θα έχουμε στη συνέχεια. Μόνοι όροι είναι να δραστηριοποιούνται για τον αυτισμό και την νοητική αναπηρία και κυρίως να μην αποτελούν …μονοπρόσωπους φορείς, αλλά συλλογικότητες και ομάδες από όλη την Ελλάδα.
Αν επιθυμείτε να γίνετε ισότιμο κομμάτι μιας Πανελλήνιας ομάδας που θα βασίζεται στα παραπάνω σημεία, με μεγάλη χαρά σας περιμένουμε να συμβάλετε ενεργά σε δράσεις και λύσεις για τα παιδιά μας. Επικοινωνήστε με οποιονδήποτε φορέα της ομάδας θέλετε.
ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΗΝΑΣ ΑΥΤΙΣΜΟΥ….
ΕΜΕΙΣ προχωράμε στη σημαντικότερη δράση με στόχο την Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση για τον Αυτισμό!
Ποια άλλη δράση μπορεί να είναι πιο σημαντική από την δημιουργία μιας ομάδας που θα επιδιώξει να βάλει τον αυτισμό στο σχεδιασμό κάθε Υπουργείου, Δημόσιας Υπηρεσίας, Οργανισμού, εταιρείας κ.α.
Σε περιμένουμε στο ΕΜΕΙΣ…
ΕΜΕΙΣ, ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ, προχωράμε…
ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΦΟΡΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ Αβάλη (Πηνελόπη Αλεξίου) & ΆνναΚωνσταντινίδου, AutismCoachingandmore
ΒΕΡΟΙΑ ΜΑμΑ (Ευδοξία Ακρίβου),
ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΑΓΙΑ ΣΚΕΠΗ (Μαρία Λευτάκη),
ΚΑΤΕΡΙΝΗ Προστασία ατόμων με αυτισμό Ν. Πιερίας (Ιφιγένεια Χρυσοπούλου),
ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΔΑΔΑΑ Ν. Κομοτηνής {Διά/τες Αν/κές Διατ/χές & Asperger}, (Νικ. Αρβανίτης),
ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΦΑΣΜΑ (Ελένη Ζερβού),
ΛΕΣΒΟΣ ΣΥΝ-εξέλιξη (Μαρία Βάτη),
ΡΕΘΥΜΝΟ Σύλλογος Γονέων Ατόμων με Αυτισμό (Ειρήνη Κλάδου)