(Η εργασία αυτή που αποτελείται από μια σειρά εύκολων και κατανοητών μαθημάτων έχει σκοπό να εισαγάγει κάθε ενδιαφερόμενο και ιδιαίτερα τους μαθητές της Στ΄ τάξης του Δημ. Σχολείου και του Γυμνασίου στα μυστικά αυτού του μοναδικού μας θησαυρού που λέγεται αρχαία ελληνική γλώσσα. Τα κείμενα που εμπεριέχονται στα μαθήματα αυτά είναι εύκολα στην κατανόησή τους και παρουσιάζονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε το λεξιλόγιο και η σύνταξη να είναι τέτοια που να δημιουργούν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις ευχάριστης ενασχόλησης με αυτά. Ο ενδιαφερόμενος καλείται να οικειοποιηθεί τα αντικείμενα προς μάθηση με ευχάριστη προσωπική ενασχόληση και τη μέθοδο της προσωπικής υποβοηθούμενης ανακάλυψης των εκάστοτε γλωσσικών στοιχείων φτάνοντας βήμα προς βήμα στο ποθητό αποτέλεσμα).
ΜΑΘΗΜΑ 2
1Β. Τα πνεύματα
Τα πνεύματα είναι δύο: Η ψιλή (᾽) και η δασεία (῾)
Τα ιδιαίτερα αυτά σημάδια μπαίνουν στα φωνήεντα και στις διφθόγγους, όταν είναι στην αρχή της λέξης, π.χ.
• Ψιλή παίρνουν οι περισσότερες λέξεις που αρχίζουν από φωνήεν ή από δίφθογγο (ἀήρ, ἀγαθός, αἰών, αὐτός).
• Δασεία παίρνουν:
1. Όλες οι λέξεις που αρχίζουν από ὑ (ὑβρίζω, ὕφασμα) ή από ῥ (ῥέω, ῥίς)
2. Τα άρθρα (ὁ, ἡ, οἱ, αἱ)
3. Οι αναφορικές αντωνυμίες (ὃς, ἥ, ὃ, οἱ, αἱ, ἃ, οἷς, αἷς, οὓς, ἃς, ὧν)
4. Οι προσωπικές αντωνυμίες (ἡμεῖς, ὑμεῖς, ἡμῶν, ὑμῶν, ἡμῖν, ὑμῖν)
5. Τα αριθμητικά (εἷς, ἕν, ἕξ, ἑπτά, ἑκατόν και τα παράγωγά τους)
6. Οι λέξεις στον πίνακα που ακολουθεί:
Επεξηγήσεις:
1.ευγενικός, λεπτός στους τρόπους, 2. τραχύς, πλούσιος, γενικός, 3. αγγίζω, 4. θέση, κάθισμα (συνήθως στο δικαστήριο- το εδώλιο του κατηγορουμένου), 5. εξαιτίας, 6. γεράκι, 7. αυτός που ικετεύει (παρακαλεί για κιάτι), 8. χαρούμενος, εύθυμος, 9. ρούχο, 10. κατάρτι, 11. πανί ιστιοφόρου, 12. βλέπω (από το ρήμα -ὁρώ- παράγεται η λέξη -ὅραση-).